Vil lige starte med at fortælle lidt om min enkeltmandsvirksomhed og så vende tilbage til mine spørgsmål. Jeg har startet mit lille firma ved siden af mit fuldtidsarbejde. Mine opgaver består primært i timearbejde i juletræsproduktion hos andre producenter. Men jeg tager også mindre opgaver hvor jeg leder fældning og oparbejdning af gavn og flistræ. Nu har jeg så foretaget hvad jeg betragter som en større investering, da jeg har plantet et større antal juletræer på et lejet areal. Da juletræer ikke bliver klar henover natten, er arealet lejet i 10 år, med mulighed for at afbryde kontrakten når træerne er fældet, typisk efter 8 år. Nu til mine spørgsmål som handler om afskrivning i sådan et projekt. Jeg bruger bare nogle dejlige runde tal, for at gøre det nemmere. Eks. Planter og plantnings udgift 40000 Jordleje 5000 per år. Hvordan afskriver jeg ovenstående? Derudover kommer der selvfølgelig driftsomkostninger de kommende år, men dem vil jeg mene jeg blot trækker fra eller hvad? Håber på der en der kan give mig et godt svar, da jeg forventer opstarte projekter som beskrevet hvert år de næste 7 år. Med venlig hilsen og på forhånd tak Claus |
Der er nogle specielle regler omkring beplantning. Du kan læse om det her - http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2047196&vId=209795
Kopieret fra SKAT's hjemmeside:
Regel
Udgifter til plantning af træer, der er bestemt til erhvervsmæssig anvendelse som juletræer eller pyntegrønt i kort omdrift, samt frugttræer og frugtbuske kan efter LL § 8 K, stk. 2, 1. pkt., fratrækkes med indtil 20 pct. årligt.
Ved kort omdrift forstås, at en beplantning af grantræer er bestemt til produktion af juletræer og pyntegrønt, hvor træerne fældes væsentligt før end, når der er tale om tømmerproduktion.
Overstiger udgifterne ikke 25.000 kr. pr. år pr. ejendom, kan beløbet fratrækkes straks, jf. LL § 8 K, stk. 2, 2. pkt.
Fradragsretten efter LL § 8 K, stk. 2, 1. pkt., for plantningsudgifter gælder ved såvel nyplantning som genplantning uden for fredskov.
Udgifter til genplantning i fredskov af træer, der er bestemt til erhvervsmæssig anvendelse som juletræer eller pyntegrønt, kan dog fratrækkes straks, jf. LL § 8 K, stk. 2, 3. pkt. Se mere om genplantning i fredskov nedenfor.
Fradragsretten efter LL § 8 K, stk. 2, gælder uafhængigt af, om der efter de hidtil gældende regler er opnået fradrag for den hidtidige beplantning.
Efter ordlyden af og forarbejderne til LL § 8 K, stk. 2, vedrører fradragsretten for udgifter til plantning af juletræer og pyntegrønt alene udgifter forbundet med indkøb og plantning af træerne. Se SKM2010.433.HR.