Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ulovligt at arbejde gratis?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Brønshøj
Tilmeldt 10. Dec 11
Indlæg ialt: 38
Fra  www.nicelight.dk Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.
Først og fremmest vil jeg undskylde hvis dette indlæg er blevet placeret forkert. 
Jeg har dog et spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kan svare mig på, da jeg ikke selv kunne finde frem til svaret.
Spørgsmålet lyder: Er det ulovligt at arbejde gratis?
Lad os tage udgangspunkt i, at jeg fx er blevet gode venner med en der ejer en netcafe, og ville synes at det kunne være godt med noget erfaring og derfor vælger at hjælpe ham med noget forskelligt arbejde.. Det kan fx være: programmering, kundeservice, osv..

Alt dette uden løn. Det vil sige at jeg udmærket godt er klar over, at al dette er gratis arbejde. Grunden til at jeg er ligeglad med pengene, er faktisk bare fordi at jeg elsker det jeg laver og synes at den viden jeg ville modtage, er mere værd end pengene.
Jeg håber der er nogle af jer derude der kan give mig et svar. 

Med venlig hilsen:
Jonas Theill  

Nicelight - Salg af lamper & tilbehør på internettet.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 14. Jun 14
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er rimelig sikker på at det skal bogføres et sted. Ellers ville det jo være umuligt at føre kontrol med f.eks. sort arbejde

Fra Brønshøj
Tilmeldt 10. Dec 11
Indlæg ialt: 38
Fra  www.nicelight.dk Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.


Jeg takker for din hjælp.

Hilsen
Jonas

Nicelight - Salg af lamper & tilbehør på internettet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil kunne finde masser af tråde om det. Der er ikke som sådan en minimumsløn i DK men der er mange ting der spiller ind

Din arbejdsgiver skal givet ha en arbejdsskadeforsikring for dig hvis du udfører arbejde for ham, uanset lønnen størrelse

Din arbejdsgiver i en cafe bør føre en logbog der viser hvornår du kommer og går og arbejder

Skat kunne mistænke at du fik penge under bordet, den må i håndtere, for der er masser af penge under bordet i pizzaria, cafe - små butikker og meget andet.

Du må absolut ikke samtidigt være på en overførselsindkomst type dagpenge, kontanthjælp, syge/invalide osv - uden at ha den udbetalende myndigheds OK for at du regelmæssigt står og passer den cafe

Endellgt forstår jeg ikke hvorfor det skal være gratis. Jeg forstår det kan være til en meget lav løn, men en café bør vel enten kunne gi en meget lav løn for det arbejde, helt regulært og hvidt, eller også klare sig uden. Hvad skal café ejeren ellers gøre hvis du mister lysten eller skal være bortrejst. Jeg vil råde til en regulær aftale med arbejdsskadeforsikring (kogende vand osv) og en lav løn i timen, hvis det er noget du skal udføre andet end en sjælden gang, hvor abejdsskadeforsikring kan tegnes på deltid så du er dækket og hvor logbog viser du er registreret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønshøj
Tilmeldt 10. Dec 11
Indlæg ialt: 38
Fra  www.nicelight.dk Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Luc.

Jeg er helt enig med dig. Det kan selvfølgelig blive et problem, hvis de betragter det som sort arbejde.

Hilsen
Jonas 

Nicelight - Salg af lamper & tilbehør på internettet.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 10. Dec 11
Indlæg ialt: 38
Fra  www.nicelight.dk Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Mange tak for dit svar, det var til rigtig meget hjælp!

Jeg forstår udmærket godt, at du ikke kan forstå hvorfor det skal være gratis.
Cafe ejeren står ikke og mangler nogle ansatte, så det ville ikke påvirke ham på  samme måde, hvis jeg nu endelig skulle vælge og smutte.

Jeg har en rimelig indkomst for de andre jobs jeg har, og derfor betyder pengene ikke noget for mig. Den eneste grund til at jeg ville arbejde gratis for ham, er fordi at det arbejde jeg kunne udfører for ham, var programmering, hvilket min uddannelse også går ud på.

På den måde kan jeg udvikle mine kompetencer, og styrke mig endnu mere indenfor faget. Udover det, har jeg også mulighed for at skabe nogle forbindelser, hvilket jeg synes er mere værd en pengene.  

Venlig hilsen
Jonas Theill 

 

Nicelight - Salg af lamper & tilbehør på internettet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kan ikke forestille mig problemer, hvis ikke du trækker nogen udgifter fra, ve at du laver noget programmering gratis for ham - det er helt anderledes end at stå i hans cafe og hjælpe til

At lave gratis programmering, dels som træning dels for referencer  vil der i mine øjne ikke kunne ske spor ved, specielt ikke når du ikke er på dagpenge eller andet overførsel, så det ville jeg ikke være spor bange for

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønshøj
Tilmeldt 10. Dec 11
Indlæg ialt: 38
Fra  www.nicelight.dk Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hjælpen endnu en gang John.

Venlig hilsen
Jonas  

 

Nicelight - Salg af lamper & tilbehør på internettet.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)