Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

patent er sgu dyrt ! er der nogen her med erfaring

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Treuen/Sachsen Tyskland
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg laegger den lige paa igen i tilfaelde af nogen skulle have overset mit indlaeg ,-) 

Hej allesammen, jeg er ny her paa Amino, og ligger straks ud med at stille nogle spoergsmaal. I maa undskylde de mange stavefejl, men jeg sidder ved et Tysk tastatur i Tyskland. Jeg har laest samtlige indlaeg vedroerende patent osv. og jeg har faaet en masse svar, men jeg sidder stadig tilbage med nogle spoergsmaal, jeg haaber der er nogen der kan svare paa. Jeg har faaet en rigtig god ide, men ideen er serviceorienteret ( halvt internetbaseret og halvt praktisk ), og kan derfor, som jeg har fostaaet ikke patenteres i EU eller Danmark. Men det kan dog lade sig goere i USA. Her kan man tage patent paa et servicekoncept.

1) Jeg har laest at man kan soege om patent i Danmark, og saa derefter have prioritet paa verdensplan. Men hvad hvis ideen ikke er patenterbar i Danmark, men derimod patenterbar i USA. Kan jeg saa soege om patent her i Danmark, ( patentansoegningen ville selvfoelgelig blive skrevet paa engelsk ) og saa derefter stadig vaere sikker paa at have foersteret til patentansoegningen i USA. Jeg ville meget gerne koebe lidt tid til at faa skrabet nogle penge sammen, da patent i USA er en dyr fornoejelse. Kan dette lade sig goere ?

2) Hvis jeg indgiver en patentansoegning og den ikke bliver godkendt paagrund af for daarlig formulering eller lignende, hvad ved jeg. Har har jeg saa stadig prioritet til at soege om igen ? Jeg vil gerne have sikret min ide hurtigst muligt. Jeg taenker paa selv at formulere en patentansoegning og saa senere henvende mig til en patentagent.

3) Jeg er villig til at spendere 10.000 paa en nyhedsundersoegelse, men inkluderer den nyhedsundersoegelse USA? Der har vaeret delte meninger her paa amino om nyhedsundersoegelser. Men hvis min plan skal haenge sammen saa bliver jeg noedt til at lave en nyhedsundersoegelse foerst, da det ellers ville vaere spild af tid at gaa ud at foersoege at saelge ideen, for senere at finde ud af at den findes i forvejen. ( jeg har dog ikke set den nogen steder endnu, og jeg har ledt og soegt ) Hvis denne nyhedsundersoegelse ikke daekker USA, hvor finder jeg saa oplysninger om dette, og hvis nogen ved det, hvad ville saadan en koste. Et patent kun i USA er ideel, da min ide ene og alene afhaenger af USA. ( uden USApatent kan ideen ikke overleve ) 

4) Naar jeg bestiller en nyhedsundersoegelse har jeg ikke rigtig lyst til at betale en formue for en patentagent og derefter en nyhedsundersoegelse, og saa finde ud af at ideen eksisterer i forvejen, og saa have spildt en masse penge. Hvordan kringler man den? Hvad kraever patent -og varemaerkestyrelsen, eller andre for at lave en nyhedsundersoegelse?

Jeg ved godt jeg stiller en masse lange spoergsmaal, men dette er foerste gang jeg har faaet en ide jeg virkelig mener der er hold i. Jeg skulle maaske have undersoegt alt dette foer jeg fik ideen, men det har jeg altsaa ikke faaet gjort.

Haaber paa svar. Paa forhaand tak.

Med venlig hilsen

Michael

Tilmeldt 25. Oct 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:01
Hej Michael Når man søger et patent og/eller beskytte sit koncept eller produkt. er det alfa omega at have kapital. Med kapital får du adgang til de rette advokater (som man også skal passe på) og patenteret sit produkt. Men det skal siges, at patent alene ikke er nok, da alle kan efterligne dit produkt med få ændringer og derefter med stærk teknologisk, branding og kapital undergrave din ide. Det sker og er set før og er visselig også en fremtid mange vil lide under. Jeg anbefaler at du laver en patent-strategi....
Tilmeldt 1. Nov 07
Skrevet kl. 13:21

Tak for dit svar. Jeg ved godt man skal passe paa, men den eneste maade man kan faa formuleret sin ide proffessionelt paa, er ved at kontakte en patentadvokat, og saa maa man stole paa at han/hun er aerlig. Jeg har sendt dokumenter der beskriver min ide med e-mail til EN patentadvokat, og han har fortalt at han er underlagt tavshedspligt, og derfor er en NDA ikke noedvendig. Jeg er selvfoelgelig ikke helt tryg ved at vores kontakt kun har foregaaet over e-mail, men jeg har ikke rigtig andre muligheder, da jeg bor i Tyskland og mine Tyskkundskaber er desvaerre ikke gode nok til at jeg kan kommunikere ordentligt, og desuden ville alle diverse dokumenter sikkert vaere paa Tysk. Som bare en lille smule sikkerhed har jeg udskrevet alle e-mails mellem mig og advokaten paa papir, og har selvfoelgelig ogsaa taenkt mig at gemme de mails der er blevet udvekslet mellem ham og mig, hvis det skulle komme til en sag. Han har desvaerre vaeret tavs i 3 dage nu og det irriterer mig lidt. Spoergsmaalene jeg har stillled her paa Amino har jeg ogsaa sendt til diverse patentbureauer. Ogsaa patent -og varemaerkestyrelsen. Uden svar indtil videre. Derudover har jeg kontaktet en Amerikansk patentattorney, som det hedder, da min ide afhaenger deraf. Patentet kan kun tages i USA, da det er et forretnings/service-koncept. Hvis der er nogen herinde der har erfaring/tips angaaende patent i USA, og har lyst til at dele det saa skriv meget gerne. Det er sgu stressende at rende rundt med en ide, og tiden gaar, og man vil gerne have sikret den saa hurtigt som muligt. Jeg har job og skylder ingen penge i banken, og har lidt kapital til raadighed. Hvis det skulle komme til det, saa kunne banken vel ogsaa godt laane mig nogle penge. Til sidt - er der nogen der sidder med noget de synes jeg burde vide saa maa de endelig ogsaa meget gerne sige til. Og igen tak for svaret.

Tilmeldt 1. Nov 07
Skrevet kl. 18:26

Hejsa jeg skriver lige igen. Jeg kunne taenke mig til, at det ville vaere lidt mere interessant for de der svarer paa indlaegene, at faa at vide naar der sker noget nyt, og hvad der blev af ham der skrev det der indlaeg osv. Uden selvfoelgelig at roebe hemmeligheder der ville vaere til skade for mig selv. Det er klart. Men Jeg taenkte at det et kunne maaske ogsaa vaere til gavn for andre der engang stod over for samme situation. Og Aminoer kunne kommentere undervejs. Saa fra nu af, som et lille sideprojekt har jeg taenkt mig at bygge mere paa dette indlaeg saa i kan laese hvordan det skrider fremad. Hvis projektet altsaa ikke falder til jorden efter en maaned. Det ville vaere flovt. ( og hvis i kan holde ud at kigge paa ae, oe og aa ) Jeg ved godt jeg er rookie her paa Amino, og jeg proever paa ingen maade at foere mig frem. Bare rolig. Jeg er heller ikke proffessionel, men det skal jeg nok blive. naa... 

Men jeg har altsaa faaet svar fra den patent agent jeg kontaktede. Han roste ideen og sagde "det er en rigtig god ide" ....Javoll.

Jeg fik endvidere ogsaa nogle sparetips ( eller opsparingstid ) angaaende patent.  Det er nemlig muligt at tage et patent paa en ide i Danmark, som koster kun 3000 kr istedet for et langt dyrere patent i USA. Det er noget der hedder "prioritetsaar". Fra dagen patentansoegningen er indleveret i hvilket som helst land har ansoegeren foersteret, indtil 1 aar efter ansoegningen er blevet indleveret, at udvide patentet til resten af verden. I den tid kan der soeges efter eventuelle investorer. Og de kan ikke stjaele ideen fra dig, det handler nemlig om hvem der indleverede ansoegningen foerst og ikke hvem der fik den godkendt foerst. Men, men du kan ikke sagsoege nogen der hugger ideen fra dig mellem ansoegningen er blevet indleveret og ansoegningen er blevet godkendt. Du kan dog naar/hvis din patentansoegning bliver godkendt,  med tilbagevirkende kraft soege om erstatning for de aar ansoegningen blev offentliggjort til ansoegningen blev godkendt. Men her kommer du selvfoelgelig ikke uden om omkostningerne for en patentagent til at lave ansoegningen, og de er altsaa ikke billige, men det er sikre end det naeste sparetip jeg fik.

Og dette er ikke et tip jeg kan staa inde for. Det er bestemt for de vovede.

Men du kan mere eller mindre selv lave ansoegningen og indlevere den i Danmark, til patent-og varemaerkestyrelsen. Og du har derefter ogsaa det saakaldte "prioritetsaar" til eventuelt at gaa til en proffessionel patentagent og faa lavet ansoegningen. Alt hvad der kan udledes af den gamle ansoegning kan med tilbagevirkende kraft blive overfoert til den nye ansoegning. Men pas paa. For du skal soerme huske at faa det hele med, for det er meget vigtigt at faa alle taenkelige aspekter med. Alle taenkelige maader at goere det paa. Der kunne nemt vaere flere varianter af ideen, og hvis det ikke er med i ansoegningen kan enhver gaa ind og tage patent paa dette, og du ville nu ikke vaere den eneste. De kan bare vende din ide om og tage patent paa den ide selvom den egentlig har samme formaal som din ide.

Jeg er ikke 100% sikker paa om det bliver nummer 1 eller 2, men jeg haelder dog mest til nr.1. Det koster knaster, men det er bedre end at faa stjaalet en ide der kunne have gjort dig til millionaer.

Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 11:50

er du kommer videre?

Jeg har - indtil i forgårs- arbejdet på patent- og varemærkestyrelsen og har planer om noget patent-undervisning til private i den første fase af idé --> patent. 

Din plan 2 er mulig men yderst farlig da "alt" er et vidt begreb, fx. skal man passe på med specifikke materialer, mål, m.m.

Der er ufatteligt mange veje at gå vedr. patent og opfindelser, skal man overhovedet patentere indenfor software, da det udvikler sig vildt hurtigt? men som sagt også penge og temperamentsmæssige aspekter, samt hvor stort afkast du ønsker.

Jo tidligere i fasen, jo mindre er dit projekt værd. Men et patent kan nemt tage 2-3 år at få udstedt.  Især hvis du selv står for korrespondance, udforming m.m.

vil gerne være anonym

Fra Sønderborg
Tilmeldt 21. Apr 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 02:06

Hej Michael 1980

Hvad er der sket siden sidst???

Jeg er nysgerrig på at læse mere om alt det her patent noget. Selv er jeg ved at realisere 2 af mine ideer, med hvilke jeg skal til rådgivning med på tirsdag. Herefter skal jeg igen konferere med det lokale erhverscenter, som så vil sende mig til en patentrådgiver.  

Venligst Thomas 

Tilmeldt 6. Jul 05
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 08:39

hej thomas

jeg har været samme sted som du er nu

jeg vil gerne give dig nogle råd

så du ikke spilder en masse tid

rådgivningen på feltet er meget mangelfuld mange steder

mvh

Fra Sønderborg