Hej med jer. jeg er igang med at starte egen virksomhed, og tvivler lidt på omkring når jeg støder på spørgsmålet, kapital, under opstart. jeg skal bruge 200.000kr med udstyr kontrakter osv. skal kapitalen udgøre alle disse poster ? Altså f.eks en opstartskapital på 250.000kr eller ville jeg godt kunne låne penge til udstyr og lave en bette kapital på 15.000kr f.eks ? |
det afhænger af virksomheds eller selskabsform
I personlig virksomhed må du gøre helt som du vil med kaptial
I selskabsform skal du se til at den kapitial du har stiftet, er fuld (eller som minimum halv)
Hvis du stifter IVS med 15.000 i kapital så er det 15.000 der skal stå. Hvis du låner 200.000 kr og køber udstyr for 200.000 kr så har du umiddelbart 200.000 kr i gæld og 200.000 kr i værdi udstyr og dermed påvirker det ikke din kapital MEN, hvis udstyret forringes i værdi, lad os sige nedskrives 25% det første år, så falder værdien jo fra 200.000 kr til 150.000 kr og så mangler du 50.000 kr som du så skal ha tjent som overskud efter selskabskat
Jeg kan nu tvivle lidt på at låne 200.000 kr i selskab, så der vil du givet selv opleve at skulle stille sikkerhed, dels i form af udstyret - dels personligt, men det er jo en anden sag
Se her lidt overvejelser om personlig eller selskab og vælg selskab hvis du mener der er risiko ved det du skal drive, og det lyder det som om der er http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html Når du har læst den har du lidt første overblik over for og bagdele ved de to muligheder, og så kan du spørge mere ind til det du føler ligger mest til højrebenen
vh John Hannover