Sidder og tænker lidt på en masse projekter osv, man skal jo holde hovedet lidt i gang. Og midt i alt det, slog det mig, hvor går grænsen til kopivare ?
Hvornår definere man en vare som en kopi ? jeg er klar over, at hvis der står Adidas på en sko til $3, så er den ikke ægte, men hvad med f.eks en lampe ? Vi kan bruge f.eks PH som eksempel. De lamper har jo nogle træk, der i de fleste tilfælde gør man kan se dem, men er det en kopi hvis en lampe er 95% identisk, bare uden navn, eller med et andet navn ?
Og hvordan er det så mht. import. Tænker på om det er lovligt at importere en lampe der ligner meget, bare som no-name, og når den så lander i mine hænder, give den sit eget navn og sælge den som sit eget mærke ?
Hvornår definere man en vare som en kopi ? jeg er klar over, at hvis der står Adidas på en sko til $3, så er den ikke ægte, men hvad med f.eks en lampe ? Vi kan bruge f.eks PH som eksempel. De lamper har jo nogle træk, der i de fleste tilfælde gør man kan se dem, men er det en kopi hvis en lampe er 95% identisk, bare uden navn, eller med et andet navn ?
Det vil også være en kopivare, da lampen er design beskyttet, og du dermed krænker PH/Louis Poulsens rettigheder... Hvor grænsen går, det er ik 100% diffineret, så det er altid en vurderingssag, om et design kommer for tæt på et andet...
Christian:
Og hvordan er det så mht. import. Tænker på om det er lovligt at importere en lampe der ligner meget, bare som no-name, og når den så lander i mine hænder, give den sit eget navn og sælge den som sit eget mærke ?
Og i forlængelse af første svar, så bliver det ik lovligt, blot fordi man kalder det sit eget navn, da designet stadigvæk er krænket...
Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.
Jeg kan se hvad du mener, men hvem afgøre den slags ?
Som John siger, så er det en dommer, som i sidste ende afgøre det. Men kommer sagen dertil, og du taber, så bliver det mega dyrt i erstatning, advokatomkostninger, sagsomkostninger mm...
Christian:
Og designbeskyttet.. ja.. men igen, hvor tæt ?
Som John er inde på, så skal det varierer minimum 15%, men det er igen en flydende vurdering... Dog er der ting, som du ik må kopierer, heller ik selvom du varierer det mere end 15%. Kopierer du denne detalje fra Diesel, (den skrå bar), så giver det problemos uanset variationen.
Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.