parterne skal hver især tage varen/ydelsen op til noget der også ville være pris til en hver 3 part både som værdi og som moms.
F.eks. jeg laver gartner arbejde 20 timer og tager det op som 20 X 400 kr = 8.000 + moms som jeg opgiver som 2.000 kr.
Jeg modtager som betaling 2 kalve a 4.000 kr og kalvenes ejer har også 2000 kr i moms at indberette
Eller - jeg modtager kun en kalv a 4.000 kr - moms for kalveejer 1000 kr og jeg får så de andre 5.000 kontant
Har det man bytter samme værdi, er der derfor ikke kontanter i spil (men normal behandling i regnskabet) - kun skal momsen naturligvis behandles
Lav derfor helt normal faktura med normal pris inkl. moms og skriv så, betalt med 2 kalve (og betalt med havearbejde) - så er momsen korrekt med
Der SKAL anvendes "korrekt" pris for varen. Man må ikke spare hverken indtægt eller moms ved at bytte varer. Varer erstatter bare kontanter - specielt moms området vil være meget opmærksomme på det
vh John H