Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er helt grøn og har brug for råd :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude.

Jeg er en 24 årig studerende.

Den 1/10 får jeg mit helt eget virksomhedskontor, desuden har jeg lige vundet min første betalende kunde.

Derfor er det simpelthen NU, at jeg vil starte min egen selvstændige virksomhed op. Til info, er det et medie - og medieproduktionsbureau. :)

Jeg ved godt at jeg skal oprette CVR, men ved I ellers, hvad jeg skal huske at gøre og hvad man bør gøre, når man starter en selvstændig virksomhed?

På forhånd rigtig mange tak og alle tips modtages med kyshånd. God weekend!

- De bedste hilsner Caroline.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02

du stifter på virk.dk og vælger kryds i moms. Det er gratis og så længe du ikke har ansatte, er der ikke andre udgifter umiddelbart, dog vil du være om fattet af affaldsafgift som vil kunne koste ca 1000-1500 kr men som du også kan søge fritagelse for - forskelligt fra kommune til kommune. Der er en eller anden undergrænse oms. mæssigt

Du skal så ha et regnskabsprogram og føre regnskab og indberette moms - i begyndelsen kvartalsvist

Du kan læse helt basalt om skat og moms for en der starter ny virksomhed her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html og i det hele taget finde en masse små sager i indholdsfortegnelsen som du kan bruge som opslagsbog hvis du bliver i tvivl om hvordan du beskattes og meget andet

Rigtig god vind med din ny medievirksomhed

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 18:10

Caroline Bohn:
desuden har jeg lige vundet min første betalende kunde.

Jeg håber da ikke i spiller om kunderne i din branche ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12931
Skrevet kl. 18:29

Hej Caroline

Hvad type af virksomhed er det du starter, enkeltmand, anpartselskab, IVS ?

Er du på SU er der nogle ting du skal overveje.

Held & lykke

Ravn

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12931
Skrevet kl. 18:32

Cookie - John Hannover:
Du skal så ha et regnskabsprogram og føre regnskab og indberette moms - i begyndelsen kvartalsvist

Hvem siger man skal have det? Personligt vil jeg anbefale at du bruger en bogholder, din tid skal bruges på at tjene penge ikke på at lege bogholder!

Hilsen

Ravn

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:15

Hej.

Min grundregel er, at hvis man behandler det offentlige - herunder Skat - pænt, kommer det ti-fold igen. De er heller ikke helt dumme, så jeg plejer at henvise til:

https://startvaekst.virk.dk/node/111

Især kan jeg godt lide afsnittet om, hvis du ikke kan vente til i morgen - med slet skjult hint til mindst at vente, til du har læst hele siden igennem :-)

Samtidig er jeg enig med Ravn om, at det er givet rigtig godt ud at få en bogholder til at starte dit regnskab op - det er ikke så dyrt, som det lyder. Han/hun ved også i store træk, hvad du kan trække fra (=udgiftsføre), især under opstarten (inkl. ham/hende :-)). Dét i sig selv er jo penge værd! Bogholderen vil også give dig en mere eller mindre uvildig vurdering af, hvornår du bør overveje at bruge revisor. Dit første årsregnskab bør som regel gennemses og ligefrem indberettes af en revisor - jeg vil tro (og her må Aminoerne komme ind med deres erfaring), at der er større chance for, at Skat vil prioritere deres opgaver uden om de, som får indberettet af revisor, fremfor de, der gør det selv. Ingen garanti, selvfølgelig.

Endelig sidder der jo en hel flok Aminoer herinde, som du kan spørge om hvad-som-helst! Ofte får du også gode svar :-) Ultimativt skal du have en revisor, som du kan spørge. Han/hun har som regel en god forsikring, hvis han/hun skulle lave ged.

God Vind!

Jørgen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22

Ravn:
Hvem siger man skal have det? Personligt vil jeg anbefale at du bruger en bogholder, din tid skal bruges på at tjene penge ikke på at lege bogholder!
det er skam også et fint råd - Personligt kan jeg li at ha check på ting selv men for masser af mennesker er det bedre med en bogholder - som så jo koster lidt - Jeg ville nok kombinere - før regnskab med et af de lette programmer og lad en ekstern se det igennem en gang om måneden, men har man råd - så er bogholder da den klart sikreste løsning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
jeg vil tro (og her må Aminoerne komme ind med deres erfaring), at der er større chance for, at Skat vil prioritere deres opgaver uden om de, som får indberettet af revisor, fremfor de, der gør det selv. Ingen garanti, selvfølgelig.
jeg har også altid troet det men et par revisorer jeg har talt med, siger det ikke har betydning for om man udtages til skattekontrol, om regnskabet er med revision af godkendt revisor eller ikke. Jeg synes selv det er underligt, for det burde være sådan at der var færre fejl i regnskaber der var revideret

Revisor er så i øvrigt jo helt ubeskyttet så hvis ikke der er en egentlig revidering men bare hjælp med regnskabet så kan jeg godt forstå det ikke giver sikkerhed hos skat, men rigtig revision burde.

Med godkendt/autoriseret revisor er vi bare også ude i noget klart dyrere - for skal vi ha bogført alt og ikke selv taste noget i regnskab, så tror jeg ikke man kommer langt under 10.000 kr per år (måske 500 kr om mdr hvis meget få bilag ?) og skal der så revideres regnskab i et selskab, så kan vi let lægge 6-10.000 kr oveni.

Det er ret nemt at bogføre selv med programmer som Dinero og Billy - men jeg er 100% enig i at la en regnskabsperson se det igennem. I begyndelse måske hver måned, siden er det måske nok at få det checket inden momstid.

vh John H

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:44

Jeg er enig, John,

men jeg kan huske, at før jeg startede (i sidste årtusinde), var jeg i arbejde og usikker på, om det kunne lade sig gøre. Så købte jeg computer og printer osv - det kunne jeg jo også bruge privat. Efter laaang tid (år) tænkte jeg, ok - jeg prøver. På dét tidspunkt var jeg da ikke klar over alle de ting, man kunne udgiftsføre. "Indretning af hjemmekontor" og "blandet bil" for bare at tage et par eksempler. Jeg tabte faktisk penge nok til på dette til at kunne have haft en del rådgivning.

Jeg var heller ikke klar over, at man faktisk kunne have underskud, herunder negativt momsregnskab, i flere perioder, så længe forretningsidéen var god - og sandsynliggjort.

At bogføre, er på 'bagkant' mht. til dette og det er bestemt svært, ikke at spare på professionel bistand - men det er jo gratis at ringe til dem.

\jø

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54

enig Jørgen - en god økonomi hjælp vil ud over at undgå fejl, let kunne tjene sig selv ind - også selv om man vælger selv at tage bogføringen - bare ved at gennemgå månedligt/eller før moms -  og være til rådighed til sparring. Det betaler sig ofte med en sådanne

Iøvrigt er det jo spændende at se hvad skats planer om regnskabsprogrammer der skal kunne køre direkte ud fra bankudtræk fører til - nemvirksomhed (ikke godt ord) skal udvikles frem mod 2020 og der er sat ganske mange penge af til det - og måske sammen med noget sådan som Dinero kunne det føre til lettelser

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)