Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyuddannet fysioterapeut - hvordan styres virksomheden?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra KBH
Tilmeldt 26. Dec 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er lige blevet uddannet som fysioterapeut og har været ganske heldig at lande mig et fint job på en privat klinik. På klinikken ansættes alle som selvstændige med en provisionssats på 60% til mig og 40% til klinikken af alle behandlinger. 

Jeg har aldrig beskæftiget mig med regnskaber og det at drive min egen lille virksomhed - og derfor er jeg endt her, i håb om lidt hjælp :). 

Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed, da det umiddelbart giver mest mening i mit hoved. Kort overvejede jeg et IVS, men da der ikke er andre ansatte end mig i virksomheden - og heller ikke kommer det - så giver det umiddelbart ingen mening (eller hvad?). 

Nu er fysioterapi jo ikke en vare men en ydelse, hvorfor man ikke er registeret for moms men for lønsumsafgift. Findes der et regnskabsprogram der kan tage højde for dette? 

Ved siden af det faste job jeg har fået, så laver jeg også arbejde udenfor min tid i klinikken. Her laver jeg træningsforløb for såvel virksomheder som private - hvordan forholder jeg mig til dette i regnskabet? Kan det kører på samme CVR eller bør jeg have to sepereate virksomheder til at tage sig af disse? 

Hvis jeg skal fakturerer en virksomhed for et træningsforløb, så er det igen en ydelse og ikke en vare og derfor påskrives der ikke moms. Sendes der så bare en regning på beløbet og der nævnes ikke noget om moms på fakturaen eller hvordan gribes det an? 

Når nu jeg ikke er registreret for moms, så går jeg ud fra at jeg heller ikke kan fratrække moms på indkøbte effektter - men blot skal forholde mig til de skattemæssige fradrag jeg er berettiget til?

Det blev til en længere række spørgsmål - muligvis ganske simple, men håber nogle kan kaste lys over dem (eller blot nogle af dem).

På forhånd tak for hjælpen, 

Kasper

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:40

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:21

kan klinikken ikke rådgive dig lidt? Du er som du beskriver det lønsums pligtigt og skal ha CVR som det. Jeg er sikker på der findes programmer til det - hør klinikken de må jo givet kende til hvad der bruge

ja du kan bruge samme CVR til at fakturere dine ydelser til andre - og er det en momsfri ydelse så bare en faktura uden moms  -  men om den er momsfri kan jeg ikke sige - det kan afhænge af flere ting, selv om du måske som uddannet er momsfri - det må andre svare på, eller ud kan ringe til skat

Du har ret - du kan ikke fratrække moms når du ikke er momsregistreret

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra KBH
Tilmeldt 26. Dec 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:02

Det klart at klinikken kan komme med noget fifs - jeg starter bare først her om 2 uger, hvorfor jeg forsøger at få styr på det basale inden. Desuden har jeg et par kunder der skal faktureres inden opstarten på den nye klinik :). 

Al fysioterapi burde være momsfrit, hvorfor begge dele af min forretning er lønsumsafgift og ikke moms. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)