Hej Amino, Jeg har fulgt meget med i debatterne herinde, og jeg undrer mig lidt over hvordan det virker når man tilbyder at skrive tekster til optimering af hjemmesider, og jeg forstår det ikke helt. Håber derfor der er nogen der kan hjælpe lidt med at kaste lys over det. Et tænkt eksempel: Jeg sælger græsslåmaskiner, mangler eksponering af min hjemmeside, og bestiller et par artikler som kan skabe trafik og bedre ranking af min side (sådan som jeg har forstået det). Disse artikler skrives af folk der er mere eller mindre vant til at skrive artikler som kan øge min hjemmesides eksponering, men hvad med indholdet? Er det blot skrevet for at tjene penge, både for mig og skribenten, men af nogle personer som skriver dem uden at have forstand på græs, græsslåmaskiner, græs-pleje samt alt det andet man måske gerne vil vide hvis man skal pleje sin plæne? Er det blot 2-300 ord som er fyld for de ord der er vigtige for min ranking, eller er det også relevant for mine kunder som selvfølgelig regner med at jeg har forstand på de ting der skrives om på min hjemmeside? jeg spørger af nysgerrighed og ikke for at nedgøre SEO og artiklerne, men det undrer mig at jeg kan købe artikler om alle emner uden begrænsning, som samtidig er relevante for mine kunder. Hvilken forstand har en skribent om f.eks. sandblæsning, emaljering, børnetøj, slips eller revision? Så kort formuleret: Er artiklerne relevante for mine eventuelle kunder, eller blot støj på nettet og min hjemmeside for at jeg kan komme til at sælge flere varer? håber på lidt saglige svar, god dag derude :) bjarke |
Tja, det kommer jo lidt an på, hvilken aftale du har med tekstforfatteren, og hvor meget du er klar til at ofre på sagen. Det er et marked, hvor priserne i den grad trykkes mange steder.
Jeg har skrevet tekster for virksomheder i årevis og er fast tekstleverandør til et webdesignfirma. Når jeg skriver for dem, arbejder jeg ud fra et tekstforfatningsskema med 5 spørgsmål til kunden. Derudover researcher jeg på nettet, hvis jeg ikke har info nok.
Når jeg skriver for andre kunder, gennemfører jeg også altid et interview med kunden og retter efterfølgende, hvis noget ønskes ændret.
Dertil skal det siges, at man behøver ikke vide alt om et produkt eller en ydelse for at skrive gode webtekster. Man skal "bare" vide det, som kunderne gerne vil vide.
I nogle tilfælde kan det faktisk forringe en tekst, at virksomhedsejeren ved alt om produktet og prøver at få alle detaljer med. Der kommer nemt en masse detaljer med, som ikke er særlig vigtige for kunden, mens vigtige ting bliver glemt, fordi virksomhedsejeren selv synes, at det ved alle jo.
Det ser jeg tit på hjemmesider rundt omkring.
Men mange køber tekster til linkbuilding af studerende, og de fleste kunder prioriterer prisen noget højere end kvaliteten til det formål. Jeg er selv cand.mag. og arbejder også med korrektur, så det giver mig en meget god baggrund for at ramme tasterne rigtigt, men ellers kan der være langt imellem bare nogenlunde fejlfrie tekster online. ;)
Så ja - teksterne skal meget gerne have en værdi for kunden, og samtidig skal de opfordre kunden til handling (bestille/vælge/kontakte virksomheden osv.), ellers er de jo ikke pengene værd.