Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fakturerer jeg en togbillet til min kunde?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jun 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

I starten af året var jeg til et firmaarrangement hos et firma, som jeg på det tidspunkt var ansat hos. Jeg lavede et udlæg på 2 togbilletter tur/retur for mig selv OG en kollega. Jeg burde have sørget for at få udlægget dækket igennem firmaets system, men - long story short - så blev det ikke gjort.

Nu er jeg freelancer hos samme firma. Kunden (min tidligere arbejdsgiver) beder mig om at fakturere togbilletterne. Men hvordan gør jeg det i praksis? Jeg har tre spørgsmål i denne forbindelse:

1) På togbilletten står prisen som 672 kr. for 2 billetter 1 vej. Den pris er vel inkluderet moms. Skal jeg beregne prisen uden moms, taste det beløb ind i Dinero og lade Dinero lægge momsen på igen? Eller skal jeg taste 672 kr. ind i Dinero, og klassificere varen som en ydelse/vare uden moms?

3) Skal jeg være opmærksom på, hvad jeg kalder "varen" i regnskabssystemet? Kan jeg kalde det "udlæg togbillet" eller bare "udlæg"?

2) Kan der være et problem i, at jeg har lagt ud for en kollega, som jo ikke er ansat i min virksomhed? Hun er stadig ansat i det firma, jeg nu er freelancer for, og min tidligere chef er indforstået med, at jeg har lagt ud for os begge og at billetterne for min kollega også skal refunderes.

Jeg takker på forhånd for al den hjælp, jeg kan få.

Mvh, Jill

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 11:13

Der er normalt ikke moms på togbiletter (personbefordring).  Hvis du fakturerer f.eks 336 kr. uden moms (halvdelen), så vil denne fakturering betyde en indtægt i dit firma som der skal betales skat af. Så selv om du får 336 i kassen, så er det kun ca. halvdelen der er dine (!)    Dit oprindelige udlæg var vel et udlæg der skulle have været dækket 100% ?  Bruger du faktureringsmetoden får du således selv lov til at betale skat af udlægget een gang til - det er vel ikke meningen?  Der er dog intet i vejen for at du skriver en regning til kunden på 672 + moms og sælger det som "fragtomkostning" - blot igen, du få kun halvdelen af dit udlæg retur.  Jeg forstår dog ikke hvorfor du ikke skulle kunne få dit udlæg tilbage på den korrekte måde - din kunde (tidligere arbejdsgiver) anerkender jo at du har til gode, så hvorfor skulle du ikke kunne aflevere bilaget mod betaling?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16

1 der er ikke moms på togbilletter

derudover - så synes jeg arbejdsgiver fra den gang bare skal sætte pengene ind på din private konto så du ikke nu i firma skal til at fakturere udlæg. Selve udgiften har du jo ikke i din virksomhed og så bør du heller ikke tage udlægget ind. Du kan da bare gi ham bilagene og skrive udlagt af xxx privat cpr som ansat - venligst indsæt på min konto xxxx og holde det ude af det freelance som det slet ikke har med at gøre

Det er intet i vejen for at en arbejdsgiver betaler penge til en person der er aftrådt, hvis denne viser at ha lagt ud og giver bilaget

Det er i alle fald mit råd

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:36

Tak for det hurtige svar!

I har begge ret - jeg vil helst ikke skulle betale skat af noget, som faktisk var et rent udlæg. Jeg troede, at der var en måde at fakturere det på, som også kunne bevirke, at jeg kunne trække det fra 100%. Men I har begge ret - det er meget nemmere at give dem bilagene og få udlægget tilbage.

Mange tak for jeres input!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)