Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelser / viapunkter.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa...

Jeg har lige startet en lille enkeltmands turné virksomhed, hvor jeg hjælper musikere/orkestre med tourmanagement, udstyr, teknik bistand, transport osv.

Da det indbefatter en del kørsel i min private minibus og jeg derfor har behov for at udbetale en del kørselsgodgørelse til mig selv, er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg skal opgøre turene.

Et eksempel: Jeg har hjemadresse i Vejle, og skal hente band og udstyr i Aarhus, køre derfra til KBH hvor koncerten spilles. Derefter retur til Aarhus, og slutteligt derfra og hjem til Vejle igen.
Jeg har downloadet en kørebogs-app, men lidt i tvivl om turen skal deles op, da det jo ellers - på papiret - ender op som noget af en omvej, fra Vejle til KBH og retur. 

På samme vis skal jeg et par gange til både Tyskland og Norge i løbet af denne måned. Men da turene her forløber sig over flere dage, og er fra A-B og ikke tur/retur, giver det lidt mere sig selv at oprette en ny tur for hver dag. 

Mvh

Bjarne
Newbee around :-) 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

ja du skal føre så man kan se hver tur - dato x/xx fra sted xx til sted xxx km xxx  - formål xxxx og du skal reelt også føre det private der ligger imellem hvis skat vil være pedantiske, det vil nok være klogt

Du skal ikke udbetale kørepenge til dig i en enkeltmandsvirksomhed. Du kan bruge statens takster for din kørsel i egen bil for virksomheden MEN du udbetaler ikke, du trækker det fra dit resultat til skat, når du laver regulering fra drift til skatte resultat og får derved fradrag for kørslen sådan som du skal ha. Ikke udbetale. Forudsætningen er naturligvis at det er din privat bil og du afholder alle omk.

Du kan i stedet for statens takster, stadigt efter kørebog, vælge fradrag der i % svarer til fordelingen af driftsomkostninger privat og virksomhed

Vil du har det løbende kan du forskudsregistrere det mindre i virksomhedsresultat som kørslen udgør, så nedsættes den løbende skat.

Læs evt her og find kørselsgodtgørelse selvstændige: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. May 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahhh...OK Tak.... men æv. 

Jeg havde satset på, løbende at kunne få noget ud, som bidrag til udgifterne til minibussen.
Den er alt andet end billig i afgift osv. Og langt den overvejende del af kørslen vil være til nævnte formål.
Og selvom mit private behov er meget begrænset, er det da omfattende at skulle registrere enhver lille privat tur til bageren. Jeg troede logning af erhvervsdelen var tilstrækkelig. 

Men det er altsammen helt nyt, så jeg må lige sætte mig ind i hvordan man nu gør. 

Jeg har godt registreret mulighederne omkring % fordeling privat/erhverv. Men kilometer taksterne virker mere simple at operere med, når man nu har tracket de kørte.

Mvh og endnu engang tak for svaret. 

Bjarne 

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bjarne, som en anden nævner skal du noterer km. tal fra a - b og b - c osv. Jeg mener staten giver omkring kr. 3,70,- pr. km. du kører i forbindelse med virksomheden. I givet fald at du ikke får dækket dine transportomkostninger, så kan man jo eksempelvis lave en individuel aftale med de bands du kører for at du får x antal kr. pr. km. du kører for dem. Jeg ved ikke om det er en mulighed for dig?!

Find knallert og scooter informationer med tips på Knallert-Scooter.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

KingBee:

Jeg havde satset på, løbende at kunne få noget ud, som bidrag til udgifterne til minibussen
det får du jo i princip. Normalt skulle du forskudsregistrere - lad os sige overskud 200.000 kr. nu skal du måske registrere 100.000 kr - du sparer skat helt løbende hver måned ud fra det og det er til driften af minibussen

OM du kunne registrere et underskud ligefrem, altså mere i kørselsgodtgørelse fradrag for kørsel med bands end indtægter tvivler jeg stærkt på - det ville nok max gå ned til 0 tror jeg. Husk klart at angive formål og hvem du kører med for at gøre det let

Privat er jo bare mellem hver firma tur at skrive km stand når bilen stopper .- ikke fra til eller formål når det er privat, bogen skal bare altid stemme med km tæller

Du må hæve alt det du vil i din virksomhed - det tager skat sig slet ikke af i øvrigt så hæv, det er dine penge - bare du ikke bogføre det du hæver til dig selv som en udgift så kan du sagtens tage penge til minibussen. Du skal bare se til at der er penge til moms og slut skat og leverandører for ellers har du jo fået brugt flere penge end du havde og så må du ha lån, som jo ikke koster skat

læs lidt om skat i personlig virksomhed så du forstår hvordan du kan hæve som du vil - rent skattemæssigt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. May 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay... tip top tak John. 

Det er en meget beskeden ting, ved siden af mit normale fuldtidsarbejde - weekender og ferier -  så der er ikke tale om kæmpe omsætninger eller voldsomt overskud.

Naturligvis havde jeg ikke forventet at kunne kalkulere med underskud, men kommer dog næppe heller til at kunne udnytte fuldt befordringsgodtgørelse...det er de arme musikere for fattige til at betale nok til. Men som jeg har forstået det, er de 3.73 en max, og man kan vælge benytte en lavere pr. km...?  

Men jeg følger lige dit link John, og skal gøre mig umage for at læse mig klog(ere)
Dit svar der, allerede en del. 

Yes "Knallertscooter" jeg bruger en kilometertakst som redskab når jeg laver budget som baggrund for tilbud på en given tur, men har dog diesel udgift adskilt ved siden af, sammen med eks bro/færge osv, da det jo er en variabel. Men måske det var nemmere at operere med en fast, og så leve med lidt gynger og karruseller. Men eks er dieselpriserne i Norge, rasende dyre.  

Mvh

Bjarne
    

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

KingBee:
Yes "Knallertscooter" jeg bruger en kilometertakst som redskab når jeg laver budget som baggrund for tilbud på en given tur, men har dog diesel udgift adskilt ved siden af, sammen med eks bro/færge osv, da det jo er en variabel. Men måske det var nemmere at operere med en fast, og så leve med lidt gynger og karruseller. Men eks er dieselpriserne i Norge, rasende dyre.

Det ville jeg gøre i den situation. Evt. med et ekstra tillæg for at kører i andre lande end Danmark.

Find knallert og scooter informationer med tips på Knallert-Scooter.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)