Hej alle sammen! Jeg er blevet kontaktet af SKAT omkring indsendelse af skatteoplysninger for min enkeltmandsvirksomhed for 2012. Min virksomhed er en sidebeskæftigelse ved siden af mine studier på designskolen, så jeg må ærligt indrømme at jeg nok burde have mere styr på det regnskabsmæssige end til pt. er tilfældet. Men hvor om alting er så har jeg et par spørgsmål: 1. Skat skriver de skal bruge en "redegørelse for om den erhvervsmæssige telefon er til rådighed for privat anvendelse", hvad omfatter det helt præcist? 2. Jeg har overført nogle penge til min virksomhedskonto (så den ikke gik i minus) fra min personlige opsparing (i alt 9.175 kr), dertil skriver Skat at de skal bruge "dokumentation og redegørelse for kontooverførsler 9.175 kr., som er medregnet i den indsendte indkomstopgørelse" - hvordan skal jeg tilgå dette? Håber nogle kan hjælpe mig lidt på vej, og fremadrettet må jeg vidst få sat mig lidt bedre ind i det regnskabsmæssige aspekter i min virksomhed. Mvh Kasper |
Kasper Schwartz:1. Skat skriver de skal bruge en "redegørelse for om den erhvervsmæssige telefon er til rådighed for privat anvendelse", hvad omfatter det helt præcist?
Som der står - at du redegør for, om din erhvervsmæssige telefon kan benyttes privat.
Kasper Schwartz:2. Jeg har overført nogle penge til min virksomhedskonto (så den ikke gik i minus) fra min personlige opsparing (i alt 9.175 kr), dertil skriver Skat at de skal bruge "dokumentation og redegørelse for kontooverførsler 9.175 kr., som er medregnet i den indsendte indkomstopgørelse" - hvordan skal jeg tilgå dette?
Har du medregnet dine private overførsler som indtægter i din virksomhed? Det er i så fald forkert (forudsat du er enkeltmandsvirksomhed). Det er blot privat indskud, som skal ned i balancen, og altså ikke i driften. Du sender derfor skat en kontoudskrift af din egen konto, hvorfra de 9.175 kr. er overført, så de kan se, at det er privat indskud og ikke skal medregnes som en del af virksomhedens resultat.
KH. Lars