Jeg har modtaget en faktura på mit holdingselskab, men den betales jo fra driftsselskabet (0 kr. på holdings bankkonto). Ved nogen om, hvordan denne faktura skal bogføres i driftsselskabet?
ja den skal bogføres i holding (og så formentlig er der ikke momsfradrag) og du laver et lån fra drift til holding på beløbet så holding har kontanterne til betaling mig bekendt - det foregår via mellemregning gæld til drift i holding - og tilgode hos holding i drift
Hvis det er stiftelsesomkostninger, så husk at der ikke er fradrag for dem så de skal tillægges i skattereguleringen
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak John. Jeg kan forstå logikken og det giver mening, men er stadig helt i tvivl mht. de praktiske, altså hvordan jeg bogfører den i drift. Oprette måske en konto, "lån til holdning" (ja, hvilken type?) og så oprette en tilsvarende konto i holdning. Tja, indviklet, men tak for svaret.
I drift bruge en konto under status - egenkaptial - mellemregning - tilgodehavene fra holding (oprette hvis den ikke findes) debet og så kredit bank hvor du flytter penge til holdings bankkonto (du er nødt til at de har hver sin bankkonto af mange andre årsager)
I holding - under egenkapitalen igen - gæld til drift - kredit og så debet holdings bank der modtager pengene
Så er det bare at betale i holding
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER