Hej Jeg skriver, da jeg indgår i et projekt sammen med et par andre parter. Vi ønsker at stifte et ApS, som vi vil drive virksomheden i. Jeg skriver, da jeg på nuværende tidspunkt ejer et IVS, der har en moderat mængde aktivitet (småopgaver som konsulent), men der er tilpas meget kapital i IVS'et, til at dette kan indskyde den nødvendige kapital til at være medstifter i ApS'et. Mit spørgsmål går så på: Kan det være fordelagtigt at lade IVS'et indskyde den nødvendige kapital, og blive medejer i det nye ApS, frem for at indskyde kapitalen som privatperson? Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? Jeg håber I kan hjælpe mig, for jeg har lidt svært ved at finde artikler omkring dette - det er jo ikke en helt almindelig Holding+Drift-situation, som er så grundigt beskrevet andetsteds. |
du skal først og fremmest være opmærksom på at det skal være kapital som er beskattet overskud i dit IVS - efter du har afsat de så lovpligtige 25% til opbygning af IVS kapital - som skal bruges
Hvis du har overskud og har afsat de 25% du skal, så kan overskuddet i det IVS bruges og det er jo så til selskabsskatte procent modsat hvis du bruger private midler. Omvendt er jo så dit IVS også ejeren og ikke du privat
Det kan være, at det med at det skal være beskattet overskud løser spørgsmålet da du jo ikke kan ha haft afsluttet et regnskabsår i dit IVS endnu
vh John H