MaxKev
Jeg har selv forsøgt at få et program patenteret i USA og EU tilbage omkring 2001/2002.
Du kan ikke få patenteret et stykke software, men du kan patenterer nogle metoder eller algoritmer der benyttes. Det kræver, at disse er beskrevet i et sprog de færrest uden for et patenkontor forstår - og derfor skal man næsten altid ind over et patentbereau, der ved hvordan man gør sådan noget - og ikke mindst hvilket krav, der stilles fra de forskellige patentmyndigheder.
Er din ansøgning ikke formuleret på den korrekte måde er muligheden tabt på forhånd og du spiller blot en bunke penge. Vores ansøgning kostede Kr. 45.000 at få skrevet og derefter kom diverse gebyrer etc. til diverse patentmyndigheder rundt omkring i verden - og det var efter vi havde offret en nyhedsundersøgelse...
Jeg kender ikke priserne i dag, men det ville ikke undre mig, at du ender med at spendere 100K - 200K inden du aner om du reelt har muligheden for at få et patent. Og behandlingstiden er langsom - bliv ikke overrasket over en behandlingstid på mere end et år.
Og får du endelig patentet er du ikke sikret. Er dit produkt tilstrækkeligt interessant vil det blive kopieret og du skal så igang med at forsvarer dit patent, hvilket igen koster uanede summer. Spørg blot Lego, hvad de bruger på at forsvarer deres produkter...
Brug pengene på markedsføring i stedet og bliv den første der kommer med det geniale produkt. Software der kan sælges i dag er ikke bare noget man ryster ud af ærmet og kommer du først vil du være minimum 6 - 12 måneder foran dem, der blot vil kopierer dig.
Med mindre du virkelig har noget rigtig genialt som ingen R&D afdeling hos nogen af de store ikke har tænkt på, så brug krafterne på at komme på markedet med dit produkt og tjen de penge du kan.
Held og lykke.