Hej, Jeg vil høre om der er nogen der har erfaring med E-mærket Vi har tidligere haft mærket, men afmeldte det igen, da en stor del af vores kunder forlangte muligheden for konto-overførsel. Den tendens mener vi nu er ved at aftage, da den generelle tillid til e-handel er blevet væsentlig forbedret over de sidste år. Vi overvejer igen om vi skal bruge resurser på at få E- mærket. Men er en anelse usikker på om det har nogen effekt. Jeg er interesseret i at høre hvis du har E-mærket og har mærket nogen forandring eller hvis du har fravalgt E-mærket, med hvilke begrundelser mv. |
E-mærket
- 1
Det skyldes at e-mærket jo er en privat organisation, med profit for øje. Der er dog kommet den udbredte misforståelse blandt forbrugere at det er en offentlig institution. Det er desværre også det der taler til fordel for e-mærket - en generel misforståelse af ophavsmændede til det. Det der til gengæld øgede salget var 100% gennemskuelige priser (ingen skjulte underlige gebyrer for alt muligt), god tydelig information, troværdig shop, og seriøs kundeservice. Salgsargumenterne for e-mærket (taget fra deres forside) er også direkte tåbelige: -Betalingsløsningen i en e-mærke butik er godkendt. (det er ALLE butikker der bruger dankort, og har en indløsningsaftale - ellers kan man ikke bruge danske betalingskort!) -Du modtager aldrig spam (er jo forbudt ved lov! Er du først kunde i en butik, er kontaktmulighederne for butikken desuden ret store iht §6 i markedsføringsloven - så der er LANGT til det er spam) -Du har maksimal forbrugersikkerhed. (lidt en floskel at fyre af. For mig afhænger forbrugersikkerhed af at man rent faktisk overholde lovgivningen og har et seriøst firma, der responderer på kunders henvendelser.) ..man kan faktisk diskutere om e-mærket med de udtalelser ikek er på kant med markedsføringsloven, der bestemt siger at man IKKE må fremhæve sine vilkår mm som værende ekstra dækkende/beskyttende, hvis det man ikke laver noget som ligger ud over lovgivning. Så mit råd er: Spar de mange tusinde kroner, og brug dem istedet på at lave en overskuelig forretning for kunden, der er til at bruge og et at finde rundt i. |
Vi har haft kontakt til dem for at få "typegodkendt" (forhåndsgodkendelse til bruge e-mærket) på vores shopløsninger, så vidt jeg husker kostede det 8.000,- at ansøge og så yderligere 5.000,- hvis man blev godkendt. |
Hej Bjarne
Så skal du herfra få den modsatte variant!
Jeg kunne ikke drømme om, ikke at være e-mærket! har nu været det i 18 mdr. og det har både været en stor hjælp og positiv reklame. Samtidig koster det, i forhold til meget andet markedsføring´, kun småpenge!
Du får en løbende jurisk gennemgang af dine salsbetingelser, som selv forbrugerstyrelsen, har respekt for!
e-handelslovgivningen er kompliceret og det er faktisk ikke ret mange, som i praksis kender loven ordentligt, selv om de selv mener det modsatte!
|
Og mange tak for svarene. De skal komme til at indgå i mine overvejelser. Jeg vil give Foged ret i at det er vigtigt at have alle de fundmentale ting på plads, så ens hjemmeside fremstår seriøs og sikker. Men spørgsmålet er om E-mærket hurtigt giver kunderne et overblik over at alt er som det skal være ? Dog for pressionens skyld, skal jeg sige at for os har det kun kostet 1500 kr. i ansøgning, og at det årlige gebyr er tilsvarende. Plus de ændringer der skal foretages på hjemmesiden. Og når man forsøger at drive en seriøs Internetbutik, er det jo supersundt at have andre til at tjekke hjemmesiden gennem også for etiske og juridiske fejl. Dog er min opfattelse at der på nogle områder, kan virke lidt petitesseagtigt, de krav der sættes i gennemgangen, som om der kun er eén måde at gøre tingene på. Spørgsmålet er: * Efterspørger kunderne E-mærket ? – og kan det dermed være en fordel at bruge i markedsføringen.
* Har I erfaringer med om flere tør gennemføre en ordre, hvis de ser E-mærket på hjemmesiden?
Med venlig hilsen Tlf: 86 57 75 57 |
Jeg har også en web-butik, og har ikke E-mærke, så jeg følger interesseret debatten her. Hvis jeg skal udtale mig som forbruger, så har det for mig ingen betydning. Der er så mange forskellige mærker, også til varerne, og jeg mærker ikke den bedre service, eller fornemmer at produktet er bedre hvis det har et mærke af en slags. Hilsen |
www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn
Hej Bjarne Du har ret! det virker umiddelbart, som en gang "flueknepperi" og kors hvor har jeg været træt af dem mange gange, MEN lad mig så fortælle en lille historie fra det virkelige liv
Forbrugerombudsmanden ligger netop nu sidste hånd på en rapport om net-auktioner som kan blive offentligtgjort, hver dag det skal være og i den forbindelse har de også været på netbesøg hos os. Efterfølgende fik vi en 5 siders rapport om ændringer de ønskede. Rapporten sendte jeg ind til e-handelsfonden for deres kommentar og assistance.
Jeg bliver efterfølgende ringet op af en af deres jurister og efter en kort snak, kontaktede jeg forbrugerstyrelsen og enden på det hele blev, at jeg kunne nøjes med 2 kosmetiske ændringer
Så lige nu, elsker jeg deres "flueknepperi"!! |
Det varetages af e-handelsfonden, en non-profit fond stiftet af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, Finansrådet, Dansk Industri, HK, ITEK, DANSK IT, ITK, IT-Branchen og FDIH.
|
Det varetages af e-handelsfonden, en non-profit fond stiftet af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, Finansrådet, Dansk Industri, HK, ITEK, DANSK IT, ITK, IT-Branchen og FDIH. |