Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS med aktivitet - skal dette være med til at stifte nyt selskab?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skriver, da jeg indgår i et projekt sammen med et par andre parter. Vi ønsker at stifte et ApS, som vi vil drive virksomheden i.

Jeg skriver, da jeg på nuværende tidspunkt ejer et IVS, der har en moderat mængde aktivitet (småopgaver som konsulent), men der er tilpas meget kapital i IVS'et, til at dette kan indskyde den nødvendige kapital til at være medstifter i ApS'et.

Mit spørgsmål går så på:

Kan det være fordelagtigt at lade IVS'et indskyde den nødvendige kapital, og blive medejer i det nye ApS, frem for at indskyde kapitalen som privatperson?

Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

Jeg håber I kan hjælpe mig, for jeg har lidt svært ved at finde artikler omkring dette - det er jo ikke en helt almindelig Holding+Drift-situation, som er så grundigt beskrevet andetsteds.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:56

du skal først og fremmest være opmærksom på at det skal være kapital som er beskattet overskud i dit IVS - efter du har afsat de så lovpligtige 25% til opbygning af IVS kapital - som skal bruges

Hvis du har overskud og har afsat de 25% du skal, så kan overskuddet i det IVS bruges og det er jo så til selskabsskatte procent modsat hvis du bruger private midler. Omvendt er jo så dit IVS også ejeren og ikke du privat

Det kan være, at det med at det skal være beskattet overskud løser spørgsmålet da du jo ikke kan ha haft afsluttet et regnskabsår i dit IVS endnu

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:16

ivsejer:
Kan det være fordelagtigt at lade IVS'et indskyde den nødvendige kapital,

Jeg vil helt klart anbefale at du bruger dit nuværende IVS til at være medstifter på det kommende ApS. På den måde får du en "Holding konstruktion" så du kan hive udbytte skattefrit op i IVS. Samtidigt kan det være besværligt og dyrt at forsøge at få et holdingselskab ind i strukturen senere.

Så generelt få et holdingselskab med så hurtigt som muligt......

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:31

Henrik Koudahl:

ivsejer:
Kan det være fordelagtigt at lade IVS'et indskyde den nødvendige kapital,

Jeg vil helt klart anbefale at du bruger dit nuværende IVS til at være medstifter på det kommende ApS. På den måde får du en "Holding konstruktion" så du kan hive udbytte skattefrit op i IVS. Samtidigt kan det være besværligt og dyrt at forsøge at få et holdingselskab ind i strukturen senere.

Så generelt få et holdingselskab med så hurtigt som muligt......

Jeg er principielt enig HenrikYes

Dog anser jeg det ikke, som værende nogen større udfordring at få indskudt et holdingselskab senere, hvilket en skattefri aktieombytning netop er egnet til i en situation, hvor der er et igangværende driftsselskab.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:38

Udfordringen er vel at du risikerer ikke at have stemmeværdi nok til at lave en aktieombytning (afhængig af hvordan ejerkredsen i det kommende aps bliver).... 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:49

Henrik Koudahl:
Jeg vil helt klart anbefale at du bruger dit nuværende IVS til at være medstifter på det kommende ApS. På den måde får du en "Holding konstruktion" så du kan hive udbytte skattefrit op i IVS
godt indlæg men da trådstarter jo ikke er revisor, så lige for klarhed: Skattefrit betyder ikke skattefrit, men betyder at der er betalt selskabsskat af udbyttet og hvis pengene skal ud til en som person, tilkommer personlig udbytte skat - så det er udskydelse af den del - ikke som sådan skattefrit

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:54

Henrik Koudahl:

Udfordringen er vel at du risikerer ikke at have stemmeværdi nok til at lave en aktieombytning (afhængig af hvordan ejerkredsen i det kommende aps bliver).... 

Det er klart, at der med flere ejere af et selskab vil være nogle udfordringer...

Nu opfattede jeg trådstarter spørgsmål sådan, at hans nuværende IVS bliver medejer af et andet selskab (ApS).

Hans nuværende IVS omdannes senere til et ApS. Hvis der ikke allerede nu stiftes et holdingselskab, så kan netop en skattefri aktieombytning på et senere tidspunkt være optimal, idet den netop ikke udløser nogen beskatning for kapitalejeren ved overdragelsen/ombytningen af anparterne i driftsselskabet med de nye anparter i det nye holdingselskab.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:32

Mit svar tog udgangspunkt i at trådstarter skal stifte et nyt ApS sammen med to andre som beskrevet i hans oprindelige spørgsmål. Herunder om det skal ske direkte eller via hans IVS. Ejerandelen (stemmeværdien) er den ukendte Faktor.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)