Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nemmere at skaffe lejlighed med CVR nr.?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus C
Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 24
Fra  T. Hornbæk Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge Amino'er.

Jeg har hørt fra en iværksætter-kollega at man "nemt" kunne skaffe lejligheder i fx. Aarhus (hvor jeg holder til) hvis man har et CVR nummer og er momsregistret. Han mente at ulejnings-selvskaberne fortrækker iværkksættere fremfor "alm. studerende". Da det var billgere for dem og mere sikkert. For det er vel ikke lovligt at lave et kontorlokale om til en lejlighed, vel?

Derfor har jeg tænkt lidt:
Er der nogen skattemæssig eller momsmæssig fordel for Udlejeren/ lejeren? 

Vil der være nogen forskel på IVS / ApS / Enkelmandsselvskab?

Er det noget i har hørt om eller kender noget til?

Er der generet noget der kunne gøre det nemmere for en iværksætter at skaffe en 2-3-værelset lejlighed i Aarhus til en kæreste og et lille varelager?

Ellers kan det være nogen af jer kender nogen man kunne tage fat i I Århus?

Håber virkelig i kan Hjælpe - På forhånd tak.

Thorbjørn Jensen

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 14:24

Om det er fordi udlejerne ikke kan lide de studerende ved jeg ikke :)

Det har - i hvert fald tidligere - været en fordel at udleje til virksomheder, som så kunne fremleje til den endelige lejer pga. lejefastsættelsen. Udlejning til virksomheder var tidligere omfattet af erhvervslejeloven men er vist nok nu omfattet af den alm. lejelov.

Du må ikke hænge mig op på det :)

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:42

Din ven tænker nok på det der populært kaldes hotel-lejligheder, hvor det kun er muligt at leje med et CVR nummer eller tilsvarende. Disse lejemål har en tilladt fri huslejedannelse, fordi man må forvente at (hotel)lejemålene kan stå ledige i perioder alt efter udbud og efterspørgsel. 

For udlejning til private er huslejefastsættelsen lovbestemt.

Hvis tanken bag spørgsmålet var/er om et CVR nummer er en smutvej udenom boligkøen til en ellers normal lejlighed, - så må svaret nok være nej.

En hotellejlighed kan kun lejes af en virksomhed, og virksomhedsformen er ligegyldig. En hotel-lejlighed kan ikke videreudlejes til private, men en privat der er ansat i den virksomhed der har lejet lejligheden kan bo i lejligheden. Der vil så være tale om et skattepligtigt forhold, - som f.eks ved fri bil/telefon og lign.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)