Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hemmeligholdelsesaftale

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 19. Jul 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har selv prøvet at gå til en fabrik med en NDA. Jeg vil virkelig ikke anbefale dig at bruge sådan en i den situation du står i.

Selv "opfandt" jeg en ret særlig emballage til proteindrikke, som skulle markedsføres og produceres igennem en større fabrik med etableret netværk indenfor både produktdesign, markedsføring og logistik.

Du skal tænke på, at når du kommer med idéen om en NDA eller hemmeligholdelsesaftale, så griber de altså bolden og kaster den op igen så den gælder begge veje. Og det er ikke nødvendigvis en fordel.

Det som jeg fik ud af at lægge en NDA på bordet, var: 

-Falsk tryghed

-At jeg i al fremtid var bundet til netop denne producent, da der indarbejdedes en klausul i NDA'en

-At alting nu kunne foregå i producentens tempo, da jeg var bundet til dem med NDA'en.

Jeg stod med et projekt som endte med at gå i vasken fordi virksomheden var for langsom i sit arbejde, og jeg kunne ikke gå videre med idéen til andre fordi der lå en nu gensidig NDA.

Udover det, så ser den slags virksomheder 400 nye idéer årligt - du behøver IKKE være bange for psykopater i lederstillinger som stjæler din idé fordi den er så fantastisk at de ikke kan lade være. Man må huske på, at det stadigvæk er dig som er ansvarlig for at drive ideen videre til noget stort, og det kan virke meget fedtspilleragtigt at komme at lægge sådan en klausul på bordet. Det bliver meget sjældent betragtet som seriøst.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Men nu tror jeg så også at mit indlæg kommer til at handle lidt for meget om noget andet end det i første omgang var tiltænkt. Foreslår at oprette en ny debat om emnet, som jo er relevant nok Smile

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. May 13
Indlæg ialt: 292
Fra  Listen Louder Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du behøver ikke en advokat til at lave en NDA. Der ligger fine skabeloner på nettet. MEN nu har jeg selv arbejdet som både investor, iværksætter-rådgiver og selv siddet som iværksætter på den anden side af bordet mange gange efterhånden. Mit råd er - drop det! Hvis du har råd til en advokat, der skal lave NDA'en, så brug pengene på at udvikle din ide. NDA'en er i praksis intet værd.

Jeg uddyber gerne, og ellers kan du jo f.eks. læse denne udmærkede artikel om emnet:
http://www.forbes.com/sites/ericwagner/2013/08/27/entrepreneur-vs-venture-capitalist-the-curse-of-the-nda/

Overvej måske følgende motto som jeg selv tror på: Vær ikke bange for at andre stjæler din idé. Vær først bange i det øjeblik at de ikke har lyst til at gøre det! 

Ha' en god og meningsfyldt dag. Bedste hilsner Jonathan Løw
- iværksætter og stifter af Listen Louder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonathan.

Jeg tror ikke helt på det dér med at være bange. Jeg ved godt det er blevet lidt "moderne" at man ikke skal holde noget hemmeligt. Jeg synes det ville være totalt dumt, at dele idéen med andre, som ikke, som sådan havde, eller ville få nogen aktier i sagen.

Jeg har idag talt med en meget ung mand, som har besøgt diverse "Iværksætter Messer/kurser"....Hans holding var den samme som din. Jeg spurgte ham hvorfor. "Jamen, sådan er det idag. Det siger de. Man skal netværke, dele og arbejde sammen"

Og fint nok. Men det kan man vel også gøre uden at give en idé fra sig. Jeg tvivler på, at de helt store kanoner, som virkelig har skudt papegøjen med en idé, har haft den store lyst til at dele den, i hvert fald hvis det var en idé der aldrig var set før, og som var relativt nem at gennemføre.

Hvis jeg er bange, er det mere for ikke at gøre tingene på en ordenlig og sober måde, for alle parter. Og jeg er slet ikke bange for at nogen IKKE skulle have lyst til at stjæle min idé, - Hvis den ikke er værd at stjæle, så er det vel bare ligemeget, ligegyldigt, lig med nul. Nej, jeg forstår det altså ikke, det motto!

Når det er sagt, så tak for dit indlæg. Jeg tror det er i den bedste mening, og at du garanteret er ret dygtig Smile

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. May 13
Indlæg ialt: 292
Fra  Listen Louder Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

IdéMarie:

Hej Jonathan.

Jeg tror ikke helt på det dér med at være bange. Jeg ved godt det er blevet lidt "moderne" at man ikke skal holde noget hemmeligt. Jeg synes det ville være totalt dumt, at dele idéen med andre, som ikke, som sådan havde, eller ville få nogen aktier i sagen.

Jeg har idag talt med en meget ung mand, som har besøgt diverse "Iværksætter Messer/kurser"....Hans holding var den samme som din. Jeg spurgte ham hvorfor. "Jamen, sådan er det idag. Det siger de. Man skal netværke, dele og arbejde sammen"

Og fint nok. Men det kan man vel også gøre uden at give en idé fra sig. Jeg tvivler på, at de helt store kanoner, som virkelig har skudt papegøjen med en idé, har haft den store lyst til at dele den, i hvert fald hvis det var en idé der aldrig var set før, og som var relativt nem at gennemføre.

Hvis jeg er bange, er det mere for ikke at gøre tingene på en ordenlig og sober måde, for alle parter. Og jeg er slet ikke bange for at nogen IKKE skulle have lyst til at stjæle min idé, - Hvis den ikke er værd at stjæle, så er det vel bare ligemeget, ligegyldigt, lig med nul. Nej, jeg forstår det altså ikke, det motto!

Når det er sagt, så tak for dit indlæg. Jeg tror det er i den bedste mening, og at du garanteret er ret dygtig Smile

Selv tak da. Om jeg er dygtig, det lader jeg helst andre om at bedømme :-) Du kan læse om min baggrund på www.listenlouder.dk

Jeg bilder mig heller ikke ind at kende SANDHEDEN, for tror ikke den findes. Men hvis du tænker på det danske investerings- og iværksættermiljø, så er det afgjort min opfattelse, at du bør droppe alt om NDAer osv. Du vil blive mødt af det modsatte af det, du ønsker. Når jeg som investor, også i Nordens største start-up fond hvor jeg har arbejdet, blev mødt af sådanne krav eller ønsker, så afviste jeg dem venligt, men bestemt. Hvis vi som investorer blot bryder et fortrolighedsløfte én gang, så får vi aldrig investeringstilbud igen.

Idéer er i min verden til for at dele. Hvis du er dygtig nok som iværksætter, så lykkes du med idéen - uanset om andre prøver at kopiere den. Brug hellere din tid og penge på at vise, at din idé er mere end en idé - at det rent faktisk er en forretning. Så skal investorer og andre nok komme - uanset hvad du i tidens løb har underskrevet af NDAer :-)
Og jeg er sikker på, at din advokat nok skal finde noget andet at tjene sine tusindvis af kroner på :-)

Ha' en god og meningsfyldt dag. Bedste hilsner Jonathan Løw
- iværksætter og stifter af Listen Louder

Fra Karlskrona
Tilmeldt 14. Nov 11
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aarhus
Tilmeldt 3. May 13
Indlæg ialt: 292
Fra  Listen Louder Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dennis Piilgard Nielsen:

Brug lige 5min på at høre hvad hr. Thorborg selv siger vedr. hemmeligholdelsesaftale:

http://thorborg.tv/thorborgs-jul-10-december.html



Godt link Dennis. 

Man kan jo også bare kigge på Martins, J. Buch's, mine og alle mulige andre iværksætteres faktiske virksomheder.

- Jubii fandtes i forvejen i masser af andre udgaver, man gjorde det bare bedre.
- Samme med Spamfighter, Just-Eat osv. 
- Apple, som alle elsker at nævne i disse år, var nummer 10 i verden til at lancere en iPod i sin tid
- Skype var nummer 18 med den teknologi, der i dag har vendt op og ned på telebranchen.
 
Alle odds taler for, at den idé, du har, findes derude et sted i verden i forvejen. Spørgsmålet er, om du er den bedste til at gøre den til virkelighed. 

De idéer, der vinder, er dem med det bedste team bag. Dem der kan tænke stort, men fejle hurtigt og billigt. Dem der kan lave faktisk iværksætteri, frem for patentering, NDAer osv. osv.

Ha' en god og meningsfyldt dag. Bedste hilsner Jonathan Løw
- iværksætter og stifter af Listen Louder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

IdéMarie:
Men nu tror jeg så også at mit indlæg kommer til at handle lidt for meget om noget andet end det i første omgang var tiltænkt. Foreslår at oprette en ny debat om emnet, som jo er relevant nok Smile

Ovenstående var ment i forhold til indlægget om psykopati. 

Ellers har jeg læst og læst i de forskellige indlæg.og vil gerne tilføje følgende. Der er forskel på hvornår det er smart at netværke. For tiden skyder der tonsvis af virksomheder op, indenfor It, webshops, rådgivning, og ja, også samlede iværksætteri/rådgivning/netværk. Rigtig mange vil gerne kalde sig selvstændig, og dette er jo muligt, hvis man bare tjener en lille skilling til en øl i fredagsbaren. Trods alt scorer man godt ved at kunne sige "Jeg er selvstændig"...men det betyder nødvendigvis ikke at man er en fantastisk iværksætter. Alligevel kan jeg godt se at en del af disse, kan overleve netop fordi så mange af de nye firmaer til forveksling ligner hinanden, og til dels er mere eller mindre afhængdige af hinanden. Vil man starte en Webshop har man brug for en iværksætter der kan bygge en sådan. (som eksempel)..men der findes jo også iværksætteri der er mere håndgribeligt.

Jeg kan godt forstå i unge bruger hinanden på den måde. Der er sket meget indenfor iværksætteri, siden jeg havde min reklamevirksomhed. Jeg suger dog til mig, da jeg som det næste har tanke om at starte en særlig hjemmeside, og der har jeg nok i større grad brug for at tænke som i gør.

Lige nu er det meget mere enkelt...jeg har en idé, jeg gider ikke selv udføre den, der findes ganske få virksomheder som kan være interesseret, hvis de er interesseret er det skønt, så skal vi have fundet en pris....hvis ikke,  HAR DE UNDERSKREVET EN NDA OG SÅ GÅR JEG UD DERFRA, UDEN AT S.... M... B..... F....              Big Smile og det var dagens ordgåde. 

Fra Malaga
Tilmeldt 25. Apr 14
Indlæg ialt: 127
Fra  Green-comet S.L. Yiamor Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bare fordi man hedder Thorborg er det ikke ensbetydende med at det man siger nødvendigvis er korrekt. tag f.eks Facebook.  det var 2 andre der fik ideen og satte Mark Zuckerberg til at udvikle idden for dem. Isredet for at gøre det holdte han dem hen, mens han kopierede ideen og lancerede den som facebook.  for dette kom han senere til at betale 800 millioner dollar samt et endnu større ikke kendt beløb i erstatning i den retssag han tabte. havde der været en hemmeligholdesaftale. skulle han have afleveret hele faceb ook til det 2 herrer. og nu er det jo meget belejligt at du nævner Jesper Buch og Just Eat. for netop her var alle nyansatte der deltog i udviklingen af Just Eat tvunget til at skrive under å en aftale. det samme galdt alle de ansatte han havde da han i malaga startede Mentaline som senere skiftede navn til gomentor.  det kan være meget godt at tale om sine projekter og ting. men af og til er tavshed guld værd og det kan være nødvendigt med en hemmeligholdesaftale, ikke for t sikre at varen ikke bliver kopieret men for at sikre at ens design kommer først. Da man her får en del markedsføringsmæssige fordele. 

Derfor kan jeg ikke forstå hvordan man totalt kan fraråde at bruge NDA. der er da masser af eksempler på at en NDA havde været en god ide. 

ydermere kan man her hente en hemmeligholdelsesaftale skrevet af thorborg  
 http://www.amino.dk/media/p/276745.aspx       

her er et link til hvor amino skriver at det ofte er en fordel at bruge aftalerne...
 http://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-en-nda.aspx     

Måske nogle af de herrer skulle sætte sig ned og se hvad I selv har skrevet og hvad i selv gør, før i skyder en NDA aftale totalt isænk

syntes efter at den mudderkastning der har været her er ved at være lidt useriøs. Det eneste der blev spurgt om var om der var nogen der kunne hjælpe, med en aftale.   Så mon ikke tråden efterhånden burde stoppe her.

Designer tasker solbriller og accessories 
http://www.yiamor.dk  

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. May 13
Indlæg ialt: 292
Fra  Listen Louder Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :

yiced:

Bare fordi man hedder Thorborg er det ikke ensbetydende med at det man siger nødvendigvis er korrekt. tag f.eks Facebook.  det var 2 andre der fik ideen og satte Mark Zuckerberg til at udvikle idden for dem. Isredet for at gøre det holdte han dem hen, mens han kopierede ideen og lancerede den som facebook.  for dette kom han senere til at betale 800 millioner dollar samt et endnu større ikke kendt beløb i erstatning i den retssag han tabte. havde der været en hemmeligholdesaftale. skulle han have afleveret hele faceb ook til det 2 herrer. og nu er det jo meget belejligt at du nævner Jesper Buch og Just Eat. for netop her var alle nyansatte der deltog i udviklingen af Just Eat tvunget til at skrive under å en aftale. det samme galdt alle de ansatte han havde da han i malaga startede Mentaline som senere skiftede navn til gomentor.  det kan være meget godt at tale om sine projekter og ting. men af og til er tavshed guld værd og det kan være nødvendigt med en hemmeligholdesaftale, ikke for t sikre at varen ikke bliver kopieret men for at sikre at ens design kommer først. Da man her får en del markedsføringsmæssige fordele. 

Derfor kan jeg ikke forstå hvordan man totalt kan fraråde at bruge NDA. der er da masser af eksempler på at en NDA havde været en god ide. 

ydermere kan man her hente en hemmeligholdelsesaftale skrevet af thorborg  
 http://www.amino.dk/media/p/276745.aspx       

her er et link til hvor amino skriver at det ofte er en fordel at bruge aftalerne...
 http://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-en-nda.aspx     

Måske nogle af de herrer skulle sætte sig ned og se hvad I selv har skrevet og hvad i selv gør, før i skyder en NDA aftale totalt isænk

syntes efter at den mudderkastning der har været her er ved at være lidt useriøs. Det eneste der blev spurgt om var om der var nogen der kunne hjælpe, med en aftale.   Så mon ikke tråden efterhånden burde stoppe her.

Tråden må gerne stoppe for min skyld :-) Jeg valgte at gi et konstruktivt ment input. Jeg kan ikke se, hvor jeg har kastet med mudder, fordi jeg har givet råd med på vejen?
Just-Eat casen skal nok gennemlæses lidt nærmere. Lige nu er 4 af de tidligere topfolk (direktør, salgschef, marketingchef, chefudvikler) hos Just-Eat igang med Hungry.dk. Det er et glimrende eksempel på, at man netop IKKE var bundet af tonsvis af NDAer, klausuler m.m. Tværtimod har man startet en næsten tro kopi - may the best man or woman win :-)

Facebook-casen har intet med NDAer at gøre. Det er tværtimod et skræmmende eksempel på det amerikanske juridiske system. Måske denne artikel kan kaste lidt lys: http://www.cbsnews.com/news/why-facebooks-mark-zuckerberg-won-against-winklevoss-twins/

Dybest set tror jeg på en fremtid, hvor vinderne bliver dem med "Iværksætter DNA" frem for "Iværksætter NDA"...

Ha' en god og meningsfyldt dag. Bedste hilsner Jonathan Løw
- iværksætter og stifter af Listen Louder

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)