Hej Aminoer, Jeg har startet mit IVS op og er nu ved at starte op med Dinero. Jeg har derfor lige brug for jeres hjælp, da jeg skal oprette åbningsbalancen inden jeg kan gå i gang og allerede her får jeg problemer :) For at gøre det så overskueligt for jer, så prøver jeg at skære det ud i pap. 1) Jeg har af mine egen penge overført 20.000 i startkapital 2) En advokat har oprettet virksomheden for mig for 3.000 kr. ex moms 3) Jeg har fået taget billeder til min hjemmeside for 2.500 kr. ex moms Begge regninger er sat til betaling, hvilket betyder at der på min erhverskonto netop nu står 13.125 kr. Hvor skal jeg sætte disse beløb ind i åbningsbalancen? Jeg ved godt, at for mange er jer er det simpelt - så derfor spørg jeg jer :) |
måske dinero support vover at svare men - De 20.000 kr - er det den indbetalte selskabskapital (altså ikke lån men den officelle indskudskapital) - I så fald skal det i egenkapital under anpartskapital (eller startkapital eller hvad den kan hedde i dinero) som kredit og debet bank som så har de 20.000 kr
Advokaten skal bogføres som advokatregning - vel med moms men der er ikke fradrag for selve stiftelsesomkostningen, så det er kun momsen der giver fradrag. Selve stiftelsesomkostningen skal du derfor når du laver årsregnskab ha lagt til igen
Der vil næsten altid være en del poster som er forskel fra driftsregnsskab og til skatteresultat, så som at stiftelsesomkostninger - gaver - en del repræsentation skal lægges til når der laves regulering fra drift til skat
Billederne til hjemmesiden bogføres som en ydelse - formentlig med moms -
Åbningsbalance er der ikke som sådan da du jo ikke har noget inden dette selskab, så det er bare at få kapitalen ind.
Jeg forstår heller ikke hvordan 20.000 - 3.000 - 2.500 kan give 13.125 og ikke 14.500 men du skriver nok nogle tal med og andre uden moms
Vent på dinero support - eller hit en økonomiperson der vil støtte i begyndelsen, for der er en del regler desværre - som du kan ha nytte af hjælp til
vh John H