Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdrage kameraudstyr fra ét firma til et andet + tredjemand

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude!

Vores lille I/S baserede produktionsselskab, som består af jeg + én anden, står overfor at skulle købe/overtage noget kameraudstyr fra et andet firma til en pris omkring 45.000 ex moms.

Vi ønsker at dele kameraet med en tredjemand. som ikke skal indgå vores nuværende I/S firma, men blot købe sig til 1/3 af brugsretten/ejerskabet af udstyret.

Købet er endnu ikke udført, og vi overvejer hvordan vi gør det smartest:

Skal vores nuværende to-mands I/S købe, og derefter sælge 1/3 af kameraet til tredjemanden? eller gør vi klogest i at oprette et nyt I/S sammen om kameraet, som så bliver køber af kameraet fra nuværende ejer?

Hvad er smartest ifht til moms, og jura? Vi kan ikke helt gennemskue det.

Mvh THomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46763
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41

Jeg erkender mig lidt på blank is, så det er klogt at se andre svar, men I skal jo videre og jeg tror denne er helt OK:

nyt I/S er lidt overkill hvis det ikke skal andet end eje kamera for så er der ikke en seriøs drift der gir mulighed for fradrag synes jeg. 

Besværet kan komme i fald I skal lukke og sælge jeres 2/3 så enten ville jeg droppe ideen, eller få lavet en aftale der tilsikrer at jeres I/S til en hver tid har ret til at sælge kameraet mod at 3. manden får 1/3 af den pris I sælger til uanset hvad. Den aftale kan det være I bør få revisor ind over

Derudover så er det så 2/3 af prisen der skal skrives af over 25% om året skattemæssigt (og I må godt driftsmæssigt skrive anderledes af men behøver ikke rode med det) og hvis I selv skal anvende udstyret privat også, så skal I dele momsen (naturligvis først i 2/3 som er jeres andel) - dele jeres andel af momsen i forhold til det forvendte brug, I/S og privat af udstyret. Det er et af de punkter skat ha udmeldt fokus på for 2014 (ikke at de checker alle men det er jo smartest at ha tingene korrekt) Se delt moms her evt: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:54

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit svar - men tak for det. 

Afklarende: udstyret skal ikke bruges privat af hverken vores I/S eller tredjemanden. Dermed er enhver overvejelse omkring skat og fradrag vel overflødig? Kameraet købes af firmaet, og bliver i firmaet. 

En anden ting: Planen er, at udleje udstyret i begrænset omfang og at bruge overskuddet på investerings i nyt udstyr. Således bliver det måske mere oplagt at oprette nyt I/S?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46763
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49

stadigt kan i så kun fradrag 2/3 af momsen - resten må så treidemand tage sig af. Da beløbet er over 12.600 kan det ikke straksafskrives men 25% per år af de 2/3 der er jeres

I kan fradrage hele jeres del af momsen når I slet ikke bruger udstyret privat men som nævnt kun momsen af den del der er i jeres selskab - og også i et nyt fælles I/S - kun hele beløbet mede 25% per år indtil summen er under 12.600 kr for sammenhængende udstyr

Om I har indtægter nok til at begrunde seriøs drift så kan man da overveje et nyt I/S til jer 3 til at købe det i - forudsætning for underskud er seriøs drift men er det det i har, så kan det da overvejes. 

Uanset hvad, så hav gode ejeraftaler indbyrdes både i gamle og evt nye I/S da man uden ejerafgtale rent ud sagt sejler på en armeret sømine - tror mig - mange har opdaget det for sent. Lav super ejeraftaler med ALT nu hvor I er gode venner

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)