Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp efter fyring!!!

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 27. May 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Jeg er en ung mand på 25 år som for en uge siden modtog en opsigelse fra mit arbejde. 

Opsigelsen var helt uventet og kom som et rent knockout for mig. 

Virksomhedens grund var utrolig sølle da grundlaget efter min mening var fyrings grund for ALLE - da cheferne ikke har et overblik over hvilke redskaber medarbejderne har og kan - og derfor betrager noget som virkelig slemt i forhold til alle medarbejdere som griner af det og fortæller at det er dybt godnat. 

Nok om det. 

Jeg havde virkelig regnet med at jeg skulle gøre karriere hos dem - forsvaret dem overfor alle kunder - og set gennem fingre med at jeg ikke havde fået udbetalt dele af min bonus selvom jeg måned efter måned blev lovet at nu kom de altså til næste løn. Nu er jeg så blevet lovet dem her til d. 30 i denne måned - så må vi se. Bonussen er optjent i Februar. 

Været på "tvungen overarbejde" fordi de havde en periode hvor alt gik skidt og det væltede ind med kundeopkald - ca 1 time hver dag i en måned var overarbejde. (Siger tvungen overarbejde fordi man går heller ikke fra en butik med 10 kunder i efter lukketid". 

Nu har de så fyret mig efter 8 måneder - jeg har ingen fagforening og det her kom som et kæmpe chok. 

De kræver dog stadig jeg bliver der i 3 måneder mere hvilket jeg har det utrolig svært ved! 

Tanken om at dukke op efter ALLE medarbejdere er gjort bekendt med min fyring er meget slem - idag gjorde jeg det så alligevel og det var forfærdeligt.

Kun mine nære kolleger vidste hvem jeg var og hvor latterligt årsagen var - men alle andre (cirka 50) stiger blot på mig og kigger ned i tasteturet når jeg får øjenkontakt med dem fordi de ikke vil vise overfor deres chefer at de bakker mig op. Min indsats på arbejdspladsen er ikke helhjertet i det jeg ikke føler for at snakke med kunderne mere og bakke op om virksomheden og beklage overfor kunden. 

Jeg tog en snak med min chef om det idag - og han gav mig fri resten af dagen (dog har han sidste arbejdsdag idag - så den nye chef vil næppe være så imødekommende) 

Jeg sover ikke længere om natten, og udviser en svaghed som jeg aldrig har gjort før. Jeg er virkelig knækket over at skulle være der i 3 måneder dog har jeg ikke noget levegrundlag uden den løn i mellemtiden. 

Nu kommer spørgsmålet så:

Kan jeg langtidssygemelde mig op til opsigelsesdatoen grundet depression såfremt jeg kan fremskaffe en lægeerklæring? De vil ikke fritstille mig selvom de påstår at jeg har lavet en grov forseelse i deres øjne (selvom jeg faktisk kan bevise at jeg har været den mest effektive medarbejder.)

De siger at jeg kan gå nu - men så er det en bortvisning og lønudbetalingen er stoppet dags dato - ellers skal jeg være hos dem i 3 måneder og føle mig udsat, utilpas og med en helt ny chef uden indsigt i mine kvalifikationer...

Jeg har fået stress og har en depression da jeg efter 1 uge overfor ikke er kommet oven på igen og er endda begyndt at græde (noget jeg ikke engang har gjort selvom min ene forælder døde). Det har virkelig taget hårdt på mig og jeg ønsker ikke at sygemelde mig hvis det kan koste en øjeblikkelig bortvisning. 

Har kun arbejder der i 8 måneder - og det er mit første "rigtige" fuldtidsjob. 

Anyone?

Fra Køge
Tilmeldt 10. Jan 11
Indlæg ialt: 182
Fra  Ergopartner A/S Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

"Kan jeg langtidssygemelde mig op til opsigelsesdatoen grundet depression"

- Det har man vidst kunnet engang. Men det kan man så vidt jeg er informeret ikke gøre længere... :(

Frank

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hængepartiet:
Nu har de så fyret mig efter 8 måneder - jeg har ingen fagforening og det her kom som et kæmpe chok. 

Jeg ville stadig forsøge at tage kontakt til en relevant fagforening og søge rådgivning. Min erfaring siger mig, at de oftest er villige til at hjælpe og vejlede, medlem eller ej. Den kan selvfølgelig variere alt efter fagforening men jeg har aldrig oplevet at blive blankt afvist.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg går ud fra at det er første gang at du har prøvet at blive fyret ?. Men da det sikkert ikke er sidste gang du kommer til at prøve det er det noget du lige skal arbejde lidt med. Og tro mig når jeg fortæller dig at næste gang bliver meget nemmere hvis du ellers lige forbereder dig lidt mere mentalt. Som arbejdsmarkedet er skruet sammen idag er der ingen der er sikret arbejde det samme sted hele livet. Og efter min mening heldigvis for det.

Du bør helt sikkert se det som noget positivt at du nu får muligheden for at komme ud at prøve noget nyt samt skabe dig et helt nyt netværk. Og du skal da endelig blive der de sidste 3 måneder og holde hovedet højt. Og så skal du endelig ikke glemme den mulighed at du inden for de 3 måneder rent faktisk har muligheden for at finde et nyt job. Det er altid nemmere at finde et nyt job mens man er i arbejde. Og tænk så lige på den tilfredsstillelse det vil give dig hvis du kunne komme og fortælle dem alle sammen at du havde fundet et nyt job.

Held og lykke med jobjagten.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 18. Sep 12
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du reelt har stress og/eller en stress relateret depression så kan du naturligvis blive sygemeldt, det skal du snakke med din læge om.

Det er hårdt, især første gang, at blive fyret, men det er noget de fleste af os kommer ud for på et tidspunkt. Men det er det bedste der kunne ske for dig i det lange løb.

Det er helt normalt at du skal blive i opsigelses-perioden, alt efter årsagen til din opsigelse samt. din adgang til kunder og følsomme data mv.

Hvis du tror der er noget decideret ulovligt i din opsigelse så ville jeg snakke med den fagforening der har med dit fagområde at gøre... Hvis du mere er ude i at det er en "åndsvag" årsag der ikke har hold i virkeligheden er der formentlig ikke noget at komme efter.

Hvis du virkelig ikke magter at blive der i yderligere 3 måneder, så sig op. Så kan du slippe for dine forpligtigelser i løbet af 14-31 dage...

Sidst der var nogen der blev fyret der hvor jeg arbejder (alm. nedskæring) skulle de som udgangspunkt også blive opsigelsesperioden ud, da der jo var brug for deres arbejdskraft, men bare ikke råd til dem på længere sigt. Her valgte de 2 der blev fyret dog at aftale en slags akkord med direktøren, sådan at de kunne blive fritstillet når en eller anden given opgave var løst. De endte med at arbejde i ca. halvdelen af opsigelsesperioden. Det kan også give noget motivation i en situation hvor det ellers kan være svært at finde det.

Alternativt så kan du selvfølgelig også bare møde op, og udføre arbejdet mens du tænker på hvad du skal lave bagefter. Ineffektivitet kan de ikke bortvise dig for uden løn.

Held og lykke.

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Som det lyder i mine ører, om du jar Kunnet lide stedet eller ejer, skal du kun være glad for at komme væk. Det lyder jo som en decideret lorte virksomhed, som er ved at gå godt på røven. En normal virksomhed ville ikke tilbageholde bonus, tvinge medarbejdere til groft overarbejde og fyre så åbenbart grundløst.

Kom et sted hen hvor du bliver værdsat. Måske ikke i en kæmpe virksomhed hvor alt ser tjekket ud, men måske hellere i en mindre lokal en. Du kan altid arbejde dig op herfra kammerat :)

Føler jeg mig stresset gør jeg det, at jeg tager ud og rejse. Ikke sammen med nogen, men helt alene og får styr på mine tanker. Sidder eksempelvis selv i Budapest ligenu, i et lille Hostel med 4 værelser til gæster, nyder en ungarsk øl og får styr på tankerne :)

Fra København
Tilmeldt 7. Dec 11
Indlæg ialt: 39
Fra  VenueGo Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Giv det lige et par dage. Det virker som om at der er en masse antagelser og forudsatte bekymringer.

Hold hovedet højt. Når en dør lukkes, åbnes der altid en ny. Det er min opfattelse, at det er særdeles vigtigt for både virksomheder og medarbejder, at lukke deres døre pænt ved en skillevej. 

Med den yderst begrænset indsigt, som jeg har i denne konkrete situation. Kunne det være fordelagtigt at sætte sig roligt ned og lave to lister.

En liste - hvorved du skriver de positive bedrifter, som du har opnået og eventuelt tage en snak med din nye chef(kan være at hun/han ikke er så slem), hvorved du fortæller, at du forstår situationen, men hvor du pointerer dine bedrifter. Hertil hvad grundlaget var for fyringen? (chefer er også mennesker). Hertil kan du så vurderer feedbacken om det er noget, som er værd at reflektere over og kan styrke dig fremadrettet eller om det ikke er berettet.

den anden liste -  kan du skrive alle dine tanker ned og dine mavefornemmelser. Eventuelt undersøge om der er mulighed for rådgivning, vejledning eller bare kommer ud med dine frustationer til en, som du har tillid til. Så du får fornemmelsen at du bliver mentalt styrket og derved kommer op på hesten igen.

men begynd at søg andre steder og giv det en uge eller to. Herefter kan du igen evaluerer om det er det værd. Husk at pas på dig selv.

God jagt

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hey!

Op med snuden. Det er sket for os alle!

- Dog har jeg altid været medlem af en fagforening. Og tro mig - det er ikke spildte penge!!!! (!). Så lad det være din lektie og meld dig ind i en. Hvil ikke på lauerbærene. De er gode at have - og med dem i ryggen havde du ikke stillet det spørgsmål her ;0) Så meld du dig ind i en i dag.

Men hvad så nu...?

Egentligt burde du vel kun have 1 måneds opsigelse når du har været der under 2 år? Det lyder underligt i mine ører. Hvis du er ansat som funktionær (hvilket du sikkert er?). 

1. Ved de at du ikke er med i en fagforening? Så snart at du nævner ordet "fagforening", så plejer de gerne at efterlade en plet i bukserne. Det kræver så, at du er klædt ordentligt på, så det "lyder som en fagforenings ord". Så for guds skyld - saml nogle gode svar herinde, og smid det i hovedet på dem. Men hvis det ikke "lyder" korrekt, så vil de fatte mistanke eller vove pelsen. - Been there, done that og har altid fået ret. 

2. Det er dig og ingen anden, der kan vurdere om du er syg. De kan har så ret til at fyre dig hvis... du er syg i en længere periode. Men hey..? En læge vil heller ikke skulle eksiminere dig for dierre. Hvis han trykker dig på maven siger du av. 

3. De skal have en berettiget grund til at fyre dig. Og hvis du har klokket sådan i det at du bliver fyret på det grundlag, men de efterfølgende beder dig blive, så lyder det ikke berettiget i mine ører. Men jeg er ikke jurist. 

4. Der er mange som ender med at sygemelde sig. Alene af den grund, at det er fuldkommen umenneskeligt at tvinge dig til at være der i 3 måneder til. Det er der ikke mange arbejdspladser der gør. Det er skidt for personen og skidt for moralen på arbejdspladsen. Det gør man bare ikke...

5. MEN du bør nok give det en "chance" og prøve. I det mindste et par dage, så du har vist at du har prøvet over for "systemet" og lægen.

6. En læge vil nok ikke sygemelde dig i 3 måneder, men nok et par uger eller en måned til at starte med. Dog vil du have tid til at søge nyt job. Du kan dog kort efter sygemelde dig igen.

7. De kan ikke bortvise dig. Det vil være dybt ulovligt hvis de gjorde det. Der skal meget (MEGET) alvorligt grundlag for en bortvisning. En bortvisning sker kun hvis det er af kriminel karakter, eller hvis du laver en hjemmeside hvor der står at din arbejdsgiver er en idiot, og derved har handlet dybt illoyalt. 

8. PS det lyder som et helt vanvittigt sted du er ansat. Men de steder eksisterer desværre også. En fagforening havde elsket at gå i flæsket på dem...

Man er ikke en mand, før man har prøvet at blive fyret. De fleste har været igennem det. Næst efter at fange ens kæreste i seng med sin bedste ven, så er det at blive fyret det ledeste og det kan sætte dybe spor mange år frem. Med det sagt, så er det bare om at keep going uden at kigge sig for meget tilbage, og ikke tage nervøsiteten videre med sig. 

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Hængepartiet

Det er altid kedligt at blive fyrret og det kommer som regl altid som et chock. Det er menskligt at føle grunden er latterlig og jeg kender igen der ikke er lidt nede et stykke tid efter det er sket. Når det er sagt er din situation desværrer ikke særlig speciel. Det er ikke unormalt at folk bliver fyrret fra deres første job det sker ofterer end er alment kendt.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at få det bedste ud af den lidt kedelige situation. Husk altid på der er meget du kan gøre for at ændre på din situation. Uden at vide hvad du arbejder med eller noget vil jeg give dig et par råd som min erfaring siger mig er gode.

1) Vær positiv! Der er ingen der hjælper ham der sidder og surmuler i hjørnet. Ret rykken kig op smil til din kollega. Snak med den nye chef om situationen og hvordan i kan få det bedste ud af den. Hvis der kommer en ny chef så meget desto bedre for så ved i begge to at han som udgangspunkt ikke tog beslutningen om at fyrrer dig. Fra den nye chefs perspektiv har han arvet en lortesag omkring din fyrring. Han skal have det bedste ud af situationen.

2) Alle der er omkring dig på arbejdspladsen er en del af dit netværk. Vær hjælpsom over for dine kollegaer. Den nye chef kender sikkert andre chefer det kan være at en af dem søger nye medarbejdere. Hvis du fremstår positiv og hårdtarbejdene så kan det være han giver en anbefaling. Ellers kan hvem som helst af dine kollegaer være ham der gør det. Hvis du stopper med at arbejde positivt og konstruktivt kan du være helt sikker på du ikke får nogen anbefalinger.

3) Hvis du har chancen så snak med din gamle chef om præsist hvad der gik galt. Det er vigtigt du finder ud af det så du kan ungå det sker i det næste job! En middelmådig eller god chef vil altid hjælpe dig til at forstå det. Husk at chefen kan aldrig sige hvem du er men kan kun give udtryk for sin oplevelse af dig. Den nytter bare ikke at du er en god person hvis folk ikke oplever dig sådan. For guds skyld lad være med at forsvarre dig det gør det bare pinefuldt for chefen og du får ikke noget ud af det.

4) Vær åben og ærlig men lad være med at snakke dårligt om firmaet til dine kollegaer. Hold det negative til kæresten, konen, din mor eller nære venner og uden for arbejdstiden. Du risikerer at stille dine kollegaer i en dårlig situation hvor de skal vælge mellem dig og ledelsen. Det kan du kun tabe på for de skal leve med ledelsen i lang tid du forsvinder helt af dig selv. Snak i stedet om din jobsøgning. Fortæl dem hvad du ønsker fremadrettet. Hvis de ikke ved det kan de ikke hjælpe dig. Vis dem at i har noget at snakke om og de kan hjælpe dig med noget der er ok for firmaet. Du skal have et positivt fælleskab der sikre at de kan komme hen i en pause og spørge til din jobsøgning. Responder positivt og vær glad for at når folk viser interresse. De fleste vil sikkert gerne tale med dig om det hvis du viser dem hvordan de skal gribe det an. De risikere at stå i samme situation lige pludseligt og de lære også noget af det.

5) Vær professional. En del af at være på et arbejde er også at gøre ting man ikke har lyst til. Alle ved at en fyrret medarbejder ikke arbejder lige så effektivt og det er der nok ikke nogen der forventer men prøv. Koncenter dig om arbejdet når du er på arbejde. Det værste man kan gøre er et sidde og tænke for meget over din personlige situation. Personligt går jeg altid efter devisen at hvis der er noget galt så arbejd mere og hårdere. Når du kommer hjem lad være og tænd for fjernsynet send nogen jobansøgninger i stedet. Det værste du kan gøre er at sidde og tænke lange dybe tanker i den situation du er i. Koncentrer dig heller om hvordan du skriver en god ansøgning eller løser den næste opgave.

Til sidst et lille tip til jobsøgningen. Send mange forskellige ansøgninger til forskellige steder. Brug forskellige måder at sammensæt dem på og fremhæv forskellige styrker. Skriv ned hvilke du bliver kaldt til samtale på og ekspermenter med hvad der virker. Prøv at konkurer med dig selv hvor ofte du kan komme til samtale. Vær opmærksom til samtalerne. Hvordan får du dem til at glide. Hvad skal du sige og hvordan skal du sige det. Arbejd målrettet med det og find ud af hvad der virker og ikke virker.

Omkring stress og depression kommer det i min erfaring oftest af at man ikke føler kontrol med sit eget liv. I stedet for at fokuserer på de ting du ikke kan styre (din fyrring) så prøv at flytte fokus til dit næste job og hvad du kan gøre for at minimerer din tid som arbejdsløs for her har du meget indflydelse. Her hjælper det altid at være positiv. For 5 måneder sad jeg sammen med en af mine kammerater han sendte 3 ansøgninger om dagen. I starten fik han stortset intet respons. Han fik stort set ingen respons. Fordi han altid lige fik en kammerat, mor, søster ect. til at læse den igennem blev han i løbet af 2-3 uger så god at han kom til samtale. Derefter gik der ikke lang tid så havde han også et job.

Og husk du har alt at vinde og ikke ret meget at tabe. Prøv så godt som du kan så vil mit gæt være du også får det bedre.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det hele afhænger vel af hvad du har aftalt. 

Hvis du har en aftale som hedder 3 måneders opsigelse så må du jo holde din del af aftalen. At langtidssygemelde sig for at undgå at overholde en aftale er kun noget som tøsedrenge gør.  En aftale er en aftale nøjagtig ligesom som hvis det var den anden vej rundt, altså hvis det var til din fordel.

Hvis du nu bider i det sure æble og holder din del af aftalen (igen jeg går ud fra at der er en kontrakt som stipulerer at du har 3 måneders opsigelse) så kommer du på den anden side meget stærkere end hvis du stikker halen mellem benene og løber hjem til din mor og piver.

Det er sikkert ikke sjovt men på det lange løb vil det gøre dig godt! Who knows, hvis du bliver hængende og de ser at du har ben i næsen så kan det jo være at ansætter dig igen :-)

Op på hesten Rambo, lad nu være med at give op så nemt, livet er fuld af udfordringer, det her er kun et lille, meget lille bump på vejen :-)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)