Hej Ulla.
Jeg har ofte set den problem stilling du omtaler. P.T Sidder jeg som bestyrelsesformand for en boligblok. Her har vi en administrator ansat til, at bogføre og ordne det juridiske.
Meeeeen når det så er sagt, kommer det helt an på hvor mange der er involveret (medlemmer af ejerforeningen) Det har du ikke givet meget info på.
For er det. f.eks 5 boliger, ville jeg ikke spilde tiden på, at sætte mig ind i hvordan man bogfører og i et regnskabsprogram, så ville jeg bare lave en skabelon, indtægter - udgifter, aktiver og passiver og så lave en skabelon i excel til dette formål som så danne en resultatopgørelse.
Har i dog aktiver som skal afskrives på over år, og mange aktiviteter, vil jeg klart anbefale et program.
Du skriver varmeregnskab, jeg går ud fra i får det lavet ved f.eks. ista, for at overholde lovgivningen på dette punkt. Så er det jo også en forholdsvis let regnestykke, som snildt kan opsættes i et excel.
Der er med sikkerhed, mange der er uenige med mig, men KISS virker hver gang. Dog med det forbehold som jeg nævnte tidligere det kommer helt an på hvor stor ejerforeningen er.
Jeg håber det kunne være med til at danne rammer for en velovervejet beslutning.
Med venlig hilsen
Nikolaj Sørensen