Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetale kompensation fratrukket sagsomkostninger

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Risskov
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

Jeg arbejder på et projekt hvor mine partnere og jeg hjælper folk med at få kompensation i forbindelse med rejser, kontraktbrud, fejlkøb etc. Vi får en underskreven fuldmagt fra kunden og vi varetager så dennes interesser samt får evt. udbetaling over på vores konto.

Vi har vundet de første sager allerede og vi glæder os til at udbetale kompensation til folk. 

Scenarie:
Der er udbetalt 20.000,- fra et selskab i kompensation. Pengene er skattefrie. De holdes nu midlertidig på vores konto og vil blive overført til kunden.
Vi tager 10% i sagsomkostninger + moms.

Hvordan håndteres dette regnskabsmæssigt, det er jo ikke ligefrem en faktura vi sender til folk, derimod en udbetaling.

Mvh

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 13:14

Om pengene/kompensationen klienten skal have udbetalt er skattefrie eller ej er slet ikke jeres problem / bekymring.  I vinder blot en sag, og den "sagsøgte" overfører beløbet til jer, hvorefter i overfører videre til jeres kunde.  Undervejs påløber der "salær" til jer, derfor udfærdiger i en faktura til kunden på "sagsomkostninger jvf. aftale, 10% af kr. xxxxx + moms ", og overfører det resterende beløb til kunden med behørig besked omkring hvad det overførte består af "Kompensation retur minus vort "salær" = i alt kr.  Og så er der vist ikke så meget mere arbejde i det....  bortset fra jeres kundes sikkerhed for beløbet.  Har i sikret jer mod tab - Hvad gør i såfremt en "vundet" sag, hvor alt tilsyneladende er afsluttet, og pengene er ført videre til kunden, pludselig genoptages som følge af en anke til højere instans?  Hvad gør i hvis een af jeres kunder stiller træskoene imens i holder et beløb på jeres konto ?  Hvad gør i med en enventuelt renteindtægt på jeres konto i forbindelse med opbevaring af et tilgodehavende fra en kunde?  Hvad er det for en konto i har til at parkere kompensationer på - hvorledes vil i opgøre hvad der tilhører hvem når der skal gøres balance ved regnskabets afslutning ?   

Fra Risskov
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:35

Hej Roberts.dk, tak for hurtigt svar og gode spørgsmål. :)

Det giver super mening det du siger og jeg har nu oprettet en sådan faktura i Dinero, tak. 

Vi har endnu ikke oprettet CVR nummer for virksomheden. Vi har blot kørt en række sager for at se om vores metode holder vand. Skal jeg opkræve moms for min ydelse eller ej? Hvis omsætningen holdes under 50.000 DKK er der vel ikke behov for momsregistering. Men hvordan håndterer jeg så hvis vi senere ryger over 50.000 DKK og skal momsregistreres?

Svar på dine gode spørgsmål:

Vi tager selv risikoen for evt. afsluttede sager der genoptages. I alle tilfælde, vil vi altid have fået et beløb udbetalt i første omgang fra sagsøgte.

Da kunden har underskrevet en fuldmagt vi handler ud fra, vil vi udbetale pengene til arvinger/boet. Det mener jeg er normal praksis?

Hvad mener du med parkering af kompensationer? Vi udbetaler beløbet umiddelbart efter vi modtager det fra sagsøgte. Dette angiver vi i vores betingelser. Hvordan vil man normalt håndtere evt renteindtægter?

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 14:33

Obs: Omsætningen under 50.000 bliver ikke regnet pr. år, men i stedet 12 efterfølgende måneder.  Og kommer i derover kan hammeren falde med tilbagevirkende kraft, derfor skal i være skarpe i jeres estimat fra starten (!)  Du skriver "kørt nogle sager" - er vi ude i advokatvirksomhed her? - så er der en hel del andre regler & love der skal kendes og overholdes.  Jeg spørger igen: Hvordan sikrer i kunden mod tab - et er en fuldmagt, et andet er: Hvis en "sag" udvikler sig, mødes med modkrav der kræver hjælp udefra, og den slags koster,  hvorledes er kunden sikret mod at jeres "virke" ikke ender med at påføre et tab der er større end udsigten til gevinsten?    Renter håndteres efter indgået aftale med kunden.  Udgangspunktet er jo netop at i ikke "ejer" kompensationen, men blot er mellemmanden der "inddriver", og således ejer i heller ikke eventuelle renteindtægter henført til den periode pengene er opbevaret på jeres konto.... medmindre i har aftalt andet.  Hvorledes er det reguleret hvad der skal ske hvis firmaet pludselig ophører med at eksistere? (jeres firma).

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)