|
Hvad er Åben Innovation og hvordan kan man som virksomhed gøre brug af Åben Innovation? Åben innovation handler om at inddrage og involvere eksterne aktører som kan være alt fra kunder, partnere, leverandører mv. Denne involvering kan foregår på nettet, i workshops mv. hvor Co-creation og crowdsourcing er blandt de nye metoder til åben forretningsudvikling og samarbejde. - Før i tiden var innovation primært noget, der foregik i al hemmelighed og bag lukket kulisser. Men i dag ser man at både store og mindre virksomheder oplever et paradigmeskifte, hvor innovationen gøres mere åben og involverende. Eksterne parter inddrages i stigende grad, som en effekt af internettets udbredelse, globaliseringen, sociale medier og viden er ikke længere fastlåst blandt medarbejdere, men værdifuld ekspertise findes uden for virksomhedens 4 vægge. Jeg har igennem mit studie på ITU, hvor jeg læser *Digital Innovation & Management' haft muligheden for at arbejde med Åben Innovation og de mekanismer som og teknologier, som støtter denne 'trend'. Og igennem diverse case studier af PhoneBloks – the future mobile (Open Eco System), 3D systems & 3D Open Innovation Platforms, Lego Mindstorm, har jeg kun rørt lidt af hvad dette paradigmeskift indebærer for fremtidens forretning. Nye forretningsmodeller som bygger på Collaborative consumption, Sharing Economy mv. tager også afsæt i en åben forretningsmodel, hvor det ikke længere kun handler om branding, salg og service, men i højere grad handler om at kunder i dag er blevet til designere, udviklere, ’forhandlere’, ’leverandører’ mv. En spændende udvikling som jeg sigter at arbejde meget mere med i fremtiden. Kender du en virksomhed, som arbejder med Åben Innovation eller ønsker du selv at vide mere om det, så kontakt mig gerne. Har du nogle tanker om emnet og spændende cases, så del gerne. Altid spændende at høre andres tanker og erfaringer! Mvh Camilla Gad Krogsgaard |
Åben Innovation - Hvad betyder det for fremtidens virksomheder!
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Bliv gratis medlem