Du har allerede været i dialog med flere af mine kolleger på flere forskellige medier i forhold til de problemer, vi oplevede mandag den 5. maj samt de problemer, som viste sig at være gældende specifikt for din aftale.
Dvs. at i mandags var vi ramt af hele 2 fejl og ikke kun en enkelt. I denne uge er det første gang jeg hører, at de tilbagevendende problemer udelukkende skulle gælde vores konto. Det synes jeg lyder mærkværdigt. Jeg har bedt jer forklare, hvorledes vores konto adskiller sig fra andre konti, men uden at få svar. Jeg vil derfor bede om svar på det igen, og du må gerne svare her.
Jeg må også lige påpege, at det er ikke kun i mandags vi havde problemer, men faktisk tilbagevende i hele 2014. Jeg lavede vores første fejlmelding midt i januar, men vi oplevede nogle episoder i 2013, som jeg mistænker for at være relaterede. I nogle af tilfældene havde jeg dengang også fat i e-conomics support, men jeg blev hurtigt fejet af banen. I år har jeg været meget mere stædig og fastholdt, at det skal undersøges og forklares til bunds, da jeg ellers ikke har tiltro til, at de har løst problemet. Dette er en kamp og problemerne er åbenbart fortsat IKKE blevet løst eller opklaret til bunds.
Kim Sneum har i løbet af de sidste ca. 2½ time sendt dig to mails, hvor han mere detaljeret redegør for både de særlige udfordringer, du har været ramt af plus de generelle hastighedsproblemer, som vi informerede om på vores website og efterfølgende blog mandag den 5. maj.
Ja, 2 dage efter fejlmeldingen modtager jeg 2 e-mails omkring, at I er ved at kigge nærmere på det og mener at årsagen igen igen skyldes genberegninger. Godt at se, at svarene er mere udførlige end sædvanligt. Om det er fordi jeg i vores desperation over jeres manglende indsats og forklaringer er begyndt at dele min kritik offentligt, ved jeg ikke.
Årsagen til den nedsatte performance i mandags skulle være, at ved besøg på kundesiden, så sker der en masse genberegninger og de sker åbenbart ved hvert besøg? Tidligere har forklaringen været, at e-conomic laver genberegninger af saldi, men denne gang skulle det skyldes “Genberegning af antal noter og disses opfølgningsdatoer.”. Hvad dækker det så nærmere over og baggrunden for dem, er jeg ikke bekendt med.
Jeg kan forstå, at jeres løsning er, at I vil sætte en tidsbegrænsning på disse beregninger, ligesom I tidligere har gjort for genberegning af saldi. Det skulle ske i næste uge, og jeg formoder at rettelsen gælder alle jeres kunder? Som jeg tidligere også har påpeget for jer, så er en tidsbegrænsning på genberegningerne symtombehandling og ikke nogen reel løsning. I har selv nævnt, at det vil medføre at forkerte data vises.
Det jeg absolut ikke forstår er, hvorfor der skal ske alle de genberegninger ved en sideindlæsning. F.eks. saldo bør beregnes i bogførings-øjeblikket og ikke når kundeoversigten skal vises. Det lyder både enormt ressourcekrævende og meget uhensigtsmæssigt. Eneste forklaring jeg har kunne få er, at det er nødvendigt i forbindelse med datoskift, men det kan jo forudbergnes og datoen skifter jo højst en gang i døgnet. Jeg har adskillige gange bedt Kim forklare det, men han har afvist at komme nærmere ind på det. Jeg har en mistanke om, at e-conomic har nogle helt grundlæggende designfejl.
Dette kan umuligt være noget, som udelukkende berører os, men må gælde alle jeres kunder.
Jeg har ligeledes fået den opfattelse, at e-conomic har problemer med at håndtere flere samtidige brugere, uagtet at det det bliver solgt som et flerbruger-system, hvor man endda betaler ekstra pr. bruger. Interaktionerne en bruger foretager kan medføre at andre brugerinteraktioner fejler eller får timeout. Vi er blot 3 brugere til dagligt og vi oplever det ofte. De har foretaget nogle ændringer omkring dette i år på baggrund af mine henvendelser, men de præcise ændringer, har jeg ikke fået oplyst.
Dette må også gælde generelt for alle e-conomics kunder eller tager jeg fejl?
Vi gør altid, hvad vi kan for at forhindre driftsforstyrrelser – og når det desværre er tilfældet, at vi rammes af heraf, er det vores fornemmeste opgave at informere om det. Desværre har du – som tidligere indrømmet – været særligt hårdt ramt, da der ved din aftale har været nogle API-udfordringer, som vi har erkendt. Dette har vi været i dialog med dig om løbende, og vi har forsøgt at redegøre detaljeret for de problemer, du har haft både med tidspunkter og årsager.
Det er ganske enkelt ikke rigtigt. Jeg er gang på gang blevet afvist og det har været en kamp at overbevise jer om, at I har en fejl og informationsniveauet er meget lavt. Jeg har aldrig modtaget en redegørelse over i hvilke tidsrum i har haft problemer i år. Jeg har efterspurgt det massere af gange, men jeg tvivler faktisk på, at I selv har overblikket. I er i hvert fald et godt stykke fra jeres erklæret mål på over 99,9% oppetid.
Vi har gentagne gange inviteret dig til at tale med os, enten telefonisk eller til at komme forbi kontoret, så vi sammen kan få afdækket, hvad det konkret er vi kan gøre for dig. Desværre har du afslået invitationerne. Invitationen står stadigvæk ved magt, da vi er af den overbevisning, at visse udfordringer løses bedre med mundtlig kommunikation frem for skriftlig.
Det lyder som en dårlig undskyldning. Hvis I har behov for at ringe, så kan I bare ringe. Det har en af jer allerede gjort i forbindelse med denne sag, men det viste sig, at han slet ikke kunne svare på noget og mente det måtte dreje sig om ODBC fejl eller problemer med upload af bilag, som I også havde problemer med i år.
Men jeg foretrækker personligt helt klart e-mail, men jeg har på fornemmelse I har nogle problemer, som I helst ikke ser komme frem, siden I kun vil uddybe nærmere bag lukkede døre?
I er fuldt ud bekendt med hvilke problemer vi oplever og hvilke punkter jeg ønsker en forklaring på.
@Troels: Beklager at jeg blander mig i din tråd.
Jeg undskylder ligeledes, at emnet er skiftet lidt, men e-conomic leverer ikke varen. Der mange flere detaljer til ovenstående. Vi havde f.eks. også en episode omkring middag d. 9. februar, dagen før moms skulle indberettes, hvor e-conomic var helt ubrugeligt for os. Ved henvendelse til deres support, blev vi bedt om at vente til næste dag, da de ingen teknikker havde på arbejde. Dvs. at e-conomic var ubrugeligt for os til den følgende dag. Adgang via API var ligeledes ramt, så det påvirkede også vores kunder. Momsen var heldigvis på plads, men e-conomic har historisk set ofte haft problemer op til deadline for momsindberetningen.
Jeg håber, du finder et godt regnskabssystem og ikke render ind i en leverandør, som forsøger at køre dig træt, fremfor at løse problemerne.