Hej. Vi står til at få et større overskud i Bio7 i år. Fantastisk, eftersom vi har knoklet hårdt med projektet og havde underskud vores første år. Problemet består så i, at vi (min partner og Jeg) bliver beskattet af dette overskud, da det er et I/S. Vi modtager begge S.U., og har ingen planer om at hæve så meget som en krone i løn. Vi står derfor til at miste vores S.U. i op til flere måneder, da vi "tjener" mere end vi må. Problemet er dog, at disse penge ikke havner i vores lomme, og vi derfor nødig vil miste S.U.'en, som vi til dels lever af. Jeg har hørt, at der eksisterer en virksomhedsordning, så et I/S kan fungere som ApS. Dog stadig med personlig hæftelse. Kan denne virksomhedsordning gøre, at overskuddet fra Bio7 ikke tæller med i vores personlige selvangivelser, men blot i virksomhedens regnskab? Og hvis ja, hvordan opretter vi så denne virksomhedsordning? Venlig hilsen Daniel Friis |
Daniel Friis:Hej.
Vi står til at få et større overskud i Bio7 i år. Fantastisk, eftersom vi har knoklet hårdt med projektet og havde underskud vores første år.
Problemet består så i, at vi (min partner og Jeg) bliver beskattet af dette overskud, da det er et I/S. Vi modtager begge S.U., og har ingen planer om at hæve så meget som en krone i løn. Vi står derfor til at miste vores S.U. i op til flere måneder, da vi "tjener" mere end vi må. Problemet er dog, at disse penge ikke havner i vores lomme, og vi derfor nødig vil miste S.U.'en, som vi til dels lever af.
Jeg har hørt, at der eksisterer en virksomhedsordning, så et I/S kan fungere som ApS. Dog stadig med personlig hæftelse. Kan denne virksomhedsordning gøre, at overskuddet fra Bio7 ikke tæller med i vores personlige selvangivelser, men blot i virksomhedens regnskab? Og hvis ja, hvordan opretter vi så denne virksomhedsordning?
Venlig hilsen
Daniel Friis
Virksomhedsordningen er noget man tilvælger på sin selvangivelse. Ved 1. år skal der opgøres en række saldi, som skal holdes styr på og indberettes i forbindelse med selvangivelsen. Dette er alt sammen noget skattemæssigt, som tager udgangspunkt i oplysninger fra jeres årsregnskab og bogføring.
Det er absolut noget man skal have kendskab til for at gøre rigtigt op og hvis i skal anvende det, vil jeg anbefale en revisor. Jeg vil umiddelbart tro i kan få et regnskab + 2x selvangivelser for en mindre virksomhed vil ligge på en pris i omegnen af 10-15.000 samlet, hvis der er orden i bogføringen i øvrigt, så anbefalingen må være at snakke med en revisor om det.