Hejsa tech-savvies. Jeg har i 1½ år haft mig en super dejlig, og billig, VPS hos CorgiTech, med Windows Server 2008. Valget har primært været fordi jeg skulle hoste en spilserver som ikke er udviklet til Linux, men det er nu også blevet til et par hjemmesider. Men nu er mine økonomiske forhold ved at ændre sig lidt, og jeg har kigget efter et lidt billigere alternativ. Jeg støder ofte på ord som KVM og XEN, men jeg aner ikke rigtigt hvad pokker det er. Nogen der kan smide en kort forklaring? Så vidt jeg forstår tilbyder både KVM og XEN en anden, og billigere(?) måde at køre Windows på, ved at gøre det "ovenpå" et Linux OS.. Det lyder jo meget lækkert, men er der nogen hage? Vil sådane et system fungere ligeså godt som et "rent" Windows Server OS? Og er det virkeligt billigere? Jeg kan ikke helt se hvor besparelsen skulle ligge, resourcerne krævet for Windows Server, og de programmer jeg køre herpå, er vel de samme hvad end det ligger på en Linux maskine eller ej? Så, ville være taknemmelig for at høre jeres tanker om det. Fortsat god dag! |
shadowcrush:Jeg støder ofte på ord som KVM og XEN, men jeg aner ikke rigtigt hvad pokker det er. Nogen der kan smide en kort forklaring?
KVM og XEN er to forskellige Hypervisorer, præcis som VMWare eller HyperV som nok er det du bruger nu ... fælles for dem alle er at du som bruger på dit niveau kan være fløjtende ligeglad med hvilken en din udbyder bruger.
shadowcrush:Så vidt jeg forstår tilbyder både KVM og XEN en anden, og billigere(?) måde at køre Windows på, ved at gøre det "ovenpå" et Linux OS
Det er forkert, prisen på en Windows VPS afgøres primært af hardwaren den køres på og licensen for softwaren,
shadowcrush:Vil sådane et system fungere ligeså godt som et "rent" Windows Server OS?
Windows er Windows ... Hvis den kører så kører den, og der er mig bekendt ikke nogen Full Blown HyperVisors der ikke kan køre Windows ligeså godt som alle de andre.
shadowcrush:Og er det virkeligt billigere?
Det skal du ikke regne med nej. Hvis nogen forsøger at bilde dig det ind ville jeg tage det som et tegn på at de ikke er til at stole på.
shadowcrush:resourcerne krævet for Windows Server, og de programmer jeg køre herpå, er vel de samme hvad end det ligger på en Linux maskine eller ej?
Din Windows server kører allerede på en Linux Maskine, CorgiTech anvender VMWare - som bygger på Linux. Fuldstændig som XEN og KVM.
Derudover er Corgitech så billige at jeg ikke rigtig tror du får noget ud af at skifte, i forvejen er de så billige at jeg har svært ved at forstå hvordan de bærer sig ad med at tjene penge på det.