Hej Aminoer Hvordan forholder det sig ved salg af aktier i et selskab man selv har medstiftet? Det drejer sig om et IT startup hvor alle medstiftere har lagt en betydelig forudaftalt og ulønnet arbejdsindsats i opbygningen af virksomheden. Sælges aktierne som værende de købt for null kroner, eller kan man gøre et fradrag gældende som en form for købspris, for det arbejde man har lagt i det? Kan jeg eksempelvis regne på følgende måde: - Anskaffelsessum: 0 kr - Gratis arbejde: 1000 timer a 300 kr = 300.000 kr - Salg af andele: Salgspris 500.000 kr - arbejde 300.000 = 200.000 kr som skal beskattes med aktie/udbytteskat. Eller skal hele salgsprisen fra eksemplet med 500.000 kr bare beskattes totalt? |
Du kan ikke lægge noget fiktivt ind som løn, og med fiktivt mener jeg ikke snyd, men noget du ikke har fået som løn. Havde du fået 300.000 kr i løn og havde det ApS betalt løn som det jo faktisk bør nok nogen arbejder for det - som løn med a-skat ville du jo ha været beskattet af de 300.000 kr - ellers kunne metoden jo bruges til at lønne helt uden skat i sindrige konstruktioner.
Hvis du har medstiftet et selskab må du vel ha betalt noget for dine anparter kunne man tro - men har du fået dem til 0 vil avancen være din salgspris minus 0 og den vil blive beskattet som skat på aktieindkomst -vel 24-42% som jeg husker det i 2014
vh John H