Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og kørsel

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jun 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg håber der sidder nogle derude med god erfaring der kan hjælpe en nystartet :-)

Sagen er den at jeg har startet en konsulentvirksomhed som et enkeltmandsvirksomhed. Mit spørgsmål går så på hvordan jeg kan trække min kørsel fra når jeg kører ud på opgaver. Jeg anvender min private bil til formålet. Jeg synes ikke at reglerne er let læselige og sådan lige at gennemskue.

Det jeg havde tænkt mig var at trække kørslen fra på mit regnskab altså x km * 3,73 kr. indtil de 20.000 km som kilometergodtgørelse. Jeg behøver vel ikke konkret at føre pengene over fra min erhvervskonto til min private da det er enkeltmandsvirksomhed? Men blot skrive det årlige beløb i rubrikken på min selvangivelse?

Håber i kan hjælpe en der er blevet lidt rundtosset af at læse regler på skats hjemmeside...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jun 14
Skrevet kl. 10:47

Hej John,

Tak for svar. Ja, kørebog er selvfølgelig et must. Denne del er der styr på. Men jeg tænker for at lette overblikket i firmaet at det så bliver sat ind som en post der? Så er det jo lettere når der skal indberettes overskud/underskud at beløbet allerede er trukket fra frem for at jeg skal huske at trække det fra bagefter?

Kan man det? Eller har jeg misforstået hele konceptet?

PFT

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10

det er ikke korrekt at tage det som udgift i en enkeltmandsvirksomhed - og jeg kan ikke se det letter overblik, det har du vel i kørebogen. Der er en lang række ting som er såkaldt - skattereguleringer. Man har derfor i princip TO regnskaber - ET driftsregnskab og et skatteregnskab, det gælder også store selskaber

Ligesom du har kørsel som tages over en skatteregulering i enkeltmandsvirksomhed hvor det ikke udbetales, så har du f.eks. gaver som du har som udgift i regnskabet, men som du så skatteregulerer ved at tillægge beløbet for gaver til dit resultat, samme med repræsentation, en del bespisning og andet

Dermed er der i princip to resultater - drift og skat. Når du ikke skal ha kørsel ind i selve regnskabet er det fordi som du så i artiklen, at man ikke udbetaler, men der sker nu ikke en ulykke ved at tage det ind, så skal du bare hæve via mellemregning - men korrekt er det ikke - Det korrekte er som i det link du fik, at det tages sammen med de sikkert flere andre skattereguleringer du har ved årsafslutning. Hvis skat ber om at se dit resultat, skal det som beskrevet være uden kørsel som udgift i enkeltmandsvirksomhed. Lidt besværligt måske men sådan er det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jun 14
Skrevet kl. 11:46

Tusind tak for en god forklaring. Nu giver det hele lidt mere mening!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)