Hej Aminoer. Jeg har brug for hjælp til, hvad jeg ser som, et meget svært spørgsmål. Jeg har undersøgt til højre og til venstre, men kan ikke gennemskue hvordan jeg skal gribe dette an. Lad os sige at jeg gerne vil sælge dokumenter for andre privatpersoner online. Dvs. at disse privatpersoner uploader deres dokumenter på min side og giver det en pris - lad os sige 100 kr. Af de 100 kr. tager jeg 20 % i kommission. Det giver mig 20 kr. Hvordan skal man forholde sig til moms her? Skal der tilregnes moms af hele salgsbeløbet (100 kr.) og af kommissionen (20 kr.), eller kan man nøjes med moms af kommissionen og sælge dokumentet til tredjepart uden moms? Eller skal man måske sælge dokumentet med moms og tilskrive moms på kommissionen? Jeg håber at nogle kan hjælpe, for jeg kan ikke finde svar på dette. Tak på forhånd! |
jeg udgår fra du er momsregistreret - og det skal du være så snart du forventer at kunne sælge for over 50.000 kr på en hver 12 mdr periode
Hvis du køber dokumenter online af private så er det en ydelse du køber af dem, og så er det jo de private som i princip arbejder for dig - de kan ikke sælge dig dokumenter som CPR personer til dig som CVR registreret uden det enten er a.-skat eller formentlig honoralønnet og du skal så opgive deres betaling til skat som bidragspligtig b.indkomst se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html
Du skal så købe dem for 80 kr indberette til skat (let og tager ikke meget tid og koster jo ikke modtager andet end hvis han selv skulle) og sælge dem for 100 kr + moms = 125 kr (og for momsregistrerede der køber dem får de jo momsen igen)
Købte du dokumenter af CVR registrerede ville de som udgangspunkt fakturere dig med moms, men den får du jo igen. Du ville så ikke skulle indberette forudsat de var egentligt selvstændige erhvervsdrivende.
vh John H