Hej Aminoer, jeg har brug for jeres hjælp. I dag har jeg haft en telefonisk jobsamtale med en kæmpe virksomhed, som jeg ikke lige ønsker at afsløre navnet på nu, da jeg endnu ikke har fået jobbet. Stillingen er en sælger stilling, hvilket jeg kun har teoretisk erfaring med. Under telefonsamtalen fortæller intervieweren mig, at han vil teste mine Salgsegenskaber, derfor laver vi et rollespil, hvor jeg skal sælge en kuglepen(sell me the pen fra youtube) til ham. Da jeg slet ikke var klar på sådan et spørgsmål gik denne del rigtig skidt. Resten af samtalen forløb fornuftigt nok. Jeg fik dog overbevist Intervieweren om at jeg i en normal salgssituation ville være forberedt, og derfor ville det også gå bedre.
Så I morgen skal vi have et rollespil, hvor jeg skal sælge Plastik kopper. Derfor har jeg brug for jeres hjælp til at forberede mig på denne samtale. jeg har googlet en del, men synes ikke rigtigt at jeg kan anvende nogle af eksemplerne fra nettet til mit rollespil med plastik kopper |
Jeg har selvfølgelig tænkt mig at starte ud med at stille en række spørgsmål, for at finde ud af hvad kundens behov er. Har kommet frem til følgende som jeg kan stille:
- Er det dig der er beslutningstageren, når det kommer til indkøb af plastik kopper
- Hvilken løsning anvender I nu?
- hvor mange Lokationer har I i virksomheden, hvor det er muligt at tanke drikkevand?
- Skal I bruge drikkebægrer på alle lokationer, eller kun specifikke afdelinger (hvis han svare kun specifikke afdelinger, vil jeg selvfølgelig spørge ind til hvordan det så kan være)
- Ønsker I at få logo på drikkebægrerne?
- Hvad siger I til hvis vi også kan levere en beholder med drikkevand
Jeg håber I kan hjælpe mig med at lave nogle relevante spørgsmål, så jeg kan spore mig ind på kundens behov, samt komme igennem en forhandlingsprocess, hvor jeg til sidst kan lukke en handel. Det hele er et rollespil, for at teste mig af som sælger