Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En decentraliseret, selvregulerende Bitcoin-børs, udelukkende for peer-review-registrerede firmaer?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige fået en idé:

Hvad med en decentraliseret, selvregulerende Bitcoin-børs, udelukkende for peer-review-registrerede firmaer?

Det vil kun tage ét troværdigt firma, sammen med Bitcoin-foundation at lægge plan og blive det første registerede firma. Og så vil det firma blot behøve at godkende et andet troværdigt firma og give dem adgang til en fastfrosset shareholder-DNS-wallet (en fantasikonstellation jeg har i mit hoved - en sådan DNS-mønt findes endnu ikke), indkodet til den selv, så at sige, fordi DNS-mønten er selve hjemmesiden.

DNS-mønten skal ikke kunne blive hverken ud- eller indbetalt. Systemet er baseret på gensidig tillid, som en slags decentraliseret forening.

Til at begynde med, så vil hjemmesiden/DNS-mønten selvfølgelig være centraliseret, da den kun kan have én skaber. Men lige så snart, at der er mere end én ejer, så er den decentaliseret, og skaberen skaber jo DNS-mønten med decentralisering for øje, så det er også det, der kommer til at ske.

Jeg forestiller mig, at det kan gøres vha. at programmere en slags shareholder-DNS-coin, der ikke kan spekuleres i, da den er låst fast til sig selv fra starten af, og udgør sig selv i form af en hjemmeside. Den skal være 100% preminet før lancering af hjemmesiden/DNS-mønten. Det kan man gøre på et par dage, hvis man sætter blockhalvingen helt i bund og kører med en ordenlig miner.

DNS-mønter findes allerede, men jeg tror vitterligt ikke, at der er nogle der har tænkt over det her - at man med noget ekstra kode, nok kan få den til at lave det trick jeg efterlyser. At blive sit eget lille system inde i sig selv.

Hjemmesiden/DNS-mønten skal være selvregulerende, hvilket betyder at den skal være i stand til at dividere sig selv ud på det antal af peer-view-godkendte firmaer der måtte være - men på låste kontoer, inde i selve koden på hjemmesiden/DNS-mønten, så den udelukkende kan blive brugt som et redskab for at dividere ejerskabet og ligeledes bruges som sikkerhed mod udefrakommende. Hvis man ikke har kapitalprocenten af mønten, så kan man ikke handle på siden, ergo; det er en åben, lukket børs, hvor alle kan blive godkendte, hvis de andre siger okay for det.

Shareholder-DNS-mønterne vil endda bryde loven om udbud og efterspørgsel, da der ikke kan spekuleres i dem. De kan aldrig handles eller veksles til noget andet, de bruges kun til at dividere ejerskab og muligheden for at handle med Bitcoins i et sikkert marked, og hvis et firma vælger at forlade cirklen, så vil de resterende procenter blot blive ganget ud på de tilbageværende firmaer, så de hele tiden ejer nøjagtigt det samme af hjemmesiden.

Og for prisstabilitet, som så mange efterlyser, så Bitcoin bliver attraktiv for flere firmaer, så kunne man gøre sådan, at hjemmesiden/DNS-mønten regulerer køb og salg i form af, at f.eks. Firmaerne ikke kan handle mere end X,XX% af kapitalværdien i Bitcoin eller andelen af eksisterende mønter time og dagsmæssigt ift. deres omsætning, så der ikke kommer vilde handelsdage, der kører børsen ud af kontrol fordi store firmaer veksler til dollars efter en god uge.

Det vil have en akkumulerende effekt på prisen, da folk tør at lade deres penge stå i Bitcoin, da de vilde prissvingninger vil ophøre - det er jo netop dét, som Bitcoin er så berygtet for.

Og så kunne man indkode en matematisk formel, der sørger for, at der kun kan blive solgt og købt et maksimum pr. døgn, så hvis f.eks. to kæmpefirmaer, vælger at sælge ud samme dag, så kan de ikke ikke gøre det samtidigt. Og de behøver ikke at frygte at miste noget på ikke at måtte sælge visse perioder, da prisen som sagt vil være langt mere stabil.

Det vil reducere spekulation helt vildt, og gøre at mønten kan vokse i ro og mag for altid i takt med at kapitalværdien vokser divideret ud på antal af mønter i omløb.

Jeg er på ingen måde et matematisk geni, men det virker stadigvæk ret logisk for mig. Og jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være mere besværligt end at skabe Bitcoin til at starte med. Hvis man har godt styr på matematik og C++ code, så kan man sagtens gøre det. Jeg fatter bare hat af det, og har ikke tænkt at sætte mig ind i det. Men havde jeg haft forstand på det, så havde jeg gjort det. Jeg tror uden tvivl at det kan lade sig gøre, det handler bare om at få idéen, og det har de måske ikke. Jeg har i hvert fald ikke hørt nogen snakke om noget der bare minder om det.

Firmaernes overskud vil selvfølgelig være forskellige fra hinanden, og det er derfor jeg foreslår en eller anden matematisk model, der kan give firmaerne på børsen handelstider i lige og ulige timer alt afhængigt af deres størrelser og indtægt, så der er et mere jævnbyrdigt match i køb- og salgsordrer, som så vil få prisen til at stabilisere sig, så vi slipper for alle de udsving der er, som skræmmer en masse potentientelle bitcoin-adopters væk, og ligeledes så store firmaer ikke kan lave kæmpe sell-offs og skade små virksomheder.

Jeg forestiller mig også en automatisk virksomheds-kategorisering, hvor der er forskellige "levels", der i sidste ende udbalancerer hinanden, så markedet kan blive stabilt.

Husk på, at sådan en børs ikke er skabt med spekulation for øje, men derimod kun for at skabe et sikkert miljø for Bitcoin, så firmaerne der bruger dem har et rum, hvor de kan koncentrere sig om at veksle BTC til USD I et marked, der ikke er så ustabilt i dag.

Det vil for det første tiltrække en masse virksomheder, som så vil få kapitalværdien til at stige, og det får mønten til at stige støt - igen uden de store udsving. Nye firmaer kan ikke bare købe sig ind på markedet på en dag, de skal langsomt adoptere det, ligesom hvis de vil ud af det, så skal de langsomt "afvænnes". Det skaber ingen chokbølger, men prisen vil gå op, fordi der vil også komme meget mere bagholdning (firmaer og folk, der holder på deres Bitcoins, fordi de ikke længere er så ustabile, men stiger jævnt)

Det er ikke noget, der skal retardere markedet, men blot stabilisere det. Og jeg tror i grunden at det er mere simpelt at udvikle, end selveste Bitcoin var. Nu er der også mange flere mennesker med i det her open source system, så det kan vel laves på en måned eller under.

Børsen vil virke som en offentlig bank, og alt er åbent for alle, og der er ingen der tager nogle renter, og firmaerne bestemmer selv deres skæbne vha. afstemninger om, hvilke nye spillere de vil have med i klubben. Så der er alligevel en snert af demokrati i hele den kryptoanarkistiske verden.

Hvis en bankmand kan regulere et marked på en unfair måde, så kan software også regulere det på en fair måde. Det holder jeg i hvert fald på.

Jeg har ikke set eller hørt om noget lignende før. Jeg har også postet på reddit om det, og indtil videre har jeg kun fået positiv feedback, så jeg kan ikke være helt på afveje her.

Tænkte bare at jeg lige ville skrive det her, for at sprede ordet lidt, for at der måske kan komme gang i noget udvikling - fordi jeg aner som sagt intet om udvikling, jeg har bare en god idé.

Jeg kommer heller ikke til at tjene noget på det, medmindre folk frivilligt donerer til mig, fordi det måske er en idé der gør bitcoin meget mere stabilt og håndterbar - plus børsen i sig selv vil være P2P distibrueret, og dermed ikke kan lukke ned.

12cAYwSsDgfst4r4AS4maY1EF9k1jah6c5



Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

DNS-mønt = Namecoin - den har eksisteret i et par år. 

Hvorfor svarer jeg på spam...

Tilmeldt 24. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ved jeg skam godt. Men den har ikke alle de funktioner, som jeg snakker om. Hverken peer-review systemet eller noget af det andet. Faktisk har den kun DNS funktionen, hvilket jo er det mindste af alt.

Hvis du ikke kan se det, så læs indlægget igen.

Det er dig, der er en spammer, mester.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå du er her rent faktisk :) Jeg havde bare set dit identiske indlæg andensteds.

Tilmeldt 24. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig er jeg her. Og ja, jeg er skam dansker og ingen spammer. :-) Men ja, jeg har oprettet det på både dansk og engelsk flere steder.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)