Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Startkapital

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Herfølge
Tilmeldt 17. Jun 14
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

jeg er igang med at starte egen virksomhed, og tvivler lidt på omkring når jeg støder på spørgsmålet, kapital, under opstart.

jeg skal bruge 200.000kr med udstyr kontrakter osv.

skal kapitalen udgøre alle disse poster ? Altså f.eks en opstartskapital på 250.000kr

eller ville jeg godt kunne låne penge til udstyr og lave en bette kapital på 15.000kr f.eks ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56

det afhænger af virksomheds eller selskabsform

I personlig virksomhed må du gøre helt som du vil med kaptial

I selskabsform skal du se til at den kapitial du har stiftet, er fuld (eller som minimum halv)

Hvis du stifter IVS med 15.000 i kapital så er det 15.000 der skal stå. Hvis du låner 200.000 kr og køber udstyr for 200.000 kr så har du umiddelbart 200.000 kr i gæld og 200.000 kr i værdi udstyr og dermed påvirker det ikke din kapital MEN, hvis udstyret forringes i værdi, lad os sige nedskrives 25% det første år, så falder værdien jo fra 200.000 kr til 150.000 kr og så mangler du 50.000 kr som du så skal ha tjent som overskud efter selskabskat

Jeg kan nu tvivle lidt på at låne 200.000 kr i selskab, så der vil du givet selv opleve at skulle stille sikkerhed, dels i form af udstyret - dels personligt, men det er jo en anden sag

Se her lidt overvejelser om personlig eller selskab og vælg selskab hvis du mener der er risiko ved det du skal drive, og det lyder det som om der er http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html Når du har læst den har du lidt første overblik over for og bagdele ved de to muligheder, og så kan du spørge mere ind til det du føler ligger mest til højrebenen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herfølge
Tilmeldt 17. Jun 14
Skrevet kl. 16:39

Hej John og mange tak for svar, og den yderligere kloghed.

Jeg ved med sikkerhed, med dit svar omkring kapital, at det bliver et IVS.

så lige en anden ting, selskabskapitalen skal tages som en slags nulpunkt ?

altså hvis man en dag rammer(lad os sige en kapital på 15.000) kapitalen, skal man være opmærksom og ikk bør købe noget ?

Med andre ord, kan man så kalde det en "kredit" man giver sig selv ?:)

Tilmeldt 1. May 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:04

For et IVS gælder stort set de samme regler som for et ApS. Forskellen ligger i at 25 % af årets overskud bliver ført ind på en særlig reserve (til selskabskapitalen), indtil du rammer 50.000 kr. hvorefter du kan ændre selskabsformen til ApS, samt begynde at udbetale udbytte. 

selskabskapitalen vælger du selv så du kan vel godt kalde det et "nulpunkt". Hvis selskabskapitalen falder med mere end 50 % så skal du inden for 6 måneder efter faldet er registreret indkalde til generalforsamling jf. KSL (selskabsloven) § 119. 

Som John skriver så er det tvivlsomt om banken låner selskabet pengene uden at du hæfter personligt for det eller kautionere for lånet

Fra Herfølge
Tilmeldt 17. Jun 14
Skrevet kl. 17:51

Hej Johnny, tak for svar.

Ja alt det første er jeg klar over.

Jeg står inde med en almost done forretningsplan, og budgetplan, og mangler lige nogle enkelte tal, så er den der. :)

Fra Herfølge
Tilmeldt 17. Jun 14
Skrevet kl. 18:39

Lige fpr at fyre endnu en af.

Hva er godt at ligge i, i overskud md/år for en helt ny virksomhed? :)

Fra Køge
Tilmeldt 11. May 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:09

- min første virksomhed kørte med voldsomt underskud de første 3 år - og den overlevede kun fordi jeg havde fuldtidsarbejde ved siden af.  Efter 3 år begyndte det at gå bedre, men det er nok ikke så tit man kan regne med overskud de første par år.  (Afhængig af branche/produkt osv)  Så vær parat til at leve af spaghetti og ketchup, med mindre du har en stor pose penge.

PS: Det er det hele værd hvis man kommer igennem Cool

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28

uanset IVS eller ApS så skal man løbende sikre sig at kaptialen er til stede. Er der ikke penge til det man køber, og man burde ha kunnet forudse det og man glemmer om kapitalbedskab osv. så kan man risikere personlig risiko

Som udgangspunkt, så se til,  hvis I stifter med 15.000 kr i kapital at søge at bevare den på 15.000 kr hvilket i princip vil sige indtægter før udgifter for at den skal blive ved med at være 15.000. Det i låner virksomheden øger ikke kapitalen. Hvis kapitalen falder til halv, skal i som princip afholde generalforsamling og der tage stilling til hvorledes og hvornår den genskabt og ved årsregnskab skal forhold omkring manglende kapital berøres i det officielle årsregnskab -  Læs også om kapitalberedskabet o http://johnhannover.blogspot.dk/p/indholdfortegnelse.html

Jeg vil også råde til at læse mere om IVS for at kende lidt til omkostninger og risici http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html  - det er jo ikke helt gratis at drive - men det skal nok gå, bare i forbereder alt, stifter med nok kapital, regner med udgift til stiftelse og til lovpligtige forsikringer som der er i IVS (se linket) og evt omk til regnskabet + tager tidlig kontakt til bank for erhvervskonto (og ser at få den til god pris) - god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)