Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Liste over vigtige ting vedrørerende kodning/programmering

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer !

Jeg har efter grundig overvejelse besluttet mig for at jeg vil lære at opbygge webshops og blogs fra bunden. Målet er selv at kunne lave de ting jeg har brug for i forbindelse med opstart af forskellige projekter. Jeg er derfor igang med at opbygge en liste over ting jeg skal lære/have styr på, for at kunne lave en ordentlig webshop selv. Jeg har kigget på nemprogramering.dk og fundet en liste hvor der er rigeligt at gå igang med, men da jeg jo ikke aner hvor meget jeg egentlig skal kunne, eller hvilken rækkefølge der er bedst at gå frem efter, ville jeg være meget taknemmelig hvis der var nogle af programørerne herinde der ville give et bud om det er helt ved siden af, og hvad jeg evt mangler. Min liste indtil videre er som følgende:

Her er 2 eksempler på webshops jeg selv syntes er virkelig flot lavet, og som jeg gerne vil kunne nå op på niveau med :)

http://soundwear.dk/

http://easycharge.dk/

Er det helt urealistisk at lære at lave sider som disse inden for en nogenlunde overskuelig fremtid? Hvad skal jeg forvente som nybegynder, 6 måneder ? 1 år ? Jeg er selvfølgelig parat til at ligge en helvedes masse timer i det ! Jeg tænker bare det er en fordel at have en fornemmelse af hvad det er man går ind til.

Andre råd om opstart i forbindelse med programmering modtages selvfølgelig også med åbne arme.

De bedste hilsner!

Lasse

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

Jeg kan ikke helt ud fra dit indlæg vurdere, om du bogstavelig talt vil kunne programmere en webshop fra bunden, eller kunne opsætte den i et shopsystem, og selv tilpasse og skræddersy dine behov.

Førstnævnte er desværre knap så realistisk de næste minimum 5 år, så du vil sandsynligvis gå død længe inden medmindre du virkelig brænder for at programmere. 

Til gengæld er det i dag heldigvis rigtig nemt at komme i gang med et shopsystem som magento og prestashop, og her er det jo ikke engang nødvendighed at kunne noget decideret selv.

For at vende tilbage til dit spørgsmål, skal du dog kravle før du kan gå. HTML er grundstenen i webdesign, og derfor her du skal starte. Dernæst er CSS en nødvendighed, og hvor du springer videre herfra er nok lidt religion. HTML5 og css3 ville være gode bud. Det giver dig mulighed for at tilrette eksisterende templates.

Kaster du dig ud i PHP, går der altså noget tid før du begynder at kunne lave noget brugbart, og databasedesign (mysql) er en hel kategori for sig selv.

Tidshorisonten er vel måske et halvt års tid før du med CSS og HTML begynder at kunne lave noget design der kan bruges på en eksisterende webshop.

Under alle omstændigheder, så find et godt shopsystem og bliv fortrolig med backenden, opsætning og installation af templates. Og gå i gang med HTML/CSS i første omgang :) Avanceret programmering går der altså lige nogle år eller 5 med at mestre på middelniveau.

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Tilmeldt 8. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus, tak for et helt igennem genialt svar, det er virkelig værdsat !

Beklager forvirringen, det jeg vil er at komme igang med et shopsystem som dem du nævner, og altså lærer at tilpasse og modellere til noget jeg syntes er tilfredsstillende. Jeg kiggede rundt nogle af de forskellige shopsystemer og det virker til at de har mange forskellige, og flotte standart templates, så man egentlig at komme igang nærmest med det samme. Jeg troede man skulle lære i hvert fald noget basal kodning for overhovedet at komme igang, men det virker til det kun er hvis man vil rette på de allerede eksisterende skabeloner ?

Igen tak for et super svar !

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

HTML5 og CSS3 er nemt at gå til. Det ville være et fint sted at starte, og det tager ikke nødvendigvis lang tid før du får en grundlæggende forståelse for det. Det tager selvfølgelig længere tid at blive ekspert i det eller kode et godt design helt fra bunden.

Javascript og jQuery ville jeg personligt springe over til at starte med. Det kan du evt. læse op på til sidst efter behov.

Du har skrevet en masse sprog, men det er kun nødvendigt at læse dem, som dit shopsystem er bygget på. Jeg ville vælge PHP.

Du kan også sætte dig ind i grundlæggende databaseopbygning.

Til sidst kan du så sætte dig ind i det CMS du vælger at gå med.

Du kan nøjes med de emner, jeg har skrevet her.

Om det er realistisk på et år afhænger af, hvor let du har ved at sætte dig ind i stoffet, og hvor mange timer du sætter sig af til det. Det er realistisk at lære at opsætte og tilpasse webshops inden for en overskuelig tidsramme, hvis du virkelig går efter det og det er det, du gerne vil.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen 

Jamen selv tak, er glad for jeg kunne hjælpe!

At lave webshop er i dag blev er hvermandseje, som du ikke behøver nogen som helst webekspertise for at lave.

Du kan helt rigtigt installere et shopsystem, og finde et flot template enten gratis, eller rigtigt billigt. Du kan også oprette dine produkter, og få sat betaling på shoppen helt uden at åbne en fil. Det er virkelig blevet nemt at komme igang.

Med det sagt, er det altså stadig en fordel at vide lidt basalt om HTML og CSS, om ikke andet for at have lidt basal forståelse for hvad det foregår under hjelmen. Når det kommer til yderligere programmering og automatisering (når shoppen er blevet lidt større), er du dog nok bedst tjent med at hyre en programmør til 300-500 i timen, og få lavet de ønskede funktioner. At forsøge at lave det selv, er simpelthen fjollet. Din tid er meget bedre brugt på at vækste din butik, fremfor at bruge 5 år på at lære noget, der tager en programmør 5 timer :-)

Mvh. Rasmus

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Tilmeldt 8. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger mange tak for alle de brugbare input til jer begge ! Jeg er hermed gået igang med at undersøge de forskellige shopløsninger for at finde ud af hvilken der passer bedst til mig.

Hvis i selv skulle igang med at lære et nyt system hvilket ville i så konkret vælge ? Giv evt 2 bud, i form af det økonomiske valg, og det optimale. :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har desværre selv næsten ingen erfaring med shopsystemer, så der er sikkert en anden der er mere kvalificeret til at svare på dette.

Til gengæld har jeg haft rodet en lille smule med prestashop, og synes virkelig det var bøvlet. Mange underlige fejl i den basale opsætning af design, og generelt kringlet at have med at gøre.

Alene på denne baggrund, ville jeg nok kaste mig over magento. Men der jo flere end disse to, det er bare to af de mest almindelige...

I daglig tale mindes jeg at prestashop går for at være den simplere standardløsning, hvor magento har flere funktioner og udvidelsesmuligheder.

Du kan prøve at søge efter en amino tråd, hvor der vidst nok var en oversigt over de mest populære systemer, på tværs af brancher :-)

Mvh Rasmus 

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Fandt den her: http://www.amino.dk/blogs/gaesteeksperten/archive/2013/01/16/webshop-bibelen-hvilken-platform-skal-jeg-v-230-lge.aspx

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Tilmeldt 8. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak Rasmus, ser ud til at være en super blog ! Har gennem egen research fundet frem til at wordpress muligvis er et rigtig godt sted at starte ! :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)