Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tegningsret ved oprettelse af ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København Ø.
Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 20
Fra  Shaving Joe Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg sidder og kæmper med at få udfyldt alt nødvendigt i oprettelsesformularen til et ApS. Herunder skal virksomhedens tegningsret beskrives.

Jeg starter virksomheden med en kammerat. Vi skyder lige meget ind og skal have præcis samme beføjelser. Vi bliver begge noteret som direktører. Derved kunne formuleringen vel være, at virksomheden tegnes af [mit navn] og [min kammerats navn] eller blot "virksomhedens to direktører". I det tilfælde kan vi begge handle på vegne af virksomheden uafhængigt af hinanden, som jeg forstår det.

Men det betyder vel så også, at min makker kan gå ud og lease en Porsche på vegne af firmaet i morgen, uden at jeg kan gøre noget ved det, ikke? Hvordan garderer man sig mod sådanne tilfælde eller kan man overhovedet det? Måske i en ejeraftale?

På forhånd tak for hjælpen :)

/Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42

er det værd at spare en jurist der opretter - specielt når I er to - og få ham ind over tegningsrets beskrivelse og ejeraftale

Ja hvis virksomheden tegnes af en direktør alene, så kan i hver i sær købe jer en porche i morgen (hvis i kan få forhandlerens tillid Big Smile) uden nogen den anden kan stoppe det. Jeg vil stærkt tilråde jura hjælp, men tegningsret bør begrænses så op til kr xx.xxx (10.000 kr) kan EN direktør tegne virksomheden, derover skal begge direktører tegne

Få endeligt tegnings ret med ved stiftelse men få absolut også, som du er inde på, en god ejeraftale som LINK  og husk du nok alligevel ender med at skulle betale banken for at bekræfte kapiialen til styrelsen så det er ikke sikkert du sparer så meget - men i alle fald skal du jo har erhvervskonto på plads i denne forbindelse (og husk lovpligtige forsikringer og sæt lidt af til årsregnskabshjælp så I er med budgetmæssigt)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø.
Tilmeldt 13. Oct 07
Fra  Shaving Joe Skrevet kl. 08:13

Hej John,

Først og fremmest stor respekt for den hjælp du yder herindeYes Det tager jeg virkelig hatten af for. Og tak for dit svar til mit indlæg.

Al fornuft siger selvfølgelig, at juridisk hjælp ikke er værd at spare væk. Omvendt er 5.000-10.000 kr., oven i alle andre omkostninger ved et startup, bare a pain in the ass, for at sige det lige ud.

Men hvordan påvirker en tegningsret som du beskriver ovenover? Hvis man efter eksempelvis de 10.000 kr. er to om at tegne virksomheden, vil det så sige, at jeg ikke kan bestille kontorartikler hjem for over 10.000 kr. uden min kompagnons velsignelse? Jeg går ikke ud fra, at "papirforsyningen" vil tjekke vores virksomheds tegningsret inden de lader ordren glide igennem? Men i sidste ende ville min kompagnon så kunne annullere ordren og overfor papirforsyningen gøre det gældende, at jeg ikke har haft ret til at gennemføre ordren?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:43

Cookie - John Hannover:
men tegningsret bør begrænses så op til kr xx.xxx (10.000 kr) kan EN direktør tegne virksomheden, derover skal begge direktører tegne

Dette vil være ulovligt jf. selskabslovens § 135 (??). Muligheden er enten at selskabet tegnes af den ene direktør eller tegnes af begge direktører i forening.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:49

tak - ja så må man jo lægge grænsen ind i direktørkontrakten (og måske ejer aftale) det er i alle fald lovligt i dir kontrakten at skrive at han højst må forpligte selskabet for op til f.eks. 10.000 kr alene og derudover skal han ha andre med (anden dir eller bestyrelse)

I selve tegningsretten kan man så ikke lægge det men må gi begge retten for at det skal virke

Fra København Ø.
Tilmeldt 13. Oct 07
Fra  Shaving Joe Skrevet kl. 13:58

Tak for uddybende svar. Men betyder det så, at jeg intet kan købe over 10.000 kr. uden den anden parts accept. Eller er det kun ved tvister, at denne begrænsning vil være gældende?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07

hvis i skriver i tegningsret at i begge kan købe hver i sær så har sælger ikke nogen problemer med at sælge for 1 mio til hver af jer -

Selve tegningsretten kan så ikke regulere op til en grænse men enten En direktør alene eller to sammen eller en alene sammen med et bestyrelsesmedlem osv

Hvis I skriver i dir kontrakt at der kun er ret til at købe for 10.000 kr uden anden underskrift (den anden direktørs eller en bestyrelse) så er det ikke sælger man kan gå efter men direktøren vil kunne gøres personligt ansvarlig i forhold til kontraktbrud

I mellemstore selskaber ligger ofte i kontrakten at dir må tegne for op til 500.000 kr alene og derudover kun sammen med bestyrelsen. Det vi så være kontrakt brud og kunne gi personligt ansvar med grove overtrædelser

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)