Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé i at fakturere som privatperson?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har tidligere skrevet forskellige beskeder herinde og altid fået god og hurtig hjælp, så jeg prøver igen.

Jeg skal hjælpe en ven med et form for "teambuilding"/sports event her til sommer. Jeg har i den forbindelse fået en ide. I stedet for at modtage alm. "løn", tænker jeg at jeg vil udskrive en faktura som privatperson til ham, fordi at jeg forventer at jeg skal bruge indtjeningen til at købe andre materialer til fremtidige kurser.

Jeg forventer at købe materialer for samme antal kroner som jeg tjener. Eks.

Indtægt: 1000 kr. 

Udgifter:

Fodboldmål 500 kr.

Net, kegler og bolde 500 kr.

Resultat: (1000 kr. - 1000 kr.) = 0 kr.

Jeg vil lige liste fordele og ulemper op ved metoden:

Fordele:

- Jeg kan købe materialer for indtægten FØR skat?

- Jeg slipper for at skulle oprette mig som firma?

- Min ven slipper for at skulle oprette mig som lønmodtager i firmaet?

Ulemper: 

- Jeg skal vedhæfte et "regnskab" til min selvangivelse?

Jeg ønsker naturligvis at få mest muligt ud af min indtægt: Mit spørgsmål går på om det er rigtigt forstået at det er smart at skrive en faktura (1000 kr.) fremfor at modtage løn (1000*0,50 (skat) = 500 kr.), da jeg så har 1000 kr. til materialer fremfor 500 kr.? Og er det lovligt at gøre det?

Giver ovenstående mening? Er der overhovedet nogen mening med at gøre det som ovenstående, eller bør jeg i stedet oprette et firma?

Jeg har flere spørgsmål, men jeg er bange for at det bliver (mere?) rodet hvis jeg skriver dem nu også.

Mvh. Kenneth

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Din ven må ikke betale en faktura fra dig hvis du er CPR = ikke sender fra firma = CVR - uden at han indberetter det til skat.

Du må godt tage dine udgifter ind i skat, i rubrik 29 så de udligner dit honorar når vennen opgiver det som bidragspligtig B indkomst som kommer i rubrik 12 - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html og sig til hvis vennen har behov for mere forklaring til rent praktisk at indberette

Man kunne spørge hvorfor du laver en indsats du ikke tjener en krone på og du kan ikke trække alle materialer fra hvis de er noget værd og kan bruges til andet bagefter- så hvorfor er det ikke vennen der køber de ting du taler om direkte i sit firma og betaler dem og har fradrag for dem, og så gir han dig en lille lille løn på 100 kr som han - med alt korrekt af hensyn til hans regnskab indberetter

I alle fald - faktura eller ej, uden virksomhed skal det indberettes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)