Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent- og designbeskyttelse

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Nov 05
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 01:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften.

Jeg har en idé, som jeg virkelig tror på kan gå hen og sælge rigtig godt.
Da jeg skal have fat i større sælgere, ville jeg høre om I ikke ville mene det en god idé at få bare en eller begge beskyttelser. Eventuelt en pris da jeg stadig er studerende.

Jeg vil virkelig gerne i gang med min idé nu her det næste år, og vil selvfølgelig ikke løbe en risko, og derfor have paraden oppe, så jeg ikke mister idéen da jeg som sagt er ret sikker på den kunne sælge ret godt.

Hvad gør man med alt det?
Hvor lang tid vil der gå fra jeg kan søge til jeg må vise produktet offentligt uden at miste ansøgningsretten?
Må man fremvise produktet i en showcase på nettet?

Jeg håber I kan hjælpe mig :)

Tak.
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 23:41
Nu har du ikke beskrevet om idéen er et fysisk produkt, et koncept eller et stykke software.

Designbeskyttelse er for det meste forbeholdt udseendet af fysiske produkter (stol, kuglepen, sko, bil).

Koncepter kan ikke beskyttes med andet end non-disclosure-agreements (NDA), hvilket kun dækker dem, som du har fortalt det til under en sådan aftale (eller hvis de fortæller det videre). En NDA dækker altså ikke, hvis andre for samme idé uafhængig af dig eller bruger idéen, når du selv har offentliggjort idéen - eksempelvis på en hjemmeside.

Software kan i princippet ikke patenteres i Europa, men bliver det i praksis. Denne praksis forsøges lovliggjort gennem EU, hvilket har medført stor modstand og megen debat. Se Softwarepatenter.dk. Det er dog muligt at få patenteret sin software i USA og Japan.

Tag et kig på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside for flere oplysninger.
Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 10:35
Vær i øvrigt opmærksom på, at NDA''er typisk kun dækker imod at din aftalepartner fortæller din hemmelighed videre - men ikke imod at han selv benytter ideen. For at beskytte imod det, skal du have en såkaldt non-competition klausul sat ind i aftalen.
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)