Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

1 dag om ugen: Skal jeg vælge freelance eller fast arbejde

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har sagt mit arbejde op, for kæresten og jeg vil flytte til Spanien og slappe lidt af og få gang i en affiliate-karriere. I den periode skal jeg så selvfølgelig have lidt fast indkomst. I forvejen er jeg freelancejournalist, som jeg kører på mit CPR-nummer.

Nu har jeg fået et tilbud om at arbejde 1 dag om ugen hos et firma. De har sagt, at jeg kan vælge at være freelancer og sende en faktura, eller at de kan fastansætte mig til en dag om ugen. 

Hvad er mest fordelagtigt at vælge? 

Hvis jeg nu på et tidspunkt ikke kan få det til at løbe rundt og skal ud og have et fast fuldtidsarbejde, så bliver det vel noget rod også at være ansat et andet sted?

Fra Odense
Tilmeldt 18. Dec 12
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 12:39

Hej

Nu når du siger at du køre det over dit CPR nr, er det så som hobbyvirksomhed

Mads

Jeg er nok Danmarks yngste og billigste certificerede Google AdWords-konsulent. Få et godt (og selvfølgelig uforpligtende) tilbud på MadWords.dk.

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Jan 14
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 12:44

Hej,

Det behøver ikke at være et problem at være fastansat et sted, og få et job mere.

Bare hold øje med hvad der står i din ansættelseskontrakt, om de forbyder dig at søge andre jobs, imens at du arbejder hos dem.

Mvh

Mathias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:22

Først kan bemærkes at det faktisk er lidt sjovt at sige du kan vælge mellem løn ansat og at sende faktura. Det er ansættelsen/arbejdet som afgør det i virkeligheden. Man må ikke fakturere hvis man udfører lønmodtager arbejde, men det er nok ikke det du spørger om (eller læs HER  Smile)

Jeg tror der er to ting i det

1: Vil det komme i vejen hvis du skal ha andet job hvis du er ansat: Både og - Kun hvis dit freelance kan laves om søndagen eller natten vil det vel betyder at en anden der ansætter dig kan være lidt ligeglad. Mange vil dog, ved fuldtid - slet ikke ha man laver andet, da det tager koncentration og kraft. Hvis du som freelance i alle fald skal være væk en arbejdsdag i ugen, så tror jeg det er helt lige meget for et fremtidigt job, om du siger det er som freelance eller som 1 dags ansat

2: Hvad er bedst for dig. Som ansat hr man jo ofte visse rettigheder. Med kun en dag vil du næppe ha funktionærrettigheder så det vil afhænge af hvad der aftales - men feriepenge skal du ha - så der ligger en forskel på 12-15% mere ud af samme timeløn som ansat i forhold til freelance + du skal ha en arbejdsaftale, kan aftale visse andre rettigheder, sygdom eller andet + vil være dækket af lønmodtagernes garantifond - ha det lettere med fagforeningshjælp o.l., så svaret vil afhænge af, hvad du kan få aftalt - og så igen - I virkeligheden afgør selve jobbet, om det er det ene eller andet Smile Du kan sagtens ha job to steder skattemæssigt og også - hvis det er egentlig selvstændig - fakturere en del og så ha job resten af tiden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:06

Du har helt ret i det med feriepenge osv. Vi har dog snakket om det herhjemme, at jeg jo nok er under særlige forhold, når det er så få timer om måneden, så jeg måske hverken har krav på feriepenge, sygedage osv, hvis der er tale om lønmodtagerjob.  

Som jeg læser din artikel, så når jeg frem til, at når der er tale om fast arbejde en dag om ugen (+ interessetimer som jeg har sagt at jeg gerne vil lægge), og at det er en fast løn, så er der tale om en fastansættelse. Også selvom det foregår hjemme hos mig selv, og at jeg selv kan lægge arbejdstiden som jeg har lyst. Korrekt, ikke?

Skattemæssigt er det vel også underordnet om jeg har et fast job i Danmark eller om jeg fakturerer et firma i Danmark, når jeg bor i Spanien?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14

feriepenge har man altid ret til selv med 1 dag om ugen. Du kan nok lettest fakturere hvis du faktisk bor i Spanien men skal jo så som du skriver opgive resultatet i dit danske CVR og skattemæssigt er det alt andet lig det samme

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)