Jeg søger hjælp og råd til hvordan man bedst muligt kan værdiansætte sin virksomhed i form af potentiale og udvikling.
Vi har en hjemmeside, som vi selv mener har potentiale, men vi er ved at sælge en part i selskabet. Men hvordan kan vi værdiansætte selskabet, medregnet potentiale og vores udvikling osv.?
Normalt prisfastsættes jo ud fra overskud, levetid mv., men da der er fri prisfastsættelse ( udbud/efterspørgsel), bliver det så din opgave bedst muligt at sandsynliggøre potentialet, gerne underbygget med markeds-eller andre undersøgelser.
Værdien er som udgangspunkt = ca 4 -7 gange fortjenesten i gennemsnit sidste 3 år. Er der mange aktiver kan de spille ind men ellers er de jo købt og afskrevet under resultatet. Har man ikke levet i 3 år så er værdien svær men nok max 3 gange 12 mdrs fortjeneste
Det med at værdsætte dens potentiale er endnu langt værre, for det kan ses vidt forskelligt og er helt uhåndgribeligt, hvis ikke det kan måles i en eller anden tydelig vækst som kan bevises over flere år.
Jeg har altid været meget forsigtig med at betale for kommende vækst, ud fra, at det jo er en jeg skal skabe ved min deltagelse, så forudsætning er at den kan bevises meget klart ud fra historik
Generelt set overvurderer sælgere deres virksomheder så snart potentiale og kommende vækst skal med - tilsvarende vil køber naturligt nok undervurdere