Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banken nægter mig en erhvervskonto

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 14
Indlæg ialt: 2
Fra  Ksoik Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed i form af en Kiosk hvor jeg tilbyder biodynamiske vare, samt økologi og andet med henblik på kvalitet.

Dog kan jeg ikke komme igennem til nogle leverandøre som udbyder disse vare jeg skal bruge uden at have en erhvervs konto.

Jeg har prøvet at få oprettet sådan et men får desværre afslag.

Jeg forstår det virkelig ikke, jeg står ikke i RKI, jeg beder ikke om et banklån eller andet i den stil.

Pengene er der men alligevel skaber bankerne problemer for mig som iværksætter.

Hvorfor er spørgsmålet?? og hvad gør man i min situation??

Jeg mener at banken bør i ikke nægte en i at drive sin virksomhed, det handler jo om tid og penge som i alle andre tilfælde.

Er der evt. et sted hvor man kan henvende sig og få den hjælp?

Man bliver jo helt frustreret over at skulle gå og kæmpe med noget der burde være så ligetil, især når man ikke skal låne penge.

Håber at kunne få nogle gode råd fra jer som har været forretningsdrivende og har erfaring i at tale med bankerne, tror de har et specielt sprog man skal anvende efter at have talt med dem nogle gange.. er jeg for sød eller for blød? eller hvad er det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:57

det er jo svært at sige grunden. De fleste får ja, men sandheden er som du kan læse i linket til slut, at bankerne i princip kun har udgifter ved erehverskonti hvis der ikke er lån tilknyttet de kan tjene på.

Du får nej, og det kan være fordi din egen økonomi af banken bedømmes for at være for skrøbelig og du kan jo prøve flere banker.

Løsningen for dig kan dog være, at du til helt samme konto du idag har som personlig NemKonto (den som ex løn og skat osv kører over) får tilknyttet dit CVR som ekstra tilknytning. Det kan du også læse mere om i linket, og de færreste kontrollerer om det er en egentlig erhvervskonto, bare ens CVR er tilknyttet som nemKonto: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/08/erhvervskonto-contra-privat.html 

Hvis ikke banken vil lave tilknytingen, så kan du få nemKonto til at gøre det direkte normalt. Banken KAN nægte dig at bruge kontoen til erhverv, men det er meget sjældent de før det. Eneste pligt banken har er at at gi en personlig nemKonto, så du kan ikke tvinge dig vej frem, kun prøve flere banker evt

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:18

Vi bad simpelthen bare om at få oprettet en ekstra - privat - konto, som vi så har brugt til den slags lige siden.

Tilmeldt 13. May 14
Indlæg ialt: 5
Fra  Green nail art Skrevet kl. 15:25

Har du prøvet at ringe til andre banker? 
For da jeg ringede rundt til de forskellige banker var det helt forskellige krav de havde nogle ville slet ikke have med mig at gøre, andre ville kun hvis jeg flyttede mit private med og andre skulle blot have lidt ekstra om mdr. da jeg ikke var privat kunde hos dem.
Jeg endte dog med en privat konto med kort tilknyttet i min egen bank.  

Tilmeldt 5. Jun 14
Indlæg ialt: 2
Fra  Ksoik Skrevet kl. 13:04

John: Du har ret i at de ikke ser de store penge i at man ikke skal låne pengene og du kan have ret i at de evt. synes at økonomien er skrøbelig, dog så er pengene der og det er det mindste problem for mig set, så kan det da ikke være det, kan det vel??

Jeg har været i nogle af de andre banker som f. eks Jysk og Nordea.

Hos Jysk ville man have forretnings planer og budgetter osv. men trods det mente de at de ikke kunne oprette en erhvervs konto pga. forretningens omfang?? hvad skal det dog sige? brugte 15 min på at forstå hvad hun mente men uden held, de taler jo i gåder de banker.

problemet ligger jo i de forskellige aftaler som skal laves ved åbning af forretning, de forskellige leverandører kræver jo en egentlig erhvervs konto grundet automatisk pbs betaling ved bestilling af varer, selvom jeg ikke kan se problematikken i at hvorfor det ikke kan lade sig gøre med en privat konto tilknyttet et cvr og cpr.

men bør ringe til nemkonto og gøre det via dem, nu at du mener at man kan gøre det den vej.

Xady: jeg er sågar villig til at betale lidt ekstra om mdr. men de skal jo så bare sige at det er det, de vil have, for jeg kan jo ikke gætte mig frem til hvad de egentlig vil frem til.

Er der en lov om at man ikke må bruge en privat konto til at drive forretning i form af en enkeltmandsvirksomhed??

hvis ej hvordan kan man så tillade sig at nægte en brugen af sådan en konto??

Tak for jeres svar, håber at høre flere gode råd.

og John, du er en guttermand, har set dine indlæg før jeg blev oprettet i Amino, du er en hjælpsom mand :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:18

Hvis du ser i mit link http://johnhannover.blogspot.dk/2013/08/erhvervskonto-contra-privat.html så er der normalt mulighed for at få tilknyttet CVR til samme privat konto som man har sin personlige NemKonto på. Man kan kun ha EN personlig konto til nemKonto med den kan tilknyttes både CPR og CVR selv om det jo roder ting lidt sammen. Vil banken ikke, så kan nemKonto ofte gøre det direkte

Du vil også se i linket at bankerne har banknævns kendelse for, at de faktisk KAN nægte man bruger en privat konto til erhverv - formentlig grundet den større aktivitet og risiko, så de kan med loven i hånd nægte en personlig virksomhed at bruge den til erhverv, men det er sjældent set. (ved vi havde en vinduespudser herinde som fik nej og så jo også den der kendelse jeg linker til i mit link)

Det med at jyske ber om forretningsplan og budget er loven som alle banker i princip bør følge + legitimation og ofte fysisk fremmøde. Det ligger som også beskrevet i linket i hvidvaskningsloven - kende formål og kende omfang

Hvorfor jyske ikke vil med efter at ha set forretningsplan er jo rent gæt men hvis de mener din person økonomi sammen holdt med forretingsplanen betød risiko, så er der jo kun at gå videre.

Ofte - hvis man ikke rigtigt er på bølgelænge med bankerne, kan det være en fordel at få en økonomimand eller revisor til at fremlægge budget i banken, det giver normalt noget

Se om du kan få dit CVR knyttet til din personlige konto i første omgang som beskrevet i linket, så er du det længere. Det kan godt ske at visse betalingsindløsere ikke altid vil være tilfredse men jeg tror de færreste vil bemærke andet, end at det er en konto og CVR er tilknyttet

god vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)