Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af brugt firmabil - afskrivning og afdrag

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Nov 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er 

jeg er ved at anskaffe en varevogn og har planer om at købe den kontant med lånte penge ( ca. kr. 75.000 inkl. moms ) istedet for at lease den.

men nu er jeg kommet i tvivl om det er en god ide.

jeg var af den opfattelse at man kunne afskrive den over 3 år - gjorde min onkel i gamle dage - men har læst man max. kan afskrive den med 25% om året.

men hvordan med de afdrag jeg har på lånet, de kommer jo til at ligge på mere end de 25% om året da det var planen at betale lånet ud på 2 - 3 år.

kan jeg stadig trække alle afdrag på lånet fra i regnskabet?

på forhånd tak

mvh.

Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47138
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:27

skattemæssigt afdrager du med 25% om året indtil den samlede sum for alle afskrivinger er nede på 12.600 (2014 værdi)

Du må driftsmæssigt afskrive som du vil, men skattemæssigt er det de 25%

Dine afdrag er ikke fradrag - det er jo bare gæld der forsvinder som modpost - så dine fradrag er de 25% afskrivning og så er der renter som i personlig virksomhed ikke går i virksomheden men kommer med i dine personlige renter skattemæssigt og i selskab går renter ind som renteudgift i selskabet 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 13
Skrevet kl. 14:49

Tak for svar John.
Jeg er måske lidt tung i det :o) men hvis jeg betaler kr. 3.000 om måneden i afdrag på lånet, kan jeg så trække de kr. 36.000 fra i mit regnskab når året er omme og slippe for at betale skat af de penge der er afdraget?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:59

nej - kun de 25% afskrivninger . Afdrag er altid skat helt uvedkommende, du kan jo heller ikke trække afdrag på huset fra.

Aldrig fradrag for afdrag

vh John H

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 13
Skrevet kl. 15:07

OK
Så det vil bedre kunne betale sig at lease bilen og så købe den fri om 2-3 år da leasingydelsen kan trækkes fra med det samme.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:23

Cookie - John Hannover:
Du må driftsmæssigt afskrive som du vil, men skattemæssigt er det de 25%

Måske vi lige skal præcisere, at regnskabsmæssige afskrivninger søger at tilpasse afskrivningerne til den aktuelle handelsværdi/markedsværdi på balancedagen.

Dermed kan man ikke afskrive regnskabsmæssigt som man vil. Skattemæssige afskrivninger derimod netop helt frivillige fra 0 - 25 % af saldoværdien.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:51

Tonny Skov Pedersen:
Måske vi lige skal præcisere, at regnskabsmæssige afskrivninger søger at tilpasse afskrivningerne til den aktuelle handelsværdi/markedsværdi på balancedagen

Regnskabets afskrivninger har taget udgangspunkt i aktivets levetid men ja det har været diskuteret at give mulighed for at lade afskrivningen udgøre den aktuelle værdi. Er det trådt i kraft?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:53

fin præcisering - For trådstarter dog stadigt MAX 25% (0-25%) skattefradrag og regnskabsmæssigt frihed - dog skal de jo vise den forventede brugstid. Det har jo betydning for det offentlige regnskab, så godt at få det med

vh John H

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 13
Skrevet kl. 21:10

hmmm ret forvirrende Smile

vil det sige at hvis jeg kan retfærdiggøre at bilen skal sælges igen efter f.eks. 30 måneder (31.12.2016) kan jeg så afskrive den over 3 regnskabsår 2014+15+16?

og hvad med den pris som bilen indbringer når den bliver solgt - skal den indregnes i regnskabet som indtægt - eller skal den også bogføres over flere år?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13

nej- du skal SKATTEMÆSSIGT afskrive 25% per år MAX. Det andet er drift og der kan du afskrive efter brugstid men det har ikke betydning for din skat og hvis du sælger den til mere eller mindre end de skattemæssige afskrivninger, så skal du tage det som indtægt eller udgift i forhold til dem

Det som interesserer dig er skattefradraget og det er MAX 25% per år

vh John H

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)