Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved tab i I/S

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jun 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Betalte i 2006 50.000 kr for en andel i nogle ejendomme. Der har ikke på noget tidspunkt været overskud eller selvangivet underskud. Det hele gik på tvang i 2009. I efteråret 2013 blev der lavet en aftale med kreditforeningen om en saldokvittering mod en indbetaling på kr. 50.000 (heraf 9.000 renter) fra hver deltager. I foråret blev lavet en tilsvarende aftale med banken mod en indbetaling på kr. 65.000.

I/S’s eksistere stadig på papiret.

Hvad er de skattemæssige muligheder:

Renter må kunne trækkes fra i 2013. – Hvordan med resten (50.000 + 50.000 - 9.000 + 65.000) 155.000 kan de fratrækkes i 2014? – det er først nu det endelige tab kan gøres op.

Der har været udgifter til advokatbistand i selskabet – kan de trækkes fra?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25

Sv J:
Det hele gik på tvang i 2009.

Spørgsmålet er om jeres I/S reelt ikke stoppede sin drift i 2009, da ejendommene kom på tvangsauktion. På samme tidspunkt må gælden til både bank og kreditforening have været blevet gjort op.

Hvis der ikke efter tvangsauktionen har været nogen erhvervsmæssig drift har der efter min overbevisning været tale om formuepleje, hvor du nu har opnået en akkord på fordringerne. En akkord er som udgangspunkt skattefri - men kan afhængig af situationen også udløse skat hos dig (eller evt. underskudsbegrænsning). 

Sammenfattende:

1. Mit bud er at tabet skulle være taget i 2009 (skatteåret 2009 er forældet - og der skal søges om ekstraordinær genoptagelse).

2. Akkorden er afdrag på gæld (formuepleje) og giver ikke fradrag

3. Renter kan trækkes fra på det tidspunkt som de er betalte.

4. Fradrag til advokatbistand - hvis det vedrører akkorden så nej (pga. ikke fradrag for omkostning til formuepleje)

Mit bedste bud er at vende det med en revisor, som med adgang til hele forløbet kan give en mere præcis vurdering af dine muligheder.

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 22. Jun 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 13:30

Tak for svaret - når jeg tænker på fradrag i 2014 er det fordi det først er nu det endelige tab er opgjort pga af retsager omkring de oprindelige lån.

Et tillægsspørgsmål som jeg er blevet opmærksom på i dag - i følge ejendomsavancebeskatningsloven skal der ikke være direkte fradrag for tab på salg af ejendomme - kun fradrag i anden fortjeneste. Betyder det at jeg skal opnå en fortjeneste andet sted for af kunne bruge fradraget?

Sv Jensen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)