Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat indskud i aps tilbagebetalt skattefrit

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har læst rundt omkring i debatter men har stadig en lille smule usikkerhed da der dukker mange forskellige svar op 

jeg har oprettet et aps med min makker og vi har smidt kapitalen på de 50.000 som det kræver til opstart.  

1) Derudover har vi smidt hver 125.000 i, kan vi skattefrit trække dem ud når vores firma generer et overskud ? (så længe der er aktiver på 50.000 i firmaet)

2) vi skal købe lidt mere udstyr og jeg overvejer at låne 100.000 privat og låne dem til virksomheden kan jeg ligeledes trække dem ud ?

er der ulemper ved at låne dem privat og låne dem til firmaet ? Jeg kan låne dem med det samme uden videre derfor jeg tænker det er nemt :) renter er de samme og vi hæfter personligt for penge vi låner i firmaet 

har jeg kan få afklaret min tvivl

vh martin 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 13:09

Hej Martin

Forstår ikke helt dit spørgsmål (eller måske snarere faktum).

De penge du har lånt til selskabet kan I tilbagebetale skattefrit. Strengt taget skal I beregne en rentelånet. Renten vil være fradragsberettiget i selskabet og skattepligtig for jer.

Dbh

Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:19

alle pengene er brugt på udstyr, vi ville gerne investere i noget mere derfor de 100.000 ekstra.

kan godt se det med renten, det havde jeg slet ikke tænkt på  

tak for hurtigt svar vh

Tilmeldt 25. Jul 13
Skrevet kl. 13:25

Hvis jeg forstår dig ret har I indskudt 50K i egenkapital og al anden kapital i form af lån. I så fald bør der ikke være et problem i at tilbagebetale lånene.

Hvis det er kortfristede lån ville jeg ikke afregne en rente men såfremt det er længere engagementer bør I kigge på den del af det.

God vind med det.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:38

Ejendomsinvestor:

Hvis jeg forstår dig ret har I indskudt 50K i egenkapital og al anden kapital i form af lån. I så fald bør der ikke være et problem i at tilbagebetale lånene.

Hvis det er kortfristede lån ville jeg ikke afregne en rente men såfremt det er længere engagementer bør I kigge på den del af det.

God vind med det.

Ikke enig.

Det er et ufravigeligt krav fra SKAT, at der skal ske en forrentning af gæld/lån mellem kapitalejere og selskaber, hvor renten fastsættes efter markedsrenten.

Hvis renten ikke kendes skal anvendes diskontoen med tillæg af 6%.

Ved manglende forrentning af mellemværenderne vil dette indebære en risiko for en såkaldt "rentefiksering" fra SKAT og i yderste konsekvens anse renten som "maskeret udlodning".

Derfor skal det i egen interesse ske en forrentning

Tonny

Tilmeldt 25. Jul 13
Skrevet kl. 13:42

Vi er enige i det juridiske men der er næppe nogen der vil åbne en sag hvis vi taler meget kortfristede lån (dage eller få uger).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47165
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:27

Ejendomsinvestor:
Vi er enige i det juridiske men der er næppe nogen der vil åbne en sag hvis vi taler meget kortfristede lån (dage eller få uger).
ja og nej - revisor hvis man tvinges ud i en sådan skal ved revision gøre opmærksom på det i årsregnskabet mig bekendt - så uanset opdagelsesrisiko så skal man lade være med at bruge et selskabs penge privat nogen sinde, det er en af de ting der kan slås ned på med dobbelt skat - = skat hos personen og ikke fradrag af nogen art i selskabet. Der er sket en lovstramning på området og Jacob Tøjner forklarer godt om det her, også om de kortfristede http://www.ditselskab.dk/mere-info/advarsel-pas-pa-skatten-ved-aktionaerlan 

Ingen tvivl om, at der findes ulovlige aktionærlån i ganske stort omfang, mange fra før loven 1/1-2013 om jeg husker ret - men DON´T

Så svært er det jo ikke at undgå at bruge selskabets kreditkort Big Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 13
Skrevet kl. 14:37

Korrekt, praksis er strammet ganske betydeligt for aktionærlån. Men konkret er der ikke tale om et aktionærlån men om et lån til selskabet fra aktionæren.

Det er også rigtigt at der - hvis vi skal følge reglerne til punkt og prikke med UG og kryds og slange - skal beregnes en rente af sådanne lån. Men tager man de pragmatiske briller på så er der næppe nogen der vil indvinde noget hvis man på helt kortfristede lån ikke beregner en rente.

Det er såmænd blot det jeg siger (-:

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47165
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:47

Ejendomsinvestor:
Korrekt, praksis er strammet ganske betydeligt for aktionærlån. Men konkret er der ikke tale om et aktionærlån men om et lån til selskabet fra aktionæren.
ah sorry - så ikke det var fra aktionær til selskab hvilket ellers da var klart  - nå jeg ville nok stadigt tage den aftalte rente for ikke at få bøvl men jo langt mindre besværligt end den modsatte vej (for lån givet i et par omgange må man sågar regne en rente af månedsgennemsnittet mener jeg Henrik Koudahl har skrevet, og det gør det jo relativt let). Så er man ude over risiko for en emsig skattemand og kommer ind i et godt princip i det mindste

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)