Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Igang med Dinero

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har startet mit IVS op og er nu ved at starte op med Dinero. Jeg har derfor lige brug for jeres hjælp, da jeg skal oprette åbningsbalancen inden jeg kan gå i gang og allerede her får jeg problemer :)

For at gøre det så overskueligt for jer, så prøver jeg at skære det ud i pap.

1) Jeg har af mine egen penge overført 20.000 i startkapital

2) En advokat har oprettet virksomheden for mig for 3.000 kr. ex moms

3) Jeg har fået taget billeder til min hjemmeside for 2.500 kr. ex moms

Begge regninger er sat til betaling, hvilket betyder at der på min erhverskonto netop nu står 13.125 kr.

Hvor skal jeg sætte disse beløb ind i åbningsbalancen? Jeg ved godt, at for mange er jer er det simpelt - så derfor spørg jeg jer :)

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00

måske dinero support vover at svare men - De 20.000 kr - er det den indbetalte selskabskapital (altså ikke lån men den officelle indskudskapital) - I så fald skal det i egenkapital under anpartskapital (eller startkapital eller hvad den kan hedde i dinero) som kredit og debet bank som så har de 20.000 kr

Advokaten skal bogføres som advokatregning - vel med moms men der er ikke fradrag for selve stiftelsesomkostningen, så det er kun momsen der giver fradrag. Selve stiftelsesomkostningen skal du derfor når du laver årsregnskab ha lagt til igen

Der vil næsten altid være en del poster som er forskel fra driftsregnsskab og til skatteresultat, så som at stiftelsesomkostninger - gaver - en del repræsentation skal lægges til når der laves regulering fra drift til skat

Billederne til hjemmesiden bogføres som en ydelse - formentlig med moms  -

Åbningsbalance er der ikke som sådan da du jo ikke har noget inden dette selskab, så det er bare at få kapitalen ind.

Jeg forstår heller ikke hvordan 20.000 - 3.000 - 2.500 kan give 13.125 og ikke 14.500 men du skriver nok nogle tal med og andre uden moms

Vent på dinero support - eller hit en økonomiperson der vil støtte i begyndelsen, for der er en del regler desværre - som du kan ha nytte af hjælp til

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Skrevet kl. 19:08

Hej John,

Mange tak for svaret. Når jeg gør det som du siger, så siger den at summen skal være nul på åbningsbalancen.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det skal den også meget gerne blive - men en egentlig åbningsbalance er det jo ikke, det er bare en balance der starter i rent 0 og så bogføringer

Du kan i princip godt tage den første som åbningsbalance når det er selskabskapitalen vil jeg mene - men det skal nu ikke gøre forskel:

20.000 ind på konto 60000 anpartskapital i kredit og 20.000 kr ind på bank i debet  - Bank med anpartskapital som modkonto

Det gir balance - 20.000 kr på hver side

Så var det vel bare at bogføre omkostningerne -  3000 kr til advokat - ind på konto 7000 advokat og bank som modkonto (kredit) igen balance

2.500 ind på ex fremmed arbejde konto 2800 og igen modkonto bank i kredit- og balance

Det giver så bare 14.500 i banken og ikke det du skrev - men nu har du i alle fald princippet, og mere kan jeg nok ikke gøre (og jeg håber jeg huskede tal rigtigt men princippet er som angivet) Big Smile Det at du skrev et andet tal i banken end 20.000 minus de 3000 og minus 2500 gør det ikke lettere at forstå, men mit råd er stadigt - lad en økonomimand se hvad det er i virkeligheden og få det korrekt og husk at der skal skattereguleres for stiftelsesomkostninger

vh John H

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Skrevet kl. 19:20

De 3000 kr og 2500 kr er skrevet her ex moms, men på kontoen bliver momsen jo selvfølgelig betalt :)

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Skrevet kl. 19:23

Ud fra det du skriver, skal jeg så lave en ny konto? Altså både have en bank som modkonto (kredit)? 

Tror ikke helt jeg har styr på dette og må få hjælp fra en :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30

alle posteringer skal både i kredit og debet så to konti hver gang - og nogen af dem kun i status og andre i drift og status. hvis du starter med at få kapitalen ind i bankkonto og på konto 60.000 aps kapital som modkonto, og så bare bruger udgifter til resten bør det gå lidt let, men da du jo har stiftelse som nu går ind i regnskabet men skal ud igen efter årets afslutning skal du holde ørene lidt stivere end dinero alene gør for dig

vh John H

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)