Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til køb af varebil uden moms!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 6. Oct 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære kloge Amino´er,

Er rimelig sikker på, at den her har været oppe og vende en milliard gange, men tillader mig alligevel at bede om jeres hjælp.

Jeg står på trapperne til at åbne min egen snedkerforretning, og har i den forbindelse brug for at købe en varevogn.

Har fået et salgstilbud fra en Autoforhandler, på en brugt Citroen jumper. Af tilbuddet fremgår det, at bilen er tidligere anvendt til erhverv, og sælgeren fortæller mig at han kan sælge mig bilen til min ønskede pris, hvis vi trækker momsen fra (altså at jeg ikke skal betale moms på bilen). Derudover siger han, at jeg så ikke kan trække moms fra i mit regnskab senere hen fordi han allerede har betalt momsen.

Mine spørgsmål går nu på?

Er det her lovligt?

Hvis ja, hvordan forholder jeg mig så regnskabsmæssigt til købet? Kan jeg slet ikke trække noget fra? Vil SKAT ikke studse over manglende moms?

- I det hele taget har jeg brug for en forklaring på, hvordan det her kan lade sig gøre (lovligt), da alt jeg har læst indtil videre handler om, at når man handler mellem erhverv, så SKAL man betale moms.

Håber på hurtige svar!

Mvh JBYG

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 20:53

Det virker underligt. Han burde lave en regning til dig hvor momsen fremgår.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 6. Oct 14
Skrevet kl. 21:06

Det synes jeg også. Men det jeg har fået fra ham indtil videre er en salgsslutseddel. Kan det betyde noget?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:30

Thomas Jørgensen :
Det virker underligt. Han burde lave en regning til dig hvor momsen fremgår.

Underligt? Det virker som om forhandleren vil sælge bilen efter brugtmomsordningen, hvor der netop ikke må fremgå moms af fakturaen.

Tilmeldt 6. Oct 14
Skrevet kl. 21:33

@Henrik:

Kan du uddybe? Betyder det, at det her er lovligt? Og i så fald er det så en dårlig deal for mig?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 6. Oct 14
Skrevet kl. 21:52

Tak Henrik. Synes det virker enormt snørklet og uoverskueligt det hele. Har nu pludselig svært ved at se fordelen i overhovedet at købe en bil momsfrit, selvom det er lovligt? Ved du noget om fordele og ulemper ved køb med eller uden moms? Kort fortalt skal bilen kun bruges til erhverv.

Tilmeldt 6. Oct 14
Skrevet kl. 22:33

Ingen der kan hjælpe?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50

grunden til han bruger brugtmomsordningen som det virker til er vel at han har købt bilen brugt fra nogen (køreskole - biludlejer m.m.) som har beregnet momsen af et reduceret grundlag de har ret til

Derfor sælger han den formentlig under brugtmoms - Du kan jo sammenligne med andre lidt tilsvarende biler måske for at se hvad sådan en koster i alm handel med moms og så regne ex moms prisen op mod den pris du nu får fra forhandleren, for det er klart at var den med moms var det jo noget du trak fra som købsmoms

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 14
Skrevet kl. 23:01

Kære John,

Tak for dit svar! Hvis jeg forstår dig ret, er det du siger, at det at købe med moms kan sidestilles med at købe med moms (hvor man i så fald kunne trække fra i regnskabet). Altså at prisen ender med at blive den samme.

Hvis jeg vælger at købe bilen, hvordan skal jeg så forholde mig til skattevæsnet? Er der krav til bogføring jeg skal være opmærksom på, eller andet?

Mange mange tak for din hjælp!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)