Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er bedst når man er gift???

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!!

Min mand og jeg har hver sit enkelmandsfirma og vi er begge håndværkere.

Jeg ville høre hvilke muligheder der er for et fælles firma?? 

Vi arbejder meget sammen og skriver regninger til hinanden men det gør bare at jeg bruger mere tid på regnskab end arbejde.....

Nogle forslag??? :-) 

M.V.H.

Louise S

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:57

2 muligheder - enten personlig virksomhed som for 2 personer hedder I/S eller et selskab som ex aps eller IVS. Du kan læse om overvejelser personlig virksomhed eller I/S her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Der er dog også den mulighed at den ene forsætter som enkeltmands og ansætter den anden helt enkelt

Et konkret råd om hvad der er bedst for jer kræver givet at man kender mange flere detaljer

god vind med det i alle fald

vh John Hannover

Tilmeldt 28. May 14
Skrevet kl. 20:06

Tak!! Det er nogle rigtig gode råd og artikler da selv jeg kan forstå det....

Tror at et I/S er bedst for os....men skal man starte et nyt eller kan man omdanne dem man har (altså 2 enklemandsfirmaer) til en I/S virksomhed??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13

nyt. Enkeltmandsvirksomhed er altid med et CVR der er næsten som et CPR - knyttet til personen.

I/S løsningen har fordele - og som du har læst bagdele som jo først og fremmest er hæftelsen som for håndværkere kan være stor, men som man jo også kan aftale sig fra med kunden i visse fald

vh John H

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 21:08

lojo83:

Tak!! Det er nogle rigtig gode råd og artikler da selv jeg kan forstå det....

Tror at et I/S er bedst for os....men skal man starte et nyt eller kan man omdanne dem man har (altså 2 enklemandsfirmaer) til en I/S virksomhed??

Jeg synes den sidste udvej man skal vælge er et I/S - alene af den grund der er gensidig hæftelse

Da I begge er håndværkere, så har I givetvis også en hel del værktøj der har en værdi, så jeg ville vælge en af følgende muligheder efter samråd med en revisor.

1. I stifter et ApS med delvist kontanter/delvist værktøj eller 100% kontant indskud. Modellen med indskydelse af værktøjet kræver vurdering af uvildig.

2. I stifter et IVS med lavere kapital 5000 eller mindre eller højere. Mener John har noget information om IVS konta ApS.

For begge selskabers vedkommende gælder det at I kan sælge værktøjet til selskabet efter stiftelse og så få nogle af kontanterne der er anvendt til etablering retur.

Begge selskaber kan stiftes online af jer selv og der er massere af guides der forklarer tingene på nettet.

Men husk at det kan være en god idé at tage en revisor ind over MEN endnu vigtigere: SØRG for at få et skriftligt tilbud på den ønskede opgave INDEN - så der ikke kommer nogle ubehagelige økonomiske overraskelser.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig med Jan. Et I/S til to håndværksfirmaer kan være risikabelt. Går det ene ned risikerer I at det andet rives med.

Tilmeldt 28. May 14
Skrevet kl. 22:17

Vi er kun 2 små firmaer der ikke er interesseret i fuldtid..... Det er sjælen store sager vi taget ind ( vi ligger lige under 300.000 om året hver) så hvis vi har for store udgifter er der bare mindre til os.

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 22:30

lojo83:

Vi er kun 2 små firmaer der ikke er interesseret i fuldtid..... Det er sjælen store sager vi taget ind ( vi ligger lige under 300.000 om året hver) så hvis vi har for store udgifter er der bare mindre til os.

I kan vælge både IVS og ApS uden revison, men naturligvis med overholdelse af årsregnskabsloven - hvilket betyder der skal laves et regnskab, som I jo allerede gør nu, men så kun for 1 firma frem for 2.

Men hvis ikke I ønsker selskabsform i form af IVS eller ApS, hvorfor så ikke bare lukke den ene virksomhed og lave ansættelse med udbetaling af løn og så evt. drive det under virksomhedsordningen så I kan lave en opsparing i selskabet der ikke beskattes som personlig indkomst, men som selskab.

Beklager, men der er intet positivt ved et I/S og slet ikke efter IVS kan stiftes for ingen penge.

Hvis nu, og det sker desværre alt for ofte, at I skulle gå fra hinanden og du eller manden bliver skide sur og skrider fra det hele? Ved et I/S hæfter begge solidarisk, det betyder, at hvis der skal inddrives penge så kan kreditorerne gå til den person med penge på kontoen uanfægtet der er 2 interessenter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

enig med Jan og Henrik - selskab - og der siger jeg ApS nr 1 - og alternativt hvis I absolut ikke vil det, så ansæt den ene hos den anden, men det har også konsekvens for A kasse evt- men tag et ApS frem for IVS hvis I har råd - og jo kun 1 stk i ejer og arbejder for kun 1 selskab

vh John H

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)