Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud af penge i nyopstartet ApS

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 7. Aug 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet ny virksomhed og har 2 spørgsmål vedr. indskud af penge i virksomheden.

Virksomheden er oprettet som ApS og jeg har således indskudt 50.000 som anpartskapital. De 50.000 skal videre som investering i et andet selskab og der er således 0 kr. tilbage i selskabet. Men derudover kommer der nogle opstartsomkostninger, 820 kr. Disse 820 kr. skal jeg indskyde ekstra da selskabet selv står for betaling af egen oprettelse. Spørgsmålet er nu hvordan de 820 kr. bør indskydes. Er det ekstra anpartskapital eller skal det laves som et gældsbrev til ejer (mig selv)?

Andet spørgsmål går på det samme, men med et noget større beløb, 250.000 kr. Disse 250.000 skal ligeledes indskydes i virksomheden og senere investeres i anden virksomhed. Spørgsmålet er hvordan jeg registrerer indskuddet på de 250.000 kr. Som ekstra anpartskapital eller som gældsbrev til ejer (mig selv)?

Jeg håber jeg har formuleret mig forståeligt ellers uddybes meget gerne :-)

På forhånd tak :-)

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 20:04

Go' aften

Du kan indskyde beløbene som enten egenkapital eller som gæld til dig selv. Hvis du indskyder pengene som egenkapital kan de ikke udtages igen uden (udbytte)skat. Låner du pengene til selskabet skal der oprettes et gældsbrev og selskabet skal betale renter, som du vil blive beskattet af løbende.

BR

Tilmeldt 7. Aug 14
Skrevet kl. 11:43

Mange tak for svaret. Så det du siger er at de 820 kr. jeg har skudt ind, skal jeg lave et gældsbrev på?

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 11:56

Blot til info så kan selskabet godt afholde stiftelsesomkostningerne uden at du tilfører yderligere kapital. Selskabet har dog ikke fradrag for omkostningerne. Hvis du alligevel indskyder de 820 kr. i ekstra kapital som et lån bør der principielt oprettes et gældsbrev, men det kan jo være helt simpelt.

"X ApS erklærer herved at skylde 820 kr. til [långiver[, CPR. nr. []. Lånet forrentes med 6 % p.a. og forfalder til fuld indfrielse ved långivers anmodning herom".

Eller noget i den stil :)

BR

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05

Ejendomsinvestor har jo svaret super bare en ekstra - hvis du lader selskabet betale stiftelses omkostninger som det er lovligt - så er der som skrevet ikke fradrag for dem så du skal lægges til igen i resultatet ved årsregnskab MEN der er fradrag for moms som al anden købsmoms alligevel

vh John H

Tilmeldt 7. Aug 14
Skrevet kl. 12:11

Igen mange tak.

Grunden til at jeg vil skyde de 820 ind, er for ikke at starte ud med et underskud. De 50.000 er jo allerede ført videre til et andet selskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:23

Så gør du bare som ejendmomsinvestor med lån - men pengene er vil ikke ført videre uden at dit holding nu ejer anparter for 50.000 kr og dermed har 50.000 kr i egenkapital i dit holding stadigt (værdi i stedet for cash) så eneste "underskud" er i banken naturligvis og det kan du undgå med lånet som tidl. beskrevet

Måske sæt lidt mere på lånet så du har til evt regnskabshjælp der skal betales i holding på et tidspunkt og evt lovpligtig ansvarsforsikring hvis det ikke er helt rent finansiel holding og evt bank hvis de tager noget for konto og andet

vh John H

Tilmeldt 7. Aug 14
Skrevet kl. 12:30

Det er lige præcis det jeg gerne vil opnå så tusind tak for input :-)

Når jeg så senere skyder flere penge ind skal jeg så lave et ekstra gældsbrev eller forhøjer jeg bare det eksisterende via en tillægsallonce, eller måske bare laver et helt nyt med summen af gælden så jeg altid kun har ét gældsbrev?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:33

Det kan du gøre som du vil - jeg ville nok et nyt som beskriver lånt 850 kr fra 1/x til 1/xx forhøjet 1/x med xxxx til ialt - teksten er ikke så afgørende - men det afgørende er at man kan følge beløbene af hensyn til rente og det samlede beløb og renten må du beregne ult måned som gennemsnit af gæld per måned mig bekendt, hvilket gør det lidt lettere. Jeg ville dog nok låne selskabet et par tusinde fra start så du har lidt at gi af i bankkonto

vh

Tilmeldt 7. Aug 14
Skrevet kl. 18:10

Lånet må vil godt være rentefrit!?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)