Hej Lars
Markedsføringsloven gælder for dig og ham, da I er private erhvervsvirksomheder.
Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser, jf. Markedsføringsloven §1.
Dette kan f.eks. være handlinger, der er særligt:
1. Usømmelige, herunder diskriminerende eller med mangel på socialfølelse
2. Påtrængende eller overrumplende
3. Udnyttende eller snyltende
4. Generende eller krænkende
Jeg skal se det præcise han har skrevet, før jeg kan sige om han gør noget han ikke må. Men hvis han på det kraftigste vil fraråde folk, at bruge dig og dit firma uden at skrive mere og uden yderligere belæg. Så vil en dommer finde det usømmeligt, påtrængende, generende og krænkende (det gør jeg).
De sanktioner en retssag vil føre til er erstatning efter dansk rets almindelige regler, jf. Markedsføringslovens §20 stk. 2. ellers kan han straffes med bøde.
Dansk rets almindelige regler (erstatning uden for kontrakt) siger blandt andet, at du skal kunne dokumentere at der har været et tab, der skal være sammenhæng mellem den skete skade og det at han skriver noget negativt om din virksomhed. F.eks. hvis du kan få en kunde til at skrive "jeg valgte din kollega/ham frem for dig, fordi han skrev dét på hans hjemmeside".
Skriv til ham og fortæl han skal slette det. Ellers skriv en besked til mig, så skal jeg vise ham hvor det står i lovgivningen. Hvis han stadig ikke har fjernet det, skal man bruge forbrugerombudsmanden.
Håber du blev afklaret.
Med venlig hilsen
Magnus Skyt Høj
________________________________________________________________________________________________________________________________
Injurier er noget andet. Det betyder æreskrænkende, dvs. man må ikke skrive noget nedværdigende om andre mennesker. Her bruger domstolen oftest dsn.dk til at finde ud af om de brugte ord er æreskrænkende.