Hej aminoer, Jeg arbejder på et projekt hvor mine partnere og jeg hjælper folk med at få kompensation i forbindelse med rejser, kontraktbrud, fejlkøb etc. Vi får en underskreven fuldmagt fra kunden og vi varetager så dennes interesser samt får evt. udbetaling over på vores konto. Vi har vundet de første sager allerede og vi glæder os til at udbetale kompensation til folk. Scenarie: Hvordan håndteres dette regnskabsmæssigt, det er jo ikke ligefrem en faktura vi sender til folk, derimod en udbetaling. Mvh |
Om pengene/kompensationen klienten skal have udbetalt er skattefrie eller ej er slet ikke jeres problem / bekymring. I vinder blot en sag, og den "sagsøgte" overfører beløbet til jer, hvorefter i overfører videre til jeres kunde. Undervejs påløber der "salær" til jer, derfor udfærdiger i en faktura til kunden på "sagsomkostninger jvf. aftale, 10% af kr. xxxxx + moms ", og overfører det resterende beløb til kunden med behørig besked omkring hvad det overførte består af "Kompensation retur minus vort "salær" = i alt kr. Og så er der vist ikke så meget mere arbejde i det.... bortset fra jeres kundes sikkerhed for beløbet. Har i sikret jer mod tab - Hvad gør i såfremt en "vundet" sag, hvor alt tilsyneladende er afsluttet, og pengene er ført videre til kunden, pludselig genoptages som følge af en anke til højere instans? Hvad gør i hvis een af jeres kunder stiller træskoene imens i holder et beløb på jeres konto ? Hvad gør i med en enventuelt renteindtægt på jeres konto i forbindelse med opbevaring af et tilgodehavende fra en kunde? Hvad er det for en konto i har til at parkere kompensationer på - hvorledes vil i opgøre hvad der tilhører hvem når der skal gøres balance ved regnskabets afslutning ?