Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Business angel - Kontrakt?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg har, i samarbejde med en partner, udviklet et koncept til en café. Vi har fundet nogle skønne lokaler, fået styr på det mest grundlæggende, og har efterhånden en gennemført forretningsplan.

Vi har fået mange henvendelser gennem vores netværk, af folk, som på den ene eller den anden måde, gerne vil være med i projektet. Ud af de, efterhånden mange, har vi udvalgt én enkelt, som vi gerne vil samarbejde med.

Her kommer problemet så;
Vores bekymring går på, hvilken slags kontrakt man tilbyder sådan én. Vi smider alt hvad vi har i hænderne, og står selv for al drift i dagligdagen. Den trejde part, altså den nye 'partner', vil hjælpe med ekspertise, erfaring og en masse af de mere administrative opgaver, som backoffice, bevillinger og leverendøraftaler. Udover dette vil han ikke deltage i daglig drift.

Vores opstartsomkostninger kommer til at ligge på ca. 420.000,- DKK, og vi vil tilbyde ham 10%, for en sjat penge. Nu kommer problemet så;

Er det ikke helt vildt, at give 10%, til en person, som ikke kommer til at deltage i det egentlige projekt? Lad os sige at han smider 50.000 i puljen, og herved har vi vuderet vores koncept 500.000. Det er, for ham, en investering som i sidste ende, kan være rigtig mange penge værd. Er der nogle af Jer, som ved hvordan sådan en kontrakt normalt ser ud?

Jeg har overvejet at tilbyde ham 10% de første to år, og derefter en købsoption på de samme 10%, til 25% under markedspris.

En anden mulighed er, at give ham en mindre procentdel for de 50.000, og så ellers bare leve med ham som 3. part, for lidt små-hjælp her og dér.

Det skal siges at vores nye lokale er helt fantastisk flot, rasende billigt og i et miljø hvor der er meget lidt konkurrence. Vi har et super godt samarbejde med kommunen og en rådmand, som også er meget entusiastiske omkring projektet. Vi har sammenlagt 20 års erfaring fra Restaurationsbranchen, og en forretningsplan som vi har arbejdet på i snart 6 mdr. Udover dette har vi begge to et stort netværk, en masse energi og gå-på-mod, og vil lægge ALT i det.

På forhånd tak for hjælpen!

De bedste hilsener fra Lars. 

Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 335
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Nu har jeg ikke et svar til dig på dit spørgsmål, men jeg vil umiddelbart mene at 10% langt fra er for meget da jeg tror at der ofte er tale om større procent dele uden at vide det med sikkerhed.

1. Han/hun investere i noget der endnu ikke har vist om det er/bliver en succes, og er derfor en risiko han/hun tager, og derfor skal der naturligvis være en stor nok profit for man er villig til at tage chancen. Jeg ved godt at du tager en risiko ligeledes, men det er din drøm - ikke han/hendes, og for han/hende udelukkende en investering.

2. Hvis det er fatalt for din ide/koncept at han er med inde over, så er han/hun vel også 10% værd? Alternativet er jo vel at det ikke bliver til en succes uden ham/hende?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)