Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri kørsel i udlandet

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 6. May 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fundet denne tekst på skat.dk:

Erhvervsmæssig kørsel er:

• Kørsel mellem hjem og arbejdsplads i højst 60 dage inden for 12 måneder (60 dages-reglen).
  • Kørsel mellem arbejdspladser for samme arbejdsgiver i egen bil.
  • Kørsel inden for samme arbejdsplads i egen bil.
  • Arbejdsgiveren skal indberette den skattefri kørselsgodtgørelse.

Jeg står overfor en tur til Italien for at besøge leverandører og opsøge nye af slagsen. Idet jeg forventer at skulle have en pæn del vareprøver med hjem, tænker jeg at tage bilen i stedet for at flyve.

Jeg kan ikke umiddelbart ud af skats tekst se om jeg kan udbetale skattefri kørsel for turen - Italien tur retur med opsøgende kørsel dernede.

Er der nogen kloge mennesker der kan hjælpe ?

Venligst

Dannie

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:57

Der er tale om erhvervsmæssig kørsel, også selvom du skal til Italien, så jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være muligt.

Du skal dog føre fuld kørebog, og du skal holde turen som udelukkende erhverv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 16:48

Man kan dog til enhver tid hæve et tilsvarende beløb i sin virksomhed, uden at blive beskattet ekstra... 

Så i bund og grund er reglen om, at man ikke må udbetale (men kun fradrage) kørselsgodtgørelse i enkeltmandsvirksomheden, helt til grin!

Når man hæver sine "kørepenge" skal man derfor bare skrive "hævet privat" og så er der ingen forskel (selvfølgelig med mindre man anvender VSO-beskatning, hvilket de færreste gør).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:32

Martin Lysfelt:
Så i bund og grund er reglen om, at man ikke må udbetale (men kun fradrage) kørselsgodtgørelse i enkeltmandsvirksomheden, helt til grin!
lidt vrøvl hvis du vil fastholde den linje du i anden tråd har med at følge loven med periodisering af telefonregning på 180?.

Hævninger privat sker via mellemregning og de som hæver kørselsgodtgørelse hæver generelt som en udgift for derved at få fradrag så det er ikke spor til grin.  Resultatet bliver ens, men du som kræver periodisering af en telefonregning til 180 kr i anden tråd for at holde loven, må da være lidt ambivilient her. Er det loven der skal holdes så er det vel det? (tror årsagen er kontrol hensyn at man vil ha det sådan, men enig i det ikke gør forskel)

TROR det kan hænge sammen med, at personlig virksomhed får fradraget også selv om det er minus resultat mens selskabers ejere ikke må få noget udbetalt hvis ikke det er i relation til en regulær løn (som der måske ikke er råd til ved minus resultat).  Den forskel vil du vel så ikke af med samtidigt?

Big Smile?

vh John H

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:37

Cookie - John Hannover:

Martin Lysfelt:
lidt vrøvl hvis du vil fastholde den linje du i anden tråd har med at følge loven med periodisering af telefonregning på 180?.

????

Man kan da til enhver tid hæve penge i sin enkeltmandsvirksomhed.

Hvordan mener du, at man bryder loven ved at hæve penge i sin enkeltmandsvirksomhed - også selvom beløbet man hæver skulle være det samme, som man fradrager i kørsel?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37

Martin Lysfelt:

Kære Martin - jeg referer til det du skrev - og som du har med fedt her. Der er ikke diskussion om at man må hæve alt man vil via mellemregning - problemet er, som du ikke vil se, at mange hæver beløbet som en udgift i selskabet. Min blog som jeg referede til siger samme sag:

Citat 

Udgiften tages som fradrag i driftsresultatet - som en skatteregulering, således at man får skattebesparelsen af kørselsfradraget. Man tager det ikke som en udgift i regnskabet og udbetaler, men altså som skattefradrag i virksomhedens resultat

Man kan udbetale alt det man vil via mellemregning, men altså ikke tage det som en udgift og man kan jo også forskudsregistrere virksomhedens resultat så man har fratrukket kørepengene, og derved sparer man skatten løbende og har penge til bilen.

Jeg ville bare undgå folk tror de skal hæve penge som udgift for det ved jeg fra masser af indlæg, at det er måden rigtigt mange tager kørepenge ud - som udgift og udbetaling.
De må hæve alt de vil via mellemregning er vi helt enige om, det har så vel ikke rigtigt noget med kørepenge at gøre
Personlig virksomhed har den fordel at de kan fradrage efter statens takster som anvist også selv om de har underskud. Ejere af selskaber kan ikke uden at ha løn - ligesom andre ikke lønmodtagere heller ikke kan få kørepenge udbetalt efter statens takster - forudsætningen for personlig virksomhed er bare, at det tages som fradrag - formentlig derfor reglen om "ikke udbetales". 
For min skyld må loven da godt laves om til at de udbetales via udgift -Smile
slut fra mig her Smile

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:22

Cookie - John Hannover:

Kære Martin - jeg referer til det du skrev - og som du har med fedt her. Der er ikke diskussion om at man må hæve alt man vil via mellemregning - problemet er, som du ikke vil se, at mange hæver beløbet som en udgift i selskabet. 

Hvor mener du, at jeg skriver, at man skal udbetale sin kørsel som en udgift? Hvad "mange gør", har da ikke noget med mig at gøre... ?!?!?!

Jeg siger bare, at man sagtens kan få et beløb udbetalt, svarende til den kørsel man fradrager, uden at man bryder loven. Det bekræfter du jo også ovenfor.

Så er den vel ikke længere?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50

Martin Lysfelt:
Hvor mener du, at jeg skriver, at man skal udbetale sin kørsel som en udgift? Hvad "mange gør", har da ikke noget med mig at gøre... ?!?!?!
Du vil jo skændes - men du skrev jo om det latterlige i ikke at måtte udbetale og brokkede dig jo i forhold til at jeg gjorde klart at man ikke må udbetale som udgift. -

Jeg gjorde bare trådstarter opmærksom på hvordan han regnskabsmæssigt skulle tage det - ikke spor andet. Det vil du så ha en lang tråd ud af og det fik du så

Slut 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:21

Cookie - John Hannover:

Du vil jo skændes 

På ingen måde! Jeg har det bedst med at være enig med folk og hader at skændes.

Cookie - John Hannover:

men du skrev jo om det latterlige i ikke at måtte udbetale og brokkede dig jo i forhold til at jeg gjorde klart at man ikke må udbetale som udgift.

Nej, det gjorde jeg nemlig ikke!

Ligesom jeg heller ikke har skrevet/gjort de andre ting, som du påstår jeg har gjort.

Cookie - John Hannover:

Jeg gjorde bare trådstarter opmærksom på hvordan han regnskabsmæssigt skulle tage det - ikke spor andet. 

Jo, du lagde ord i munden på mig, som jeg ikke har sagt!

Cookie - John Hannover:

Det vil du så ha en lang tråd ud af og det fik du så

Jesus!
Side 1 ud af 2 (13 indlæg)