Jeg fik et ret overraskende spørgsmål for et par dage siden. Skal man være myndig for at investere i en virksomhed? Og skal man være myndig for at modtage afkast af en investering i en virksomhed?
Jeg må sige jeg var lidt overrasket over det, for det havde jeg ikke lige tænkt over.
Det skal man ikke. Man skal være myndig for at stifte en virksomhed eller være direktør i en virksomhed fordi det giver forpligtelser for at kunne skrive under med ansvar, og det kan man ikke hvis man ikke er myndig. Ikke myndige kan ikke holdes op på de ting de skriver under på, men der er ikke krav om at være myndig for at være aktionær og få udbytte f.eks
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
ja hvis en 14 årig køber for 10.000 kr aktier i nordea eller novo eller en hvilket som helst andet virksomhed er det i sig selv lovligt. Det som ikke er lovligt er hvis sælger bare har den 14 åriges underskift på handlen for en 14 årig (under 18 ) kan ikke forpligte sig - så far og mor skal ind over købet (i banken normalt), men der skal ikke stiftes selskab eller andet - Mindre årige kan godt eje aktier og anparter og modtage udbytte f.eks
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men når den 14 årige så fylder 15 kan vedkommende så frit bruge de penge, som den pågældende selv har tjent fra det 15 år. Der kan han godt selv gå ned i banken og købe værdipapirer. Udgangspunktet er stadigvæk at der ikke må indgås aftaler hvormed han stifter gæld.